Polish Music Published by Moeck 1958 to 1967 – a (Failed?) Transfer from East to West

Main Article Content

Sebastian Borchers

Abstrakt

From the end of the 1950s, the West German publisher Moeck officially represented the state-led music publishing house PWM ‘in the West’ with the permission of the Polish Ministry of Culture. Beside the distribution of score editions and orchestral performance materials by the PWM, Moeck also represented the interests of Polish composers in the Federal Republic of Germany directly in his own catalogue. Among the first authors of the new series of editions were Kotoński, Lutosławski, Penderecki, Serocki and Szalonek. They belonged to a circle that regularly participated in West German musical life in the 1960s. Despite the spirit of optimism and advantages for the composers, this cooperation also led to problems on several levels. These included the billing of performance materials and the handling of international copyright. This made the participants aware of various limits and led to conflicts – especially on the Polish side. Translation of Polish texts in vocal works into German and English was also not as straightforward as originally planned. The article offers new insights into Polish–German cooperation in the cultural field of music, which went on despite the difficult relationship between the two states then and also beyond the borders of the Cold War.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Borchers, S. (2020). Polish Music Published by Moeck 1958 to 1967 – a (Failed?) Transfer from East to West. Res Facta Nova. Teksty O Muzyce współczesnej, (21 (30), 48-68. https://doi.org/10.14746/rfn.2020.21.4
Dział
Artykuły

