O czasopiśmie

Zakres i zasięg czasopisma

„Res Facta Nova” publikuje przede wszystkim artykuły dotyczące współczesnej twórczości muzycznej (polskiej i światowej), a także artykuły problemowe poświęcone m.in. semiotyce, estetyce, filozofii, socjologii czy psychologii muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień sztuki współczesnej.
Oprócz oryginalnych artykułów naukowych w piśmie publikowane są także przekłady ważnych zagranicznych tekstów muzykologicznych, wokół których toczą się międzynarodowe dyskusje, oraz polemiczne artykuły recenzyjne.

Po roku 2000 w piśmie pojawiły się publikacje w języku angielskim, ważną rolę pełnią wśród nich artykuły zagranicznych autorów zajmujących się polską muzyką współczesną.

Polityka antyplagiatowa

Od 2022 roku redakcja wykorzystuje zaawansowane narzędzia antyplagiatowe, w tym oprogramowanie iThenticate, aby zminimalizować ryzyko plagiatu i zapewnić wysoką jakość publikowanych tekstów. Zadaniem oprogramowania jest wskazanie na występujące w tekstach podobieństwa, porównując je z materiałami dostępnymi w internecie oraz w bazach danych. Wszystkie prace, w których system wykryje nieuczciwe zapożyczenia z innych publikacji, są odrzucane, a przypadki naruszenia praw autorskich zgłaszane są do odpowiednich instytucji. W sytuacji ujawnienia plagiatu w już opublikowanych artykułach, teksty te są niezwłocznie usunięte ze strony internetowej i baz danych, a w wersji drukowanej i/lub na stronie internetowej pisma opublikowana jest odpowiednia informacja na ten temat.

Polityka otwartego dostępu

Res Facta Nova to czasopismo o otwartym dostępie, co oznacza, że ​​wszystkie treści są dostępne bezpłatnie dla użytkowników. Przesyłając swój tekst, autorzy wyrażają zgodę na publikację tekstów zgodnie z klauzulą ​​otwartego dostępu: teksty przechodzą pełny proces recenzji naukowej i są bezpłatnie udostępniane na stronie czasopisma i na platformie PRESSto. Wszystkie teksty można pobrać bezpłatnie.

Prawo autorskie 

Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w piśmie Res Facta Nova są zobowiązani do podpisania umowy, zgodnie z którą udziela Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu na czas nieoznaczony nieodpłatnej licencji niewyłącznej na wykorzystanie utworu na określonych w umowie polach eksploatacji.

Licencja

Prace publikowane w czasopiśmie dostępne są na licencji CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Cytowania

Res Facta Nova są zgodne ze standardami I40C dotyczącymi otwartych cytowań.

Brak opłat za publikowanie 

Czasopismo nie pobiera opłat za złożenie manuskryptu, proces recenzencki, prace redakcyjne nad tekstami ani za ich publikację.

Archiwizacja

Zawartość czasopisma jest obecnie archiwizowana w oparciu o PKP PN.

Ghostwriting

Aby zminimalizować zjawiska „ghostwriting” i „guest authorship” każdy autor tekstu publikowanego na łamach Res Facta Nova (nie dotyczy autorów tekstów przedrukowanych oraz przekładów) będzie musiał złożyć własnoręcznie podpisane oświadczenie.

Oświadczenie autora

Etyka publikacyjna

Res Facta Nova respektuje zasady Core practices promowane przez Committee of Publication Ethics. Czasopismo stosuje także wytyczne zawarte w COPE Guidelines.

W zakresie wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji Res Facta Nova respektuje zasady Authorship and AI tools | COPE: Committee on Publication Ethics

Etyka publikacyjna obejmuje m.in. sposoby postępowania w przypadku podejrzenia o zbędną (zduplikowaną) publikację oraz sposoby postępowania w przypadku podejrzenia o plagiat.

Obowiązki Autorów

1. Autorzy są zobowiązani przesyłać teksty napisane samodzielnie lub z pełnym ujawnieniem wszystkich współautorów.

2. Plagiat, autoplagiat, „ghostwriting” i „guest authorship” są niedopuszczalne. W przypadku wykrycia takich nadużyć redakcja niezwłocznie odrzuca tekst i informuje o sprawie odpowiednie instytucje.

3. Wszystkie informacje przekazywane redakcji muszą być zgodne z rzeczywistością.

4. Autorzy mają obowiązek podpisania umowy licencyjnej dotyczącej publikacji artykułu.

5. Przesyłane teksty muszą być oryginalne i wcześniej niepublikowane – zarówno w całości, jak i we fragmentach.

6. Wszystkie cytowane fragmenty muszą być właściwie oznaczone przypisami, a poglądy i badania innych autorów odpowiednio przywołane.

