Mieczysław Tomaszewski. Muzykolog wolny, niezależny i zaangażowany
Main Article Content
Abstrakt
The article discusses the culture-creating activities of Mieczysław Tomaszewski (1921–2019) at the Polish Music Publishing House and within the context of Musical Encounters at Baranów Sando- mierski (1976–1981). The text is mainly concerned with Tomasze-wski’s publications relating to twentieth-century Polish composers: Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki and Henryk Mikołaj Górecki. The reflections of the Polish musicologist are closely entwined with the theoretical conceptions developed by himself: the conception of Wort-Ton, the method of integral interpre-tation of a musical work, the conception of nodal points in the lives of composers, or intertextuality in music. Applying these conceptions allowed him to describe Polish twentieth-century compositions at different levels and in different contexts: beginning with a synthetic periodisation of creative development, up to masterly analyses and interpretations of individual works that take into consideration their intertextual references. The Polish musicologist also paid careful at-tention to composers’ statements testifying to their original views and inner transformations. The problem of freedom was of particular im-portance to him, both in its personal, artistic aspect and in its histor-ical dimension. Tomaszewski as a person reveals himself throughout his activities as someone both free and committed.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Chłopecki Andrzej, Polskie Requiem, [w:] Festiwal muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Kraków – Lusławice – Poznań 9–16 VI 1988, red. Krzysztof Droba, Kraków 1988, s. 65.
- Droba Krzysztof, Odczytywanie na nowo. Rozmowy z Mieczysławem Tomaszewskim, Akademia Muzyczna w Krakowie, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, BOSZ, Kraków 2011.
- Jan Paweł II, Audiencja dla wiernych z Białorusi, 1998 rok, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/spotk_bialorus_17101998.html (17.10.2019).
- Krzysztof Penderecki – muzyka ery intertekstualnej. Studia i interpretacje, red. Mieczysław Tomaszewski, Ewa Siemdaj, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2005.
- Markowska Elżbieta, Utwór powinien być owocem natchnienia. Rozmowa z Witoldem Lutosławskim, „Ruch Muzyczny” 1990 nr 22.
- Penderecki Krzysztof, Labirynt czasu. Pięć wykładów na koniec wieku, Respublica, Warszawa 1997.
- Tischner Józef, Myśli wyszukane, Znak, http://www.tygodnik.com.pl/ludzie/tischner/mysli.html (19.10.2019).
- Tomaszewski Mieczysław, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Ars Nova, Poznań 1998.
- Tomaszewski Mieczysław, Chopin. Ein Leben in Bildern, Schott, Mainz 2010.
- Tomaszewski Mieczysław, Chopin. Fenomen i paradoks, Gaudium, Lublin 2009.
- Tomaszewski Mieczysław, Chopin 2. Uchwycić nieuchwytne, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Kraków–Warszawa 2016.
- Tomaszewski Mieczysław, Frederic Chopin und seine Zeit, Laaber-Verlag, Laaber 1999.
- Tomaszewski Mieczysław, Fryderyk Chopin. Życie twórcy. Leksykon multimedialny (CD-ROM), Neurosoft Sp. z o.o., Kraków 1995.
- Tomaszewski Mieczysław, Górecki. Zadziwienia i fascynacje, [w:] Profesorowi Henrykowi Góreckiemu – Księga, wydawnictwo okolicznościowe z okazji nadania tytułu doktora honoris causa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2003.
- Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego. Rekonesans, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2000.
- Tomaszewski Mieczysław, Krzysztof Penderecki i jego muzyka. Cztery eseje, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2000.
- Tomaszewski Mieczysław, Krzysztof Penderecki. Trudna sztuka bycia sobą, Znak, Kraków 2004.
- Tomaszewski Mieczysław, Muzyka Chopina na nowo odczytana, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996.
- Tomaszewski Mieczysław, Muzyka Chopina na nowo odczytana. Seria druga, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2010.
- Tomaszewski Mieczysław, Muzyka wobec sacrum. Próba rozeznania, [w:] Olivier Messiaen we wspomnieniach i w refleksji badawczej, red. Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2009, s. 39–47.
- Tomaszewski Mieczysław, Nad pieśniami Karola Szymanowskiego. Cztery studia, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1998.
- Tomaszewski Mieczysław, O muzyce polskiej w perspektywie intertekstualnej. Studia i szkice, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2005.
- Tomaszewski Mieczysław, Penderecki. Bunt i wyzwolenie, t. I: Rozpętanie żywiołów; t. II: Odzyskiwanie raju, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2008/09.
- Tomaszewski Mieczysław, Penderecki. Rozmowy Lusławickie, rozmawiał Mieczysław Tomaszewski, BOSZ, Kraków 2005.
- Tomaszewski Mieczysław, Słuchając muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego, „Res Facta Nova” 2011 t. 12 (21), s. 37–43.
- Tomaszewski Mieczysław, Studia nad pieśnią romantyczną. Od wyznania do wołania, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1997.
- Tomaszewski Mieczysław, Wszystko ma swój początek, „Teoria Muzyki. Studia, Interpretacje, Dokumentacje” 2016 t. 8/9, s. 243–250.
- Tomaszewski Mieczysław, Życia twórcy punkty węzłowe. Rekonesans, [w:] idem, Muzyka w dialogu ze słowem, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2003, s. 35–48.