Referencje

  1. Journal, newspaper and anthology articles
  2. Będkowski Stanisław, Serie dźwiękowe w twórczości Kazimierza Serockiego, “Muzyka” 1996 vol. 41 no 1, pp. 3–39.
  3. Będkowski Stanisław, Zmienne metra w twórczości Kazimierza Serockiego, “Muzyka” 1996 vol. 41 no 4, pp. 15–25.
  4. Borchers Sebastian, Von Warschau nach Darmstadt und zurück. Lutosławski, Penderecki, Górecki und die Neue Musik, “Osteuropa” 2012 vol. 62 no 11–12, pp. 73–84.
  5. Borchers Sebastian, Wgląd do polsko-niemieckiej relacji w muzyce współczesnej w sześćdziesiątych i siedemdziesiątych latach, [in:] W kręgu kultury PRL. Muzyka. Konteksty, ed. Dorota Skotarczak and Karolina Bittner, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016, pp. 79–90.
  6. Brachmański Teodor, O eksporcie płyt gramofonowych, “Ruch Muzyczny” 1962 no 15, pp. 3–4.
  7. Deutsche Presse-Agentur GmbH, Kunstpreis des Landes NRW. Zu den Ausgezeichneten gehören zwei Ausländer, [in:] “Kölner Stadtanzeiger”, 21 July 1966, p. (not specified, unknown).
  8. EMI, Philips Deal Disks with Poland, “Billboard. The International Music-Record Newsweekly” 70, 18 January 1964, p. 20.
  9. Gwizdalanka Danuta, Lutosławski. Błędy i legendy, “Ruch Muzyczny” 2013 no 19, pp. 38–42.
  10. Harder Jeannine, Polnische Filmplakate aus transnationaler Sicht. Die Wurzeln der “Polnischen Schule der Plakatkunst” in den 1950er Jahren, “Comparativ” 2014 vol. 24 no 4, pp. 58–67.
  11. Higher Each Year. Exports of Polish Disks Make Gain, “Billboard. The International Music-Record Newsweekly” 70, 11 July 1964, p. 6.
  12. Höntsch Herbert, Polonia Edition im Hermann Moeck Verlag. Musiktransfer von Ost nach West. Anmerkungen eines Insiders, [in:] Sine musicae nulla vita. Festschrift Hermann Moeck zum 75. Geburtstag, ed. Nikolaus Delius, Moeck Verlag, Celle 1997, pp. 37–43.
  13. Jaźwińska Zofia, Problemy eksportu muzyki polskiej, “Ruch Muzyczny” 1963 no 5, pp. 19–20.
  14. Kisielewski Stefan, Eine Notenfabrik oder Der polnische Musikverlag, “Polen” 1963 no 3, pp. 26–29.
  15. Kronika PWM 1945–1965, “Ruch Muzyczny” 1965 no 19, pp. 6–7.
  16. Lissa Zofia, Analiza repertuaru “Warszawskich Jesieni”, “Muzyka” 1969 vol. 14 no 3, pp. 40–66.
  17. Musikalischer Vermittler. Gespräch mit Mieczyslaw Tomaszewski. Direktor des Polnischen Musikverlags in Krakau, “Polen” 1966 no 4, pp. 45–45.
  18. Mycielski Zygmunt, Walne Zgromadzenie Związku Kompozytorów Polskich, “Ruch Muzyczny” 1963 no 5, pp. 1–2.
  19. Tomaszewski Mieczysław, Plany – perspektywy – pobożne życzenia, “Ruch Muzyczny” 1965 no 19, pp. 4–6.
  20. Waschko Roman, Brachmanski to West for Talks, “Billboard. The International Music-Record Newsweekly” 69, 23 November 1963, p. 37.
  21. Waschko Roman, Polish Company Sets Disk Trade Deal With Columbia, “Billboard. The International Music-Record Newsweekly” 69, 23 November 1963, p. 32.
  22. Zathey Janusz, Darmstadt “Mekka Nowej Muzyki”, “Ruch Muzyczny” 1957 no 12, pp. 9–13.
  23. Zathey Janusz, Darmstadt “Mekka Nowej Muzyki”, “Ruch Muzyczny”1957 no 13, pp. 25–28.
  24. Bulletins and catalogues
  25. Aus dem Polnischen Musikverlag Krakau. Neuerscheinungen, in: Moeck Information, ed. Moeck Verlag und Musikinstrumentenwerk, Celle, September/1978, pp. 1–2.
  26. International Copyright Union. Bern Convention 1886, Paris Convention 1896, Berlin Convention 1908, [in:] Copyright Bulletin, no. 13, ed. Library of Congress, Washington 1908, pp. 5–59.
  27. Musica Polona Edition. Eine Auswahl aus dem polnischen Musikschaffen bis zur Gegenwart und anderen Ausgaben des Polnischen Musikverlags, ed. Hermann Moeck Verlag, Celle 1959.
  28. Orchestermusik, ed. Hermann Moeck Verlag, Celle 1959.
  29. Orchestermusik moderner polnischer Komponisten. Reversmaterialien, ed. Hermann Moeck Verlag, Celle (probably 1958).
  30. Publications
  31. Cichy Daniel, Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadcie. Dzieje, rola i znaczenie w myśli teoretycznej, praktyce kompozytorskiej i życiu muzycznym drugiej połowy XX wieku, Musica Iagellonica, Kraków 2009.
  32. Haltof Marek, Historical Dictionary of Polish Cinema, second edition, Rowman & Littlefield, Lanham 2015.
  33. Lindstedt Iwona, Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Polihymnia, Lublin 2001.
  34. Lüsebrink Hans-Jürgen, Kulturtransfer — methodisches Modell und Anwendungsperspektiven, [in:] Europäische Integration als Prozess von Angleichung und Differenzierung, ed. Ingeborg Tömmel, Leske-Budrich, Opladen 2001.
  35. Paja-Stach Jadwiga, Polish Music from Paderewski to Penderecki, Musica Iagellonica, Kraków 2010.
  36. Przyboś Julian, Gedichte, translated by Karl Dedecius, Langewiesche- Brandt, Ebenhausen bei München 1963.
  37. Schmidt-Rost Christian, Jazz in der DDR und Polen Geschichte eines transatlantischen Transfers, Peter Lang, Frankfurt am Main 2015.
  38. Seehaber Ruth, Die “polnische Schule” in der Neuen Musik. Befragung eines musikhistorischen Topos, ed. Detlef Altenburg, Böhlau Verlag, Köln–Weimar–Wien 2009.
  39. Thomas Adrian, Polish Music since Szymanowski, Cambridge University Press, Cambridge 2005.
  40. Walter Veronika, Schritte zur Normalität. Die deutsch-polnischen Kulturbeziehungen Bestandsaufnahme und Empfehlungen, ed. Institut für Auslandsbeziehungen e.V., ifa Dokument 2003 vol. 1.
  41. Witold Lutosławski. Correspondence with his Western Publishers and Managers 1966–1994, ed. Zbigniew Skowron, vol. 1, Musica Iagellonica, Kraków 2019.
  42. Online media
  43. Chronic of the Summer Courses Darmstadt 1946–1966, ed. International Music Institute, online available: https://internationales-musikinstitut.de/content/uploads/imd-1946-66chronikdarmstaedterferienkurse.pdf (publication date: unknown; date of access: 25.04.2020).
  44. Dąbek Karolina, Cykl pieśni “Oczy powietrza” Kazimierza Serockiego. Próba interpretacji. Online available: http://meakultura.pl/publikacje/cykl-piesni-oczy-powietrza-kazimierza-serockiego-proba-interpretacji-1388 (publication date: 27 November 2015; date of access: 25.04.2020).
  45. Harder Jeannine, Polnische Plakatkunst als Medium transnationaler Kunstkontakte und Kulturpolitik im Ost–West–Konflikt, [in:] Themenportal Europäische Geschichte, 2015, online available: https://www.europa.clio-online.de/essay/id/fdae-1656 (3.07.2020).
  46. Interview
  47. Borchers Sebastian, A Conversation with Hermann Moeck and Herbert Höntsch [unpublished sound recording], Celle 2009.
  48. Scores
  49. Kotoński Włodzimierz, Concerto per Quattro for Harp, Harpsichord, Guitar, Piano and Chamber Orchestra (1965), ed. Elżbieta Widłak, PWM, Kraków 1966.
  50. Penderecki Krzysztof, Passio et mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Lucam (1965), Moeck and PWM, Celle and Kraków 1967.
  51. Serocki Kazimierz, Eyes of Air. A Song Cycle for Soprano and Orchestra after Poems by Julian Przyboś, German text translation by Karl Dedecius and Witold Wirpsza, English text translation by Ann and Adam Czerniawski, Moeck Verlag, Celle 1963.
  52. Serocki Kazimierz, Oczy powietrza, cykl pieśni na sopran i fortepian do wierszy J. Przybosia. Niemiecki przekład tekstu: Witold Wirpsza, PWM, Kraków 1959.