7. Autorzy są zobowiązani poinformować redakcję o wszelkich błędach merytorycznych wykrytych w swoich tekstach.

8. Nie można zgłaszać tego samego tekstu jednocześnie do innych czasopism.

Obowiązki Redakcji

1. Redakcja przyjmuje wyłącznie artykuły oryginalne, zgodne z profilem naukowym czasopisma.

2. Na podstawie treści tekstu redakcja wyznacza dwóch recenzentów niezwiązanych z instytucją afiliacji autora.

3. Redakcja akceptuje recenzje wyłącznie przygotowane rzetelnie, obiektywnie i zgodnie z zasadami etyki naukowej.

4. Do publikacji kwalifikowane są jedynie teksty, które uzyskały dwie jednoznacznie pozytywne recenzje.

5. Proces recenzyjny jest dwustronnie anonimowy – redakcja zapewnia anonimowość autora i recenzentów.

Obowiązki Recenzentów

1.Recenzenci zobowiązani są do rzetelnego i merytorycznego przygotowania recenzji, zawierającej jednoznaczną konkluzję.

2. Procedura recenzyjna wymaga, aby recenzje były anonimowe i sporządzane na podstawie formularza dostarczonego przez redakcję.

3. Recenzenci mają 3 tygodnie na przygotowanie recenzji od momentu otrzymania tekstu.

4. O odmowie lub rezygnacji z recenzowania recenzenci muszą poinformować redakcję w ciągu 10 dni od otrzymania tekstu.

5. Recenzenci powinni zgłaszać redakcji wszelkie konflikty interesów.

6. Recenzenci mają obowiązek informować redakcję o zidentyfikowanych przypadkach plagiatu, autoplagiatu, „ghostwriting” lub „guest authorship”.

7. Zabrania się wykorzystywania wyników i pomysłów zawartych w recenzowanych tekstach w celach innych niż przygotowanie recenzji.

8. Recenzenci nie otrzymują wynagrodzenia za swoją pracę.

Zasady edytorskie

Redakcja uprzejmie prosi Autorów, aby zgłaszać propozycje tekstów zgodnie z opisanymi zasadami edytorskimi. Tekst złożony do redakcji Res Facta Nova powinien zawierać:

1. numer ORCID autora/ki
2. afiliację autora/ki
3. streszczenie w języku angielskim (do 250 słów)
4. słowa kluczowe w języku angielskim (5-7 słów kluczowych)
5. bibliografię

Procedura recenzji

Redakcja Res Facta Nova respektuje zasadę recenzowania oryginalnych tekstów autorskich przez dwóch recenzentów, przestrzegając trybu określanego jako double-blind peer-review process:

1. Autor(zy) i recenzenci nie znają swoich tożsamości.
2. Z tekstu kierowanego do recenzji usuwane są dane wskazujące na tożsamość autora.
3. Do oceny każdego artykułu powołuje się dwóch niezależnych recenzentów, którzy nie wchodzą z autorem w konflikt interesów.
4. Obowiązuje jednolity formularz recenzencki (w języku polskim lub angielskim).
5. Recenzja kończy się jednoznacznym wnioskiem co do dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia.
6. Warunkiem publikacji tekstu jest otrzymanie dwóch recenzji z pozytywną konkluzją.

Wzór formularza recenzenckiego

Lista recenzentów

Historia czasopisma

Historia „Res Facta (Nova)” sięga 1967 roku, a w gronie założycieli pisma znaleźli się Michał Bristiger, Stefan Jarociński, Józef Patkowski i Mieczysław Tomaszewski. Redaktorzy założyciele oraz kontynuatorzy myśli przewodniej pisma, jaką było udostępnienie polskiemu odbiorcy ważnych i rzadkich tekstów najszerzej rozumianej współczesnej myśli o muzyce, nie stroniącej również od odniesień do tradycji Europy i kultur pozaeuropejskich, mieli na uwadze rosnącą potrzebę konfrontacji polskiego środowiska muzykologicznego (i nie tylko) z tym, co poza granicami Polski publikowano i o czym szeroko dyskutowano. To właśnie na łamach „Res Facta” i „Res Facta Nova” (od 1994) pojawiali się po raz pierwszy w Polsce kompozytorzy, muzykolodzy, krytycy i filozofowie, którzy odcisnęli swoją twórczością ślad także na kolejnych pokoleniach rodzimych artystów i intelektualistów, tacy jak John Cage, Olivier Messiaen, Witold Lutosławski, Carl Dahlhaus, Paul Ricoeur, Hans Georg Gadamer, Theodor Adorno a współcześnie Karol Berger, Reinhold Brinkmann, Eero Tarasti, Gérard Grisey, Paweł Szymański czy Paweł Mykietyn.

Po 1989 roku, m.in. dzięki zaangażowaniu Macieja Jabłońskiego, czasopismo zaczęło być wydawane jako „Res Facta Nova” w Poznaniu, najpierw w Ars Nova, a od drugiego numeru (1994 rok) w Poznańskim Towarzystwie Przyjaciół Nauk. Począwszy od roku 2016 pismo wydawane jest przez swego pierwotnego wydawcę, Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Redaktorami naczelnymi pisma byli kolejno:
Michał Bristiger (1967-2010)
Marcin Gmys (2010-2020)
Ewa Schreiber (od 2020)