Ancient art in the service of contemporaneity – interrelationships between business, rhetoric and human resource management
PDF (Język Polski)

Keywords

rhetoric
labour market
HR management
communication

How to Cite

Lorek, A. M. . (2020). Ancient art in the service of contemporaneity – interrelationships between business, rhetoric and human resource management. Refleksje. Pismo Naukowe studentów I doktorantów WNPiD UAM, (21), 149–164. https://doi.org/10.14746/r.2020.1.11

Abstract

The purpose of the paper is to indicate the relationship between business, human resources management and rhetorical education (Oxford debate). According to research and observations conducted for 5 years by the author, it has an impact on the development of soft skills. Hypothetically, it can be assumed that the competences shaped by the debate are covered by deficits reported by employers. To consider the issues, desk research (employment problem) was used, based on available analyzes in the field. The study of rhetorical aspects was built on own research and didactic materials related to the functioning of debates in Poland. This created the ground for the interpretation of quantitative research results. The hypothesis was verified by comparative analysis of the results of the CAWI survey with reports from the labor market.

https://doi.org/10.14746/r.2020.1.11
PDF (Język Polski)

References

Bańka W. (2000), Zarządzanie personelem, Toruń.

Forbes (2020), Bez stresu i nieprzespanych nocy. W tych branżach w Polsce pracownicy są najszczęśliwsi, 15.02.2020, „Forbes”, https://www.forbes.pl/kariera/pracoszczescie-oto-branze-w-ktorych-pracownicy-sa-najszczesliwsi/xn2s4br

Fundacja Edukacyjna G5 (2019), Zasady debaty oksfordzkiej, http://feg5.pl/wp-content/uploads/2020/01/Zasady-Debaty-Oksfordzkiej.pdf.

Manpower Group (2017), Rewolucja umiejętności 2.0, „Manpower Group”, https://www.manpowergroup.pl/wp-content/uploads/2017/12/Rewolucja_Umiejetnosci_raport_MPG.pdf.

Pracuj.pl (2017), Najbardziej pożądane kompetencje zawodowe w 2020 r., 11.01.2017,

„Pracuj.pl”, https://porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/najbardziej-pozadane--kompetencje-zawodowe-w-2020-r/.

Puls HR (2014), Igreki potrzebują atrakcji, pokolenie Baby Boomers – ciszy i spokoju,18.11.2014, „Puls HR”, https://www.pulshr.pl/zarzadzanie/igreki-potrzebujaatrakcji-pokolenie-baby-boomers-ciszy-ispokoju,22884.html.

Puls HR (2017), Kompetencje miękkie w cenie. Oto 6 umiejętności pożądanych przez pracodawców, 19.09.2017, „Puls HR”, https://www.pulshr.pl/edukacja/kompetencje-miekkie-w-cenie-oto-6-umiejetnosci-pozadanych-przezpracodawcow,47080.html.

Onet.pl (2016), Kompetencje na wagę złota, 17.03.2016, http://biznes.onet.pl/piecumiejetnosci-miekkich-pozadanych-przez-nowoczesny-biznes/g4f1e9.

Rataj A. (2009), Komunikacja w organizacji, 8.07.2009, Racjonalista.pl, http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,6663

Suchłabowicz J. (2018), Wyzwania współczesnego menadżera w zarządzaniu zespołem pracowniczym, http://centrumrozwoju.pl/index.phpid=107&tx_ttnews%5Btt_news%5D=45&cHash=4506c080d60432dc73840b03524a7d7f.

Walków M. (2019), Pokolenia na rynku pracy w Polsce – kim są baby boomers,

X, Y i C?, „Business Insider”, https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/millenials-pokolenie-x-y-z-i-baby-boomers-kim-sa-na-rynkupracy/6e53lmr.