Abstract
The racial segregation was abolished in american law in 1960s, however its effects in public space are visible nowadays. It is about stereotypes and discrimination against national and racial minorities. It is present in cinematography among others by disproportion of allocation of film roles, way of showing characters and also by occurence like whitewashing or blackface minstrels. The purpose of this article is to show the changes, which took place in the last century. The research trial were 85 productions awarded American Academy Award in category “Best Picture”. The conducted analysis showed that in the history of American cinema, breakthrough moments in the field of national and racial transformations can be identified and the above-mentioned phenomena were included.
References
Adamczyk W. (2005), Kino uczy, wychowuje, uwodzi, https://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/61?fbclid=IwAR3JOVJ3lXTYh0MwNAewmo_bH9AKK_DkiiWCCO8rTsHnLW2J4orWJKZB5bU, 25.01.2020.
Altman R. (2012), Gatunki filmowe, Warszawa.
Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M. (1997), Psychologia społeczna, Poznań.
Baldwin E. i in. (2007), Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007.
Goban-Klas T. (2004), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa.
Graham H. D. (1995), Era Kennedy’ego – Johnsona, w: Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, t. 5: 1945–1990, red. D. T. Critchlow, K. Michałek, Warszawa.
Grossman S. (2015), Almost All the Oscars Nominees Are White, https://time.com/3669143/oscars-2015-nominations-white/, 16.04.2020.
Hendrykowski M. (1988), Historia filmowego Oscara, Warszawa.
Jasińska-Kania A., Skarżyńska K. (2001), Stereotypy narodowe i nacjonalizm w perspektywie międzynarodowych badań porównawczych, w: Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, red. M. Kofta, A. Jasińska-Kania, Warszawa.
Jenkins P. (2009), Historia Stanów Zjednoczonych, Kraków.
Jimenez O., Chavez N., Hanna J. (2020), As heated protests over George Floyd’s death continue, Minnesota governor warns of ‘extremely dangerous situation’, https://edition.cnn.com/2020/05/27/us/minneapolis-protests-georgefloyd/index.html, 27.09.2020.
Kossecki J. (2015), Naukowe podstawy nacjokratyzmu, Warszawa.
Krajewski M. (2005), Kultury kultury popularnej, Poznań.
Lowrey W. (2010), People Painted Over: Whitewashing of Minority. Actors in Recent Film, https://www.palmbeachstate.edu/honors/Documents/People_Painted_Over_Whitewashing_of_Minority_Actors_in_Recent_Film-_and%20_Television.pdf, 8.04.2020.
Pancewicz M. (2011), Mniejszości w filmowych produkcjach Hollywood. Reprodukcja podziałów społecznych i stereotypów, http://cyfrowaetnografia.pl/Content/4747/Mniejszości%20w%20filmowych%20produkcjach%20Hollywood.pdf, 8.04.2020.
Piątek J. (2006), Zdjąć z ekranów „Kod Leonarda da Vinci”?, http://www.kosciol.pl/article.php?story=20060518 193943716, 24.01.2020.
Płażewski J. (2007), Historia filmu, Warszawa.
Power D. (2019), Początki kina dźwiękowego, w: Historia kina, red. P. Kemp, Warszawa.
Rode D. (2014), Aktywistyczne użycia (nowych) mediów: wybrane działania w polskim ruchu feministycznym, w: Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje, red. A. Gwóźdź, M. Kępna-Pieniążek, Warszawa.
Ryan P. (2016), #OscarsSoWhite controversy: What you need to know, https://eu.usatoday.com/story/life/movies/2016/02/02/oscars-academy-award-nominationsdiversity/79645542/, 29.09.2020.
Smith I. H. (2019), Amerykański dramat po 11. września, w: Historia kina, red. P. Kemp, Warszawa.
Smith S. L., Choueiti M., Pieper K. (2013), Race/Ethnicity in 600 Popular Films:
Examining On Screen Portrayals and Behind the Camera Diversity, https://annenberg.usc.edu/sites/default/files/MDSCI_Race_Ethnicity_in_600_Popular_Fims.pdf, 14.04.2020.
Weisberger B. A. (1995), Wojna secesyjna 1861–1865, w: Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, t. 3: 1848–1917, red. W. Nugent, H. Parafianowicz, Warszawa.
Weisberger B. A. (1995), Rekonstrukcja 1865–1877, w: Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, t. 3: 1848–1917, red. W. Nugent, H. Parafianowicz, Warszawa.
Wojciszke B. (2017), Psychologia społeczna, Warszawa.
Wojtaszak A. (2015), Nacjonalizm. Ewolucja myśli politycznej. Zarys problemu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica”, nr 32, Szczecin.
Black Live Matter, About, (2020), https://blacklivesmatter.com/about/, 27.09.2020.
Charlton Heston, https://www.imdb.com/name/nm0000032/, 9.07.2020.
Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie (2019), https://www.imdb.com/title/tt2527338/, 24.01.2020.
Hugh Griffith, https://www.imdb.com/name/nm0341518/, 9.07.2020.
Miasto gniewu (2004), https://www.imdb.com/title/tt0375679/, 4.06.2020.
Natalie Wood, https://www.imdb.com/name/nm0000081/, 9.07.2020.
Oscars (2020), Academy Establishes Representation And Inclusion Standards For
Oscars® Eligibility, https://www.oscars.org/news/academy-establishes-representation-and-inclusion-standards-oscarsr-eligibility, 28.09.2020.
Shirley MacLaine, https://www.imdb.com/name/nm0000511/, 9.07.2020.
Śniadanie u Tiffany’ego (1961), https://www.imdb.com/title/tt0054698/, 9.07.2020.
The Official Academy Awards® Database. Results (2020), http://awardsdatabase.oscars.org/search/results, 26.07.2020.
Wonder Woman (2017), https://www.imdb.com/title/tt0451279/, 24.01.2020.
The Academy (2020), https://www.instagram.com/p/CE5U-hwsk-U/, 28.09.2020.
Twój Vincent (2017), https://www.imdb.com/title/tt3262342/, 1.08.2020.