Lider polityczny w totalitarnym i demokratycznym systemie politycznym. Pozorna opozycja?
PDF

Jak cytować

Scheffs, Łukasz. (2018). Lider polityczny w totalitarnym i demokratycznym systemie politycznym. Pozorna opozycja?. Refleksje. Pismo Naukowe studentów I doktorantów WNPiD UAM, (2), 131–140. https://doi.org/10.14746/r.2010.2.11

Abstrakt

In traditional authority, the legitimacy of the authority comes from tradition, in charismatic authority from the personality and individual’s leadership qualities, and in rational-legal authority from powers that are bureaucraticly and legally attached to certain positions. Totalitarianism is a system of government. The leader has power without being restricted. Moreover, the leader is responsible for the monopolization of all human activities like artistic manifestations, political and communication systems. In democracy personalization exists. The personalization hypothesis states the individual has become more prominent at the expense of parties and collective identities. The question is: Are charismatic authority in totalitarianism and personalization in democracy identical?

https://doi.org/10.14746/r.2010.2.11
PDF

Bibliografia

W. Stankiewicz, Cechy współczesnego przywództwa politycznego, [w:] Dokąd zmierza Europa: przywództwo, idee, wartości, red. H. Tamborska, J. S. Wojciechowski, Pułtusk 2007

W. Sokół, Legitymizacja systemów politycznych, Lublin 1997

L. Sobkowiak, Legitymizacja polityczna, [w:] Studia z teorii polityki, t. 2, red. A. W. Jabłoński, L. Sobkowiak, Wrocław 1998

W. Świątkiewicz, Wprowadzenie. Legitymizacja: zagadnienia podstawowe, [w:] Świat społeczny i jego legitymizacje, red. W. Świątkiewicz, Katowice 1993

M. Karwat, Charyzma i pseudocharyzma, „Studia Politologiczne” 2001, vol. 5

D. Beetham, Legitymizacja władzy, [w:] Władza i społeczeństwo, red. J. Szczupczyński, Warszawa 1995

R. Eatwel, Faszyzm. Historia, Poznań 1999,

P. Pawełczyk, Legitymizacja totalitarnego systemu sprawowania władzy, [w:] Totalitaryzm. Wybrane problemy teorii i praktyki, red. T. Wallas, Poznań 2003

H. Arendt, Korzenie totalitaryzmu, Warszawa 2008

J. Potulski, Socjologia polityki, Gdańsk 2007

J. J. Wiatr, Europa pokomunistyczna. Przemiany państwa i społeczeństwa po 1989 roku, Warszawa 2006

M. Mazur, Marketing polityczny. Wyczerpujący przegląd technik i metod stosowanych w kampanii wyborczej, Warszawa 2002; A. Stępińska, Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce 1990-2000, Poznań 2000

B. Dobek-Ostrowska, Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studium nad komunikowaniem politycznym, Wrocław 2004

M. Hartliński, Partia polityczna jako miejsce kreowania przywództwa politycznego, [w:] Czy upadek demokracji? Idee i wartości, red. A. Stelmach, Poznań 2007

G. Ulicka, Demokracje zachodnie. Zasady, wartości, wizje, Warszawa 1992

R. Wiszniowski, Marketing wyborczy. Studium kampanii wyborczych w systemach prezydenckich i semiprezydenckich (Finlandia, Francja, Polska, Stany Zjednoczone), Warszawa-Wrocław 2000

W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny – perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005

A. Mughan, Media and the Presidentialization of Parliamentary Elections, New York 2000

M. Cichosz, Wizerunek lidera politycznego, [w:] Marketing polityczny a procesy artykulacyjne: przypadek III Rzeczypospolitej, red. M. Jeziński, Toruń 2004,

J. H. Turner, Socjologia, Poznań 1998

P. Pawełczyk, Propaganda demokracji masowej, „Przegląd Politologiczny” 2003, nr 1

Z. J. Pietraś, Decydowanie polityczne, Warszawa-Kraków 2000

K. Obuchowski, Rewolucja podmiotu i nowy indywidualizm, [w:] Humanistyka przełomu wieków, red. J. Kozielecki, Warszawa 1999

P. Pawełczyk, Socjotechniczne aspekty gry politycznej, Poznań 2007

E. Fromm, Ucieczka od wolności, Warszawa 2001

A. Rzegocki, Czy demokracja może być totalitarna, [w:] Totalitaryzm a zachowania tradycyjne, red. M. Kuniński, Kraków