Abstrakt
Value terms such as ‘authentic’ are among the most overloaded in musical discourse. This is well evident in the study of popular music, strongly linked to commercial processes around the world. It is therefore worth changing the perspective to a much narrower, local one and looking at the practices of urban musical communities. For it is among amateur musicians, that the question of musical authenticity plays a defining role. For many of them, music is a kind of engaging leisure practice that determines their identity. This in turn implies the question of the relationship between the sonic identity of the city and the identity of the individual, what is authentic to the city and what is authentic to the subject. The relationship of popular music to people, places and the city as a whole needs to be explored in order to come closer to understanding one dimension of ‘authenticity’ - what it might be in the ‘micro’ scope.
Bibliografia
Appadurai Arjun, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, tłum. Zbigniew Pucek, Universitas, Kraków 2005.
Auslander Philip, Liveness. Performance in a Mediatized Culture, Routledge, Milton 2008.
Banet-Weiser Sarah, AuthenticTM. The Politics of Ambivalence in a Brand Culture, New York University Press, New York 2013.
Burdzik Tomasz, Przestrzeń jako składnik tożsamości w świecie globalizacji, „Kultura – Historia – Globalizacja” 2012, nr 1, s. 13–27.
Connell John, Gibson Chris, Sound Tracks. Popular Music, Identity and Place, Routledge, London–New York 2003. Cyrek Barbara, Dziwak Ewelina, Muzyczne uwikłania tożsamości, „Kultura Współczesna” 2017, nr 3, s. 110–117.
Eco Umberto, Semiologia życia codziennego, tłum. Piotr Salwa, Joanna Ugniewska, Czytelnik, Warszawa 1996.
Fiske John, Zrozumieć kulturę popularną, tłum. Katarzyna Sawicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
Florida Richard, Narodziny klasy kreatywnej, tłum. Tomasz Krzyżanowski, Michał Penkala, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
Frith Simon, Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej, tłum. Marek Król, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011. Frith Simon, Towards an Aesthetic of Popular Music, w: Music and Society: The Politics of Composition, Performance and Reception, red. Richard Leppert, Susan McClary, Cambridge University Press, Cambridge 1989, s. 133–150.
Grygier Ewelina, Muzyka miasta czy muzyka w mieście? Folklor i muzyka etniczna na ulicach Wrocławia i Poznania, „Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki” 2015, nr 1, s. 20–41.
Juszczyk Andrzej, Na koncercie czy w studio? Technologiczne aspekty „żywości” muzyki popularnej, w: MUTE: Studia nad muzyką popularną. Tom II LIVE, red. Andrzej Juszczyk, Natalia Giemza, Konrad Sierzputowski, AT Wydawnictwo, Kraków 2018, s. 13–26.
Kaufman Shelemay Kay, Musical Communities: Rethinking the Collective in Music, „Journal of the American Musicological Society” 2011, nr 2, s. 349–390. DOI: https://doi.org/10.1525/jams.2011.64.2.349
Keightley Keir, Reconsidering Rock, w: The Cambridge Companion to Pop and Rock, red. Simon Frith, Will Straw, John Street, Cambridge University Press, Cambridge 2001, s. 109–142. DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL9780521553698.008
Kisiel Przemysław, Kultura wobec współczesnych procesów społeczno-ekonomicznych, w: Kultura a rozwój, red. Jerzy Hausner, Anna Karwińska, Jacek Purchla, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013, s. 289–306.
Klein Bethany, Selling Out. Culture, Commerce and Popular Music, Bloomsbury Academic, New York–London 2020. Kubicki Paweł, Nowi mieszczanie – nowi aktorzy na miejskiej scenie, „Przegląd Socjologiczny” 2011, nr 2-3, s. 203–227.
Kubicki Paweł, Tożsamość, pamięć i obywatelskość miast w kon- tekście konkursu na Europejską Stolicę Kultury, „Kultura Współczesna” 2017, nr 5 (98), s. 13–25.
Lewicka Maria, Psychologia miejsca, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012.
Losiak Robert, Muzyka w przestrzeni publicznej miasta. Z badań nad pejzażem dźwiękowym Wrocławia, „Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego” 2008, t. 9, s. 253–264.
Losiak Robert, Tańczuk Renata, Odmiany globalności i lokalności audiosfery Wrocławia w recepcji jej mieszkańców, „Kultura – Historia – Globalizacja” 2016, nr 19, s. 57–70.
Massey Doreen, A Global Sense of Place, „Marxism Today” 1991, nr 7, s. 24–29.
Middleton Richard, Studying Popular Music, Buckingham, Open University Press, Bristol 1990.
Moir Zack, Popular Music Making and Young People, w: The Oxford Handbook of Music Making and Leisure, red. Roger Mantie, Gareth Dylan Smith, Oxford University Press, Oxford 2017, s. 223–240. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190244705.013.9
Moore Allan, Authenticity as Authentication, „Popular Music” 2002, nr 2, s. 209–223. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261143002002131
Mrozek-Dumanowska Anna, Nowy wymiar tożsamości indywidualnej i społecznej w epoce globalizacji, „Kultura – Historia – Globalizacja” 2018, nr 2, s. 83–103.
Muszkalska Bożena, Muzykologia wobec globalizacji, „Kultu- ra – Historia – Globalizacja” 2007, nr 1, s. 54–60.
Pasamonik Barbara, Globalizacja kultury czy glokalizacja kultur?, w: Krótkie wykłady z socjologii: kategorie, problemy, subdyscypliny, t. 2, red. Anna Firkowska-Mankiewicz, Tatiana Kanasz, Elżbieta Tarkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013, s. 117–138.
Regev Motti, Pop-Rock Music. Aesthetic Cosmopolitanism in Late Modernity, Polity Press, Cambridge 2013.
Rice Timothy, Modeling Ethnomusicology, Oxford University Press, New York 2017. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190616885.001.0001
Ritzer Georg, Rethinking Globalization: Glocalization/Grobalization and Something/Nothing, „Sociological Theory” 2003, nr 3, s. 193–209. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9558.00185
Straw Will, Systems of Articulation, Logics of Change: Communities and Scenes in Popular Music, „Cultural Studies” 1991, nr 3, s. 368–388. DOI: https://doi.org/10.1080/09502389100490311
Van Leeuwen Theo, What is Authenticity?, „Discourse Studies” 2001, nr 3, s. 392–397. DOI: https://doi.org/10.1177/1461445601003004003
Wawrzak-Chodaczek Mirosława, Nowe style życia w zglobalizowanym świecie, „Kultura – Historia – Globalizacja” 2010, nr 1, s. 69–77.
Welsch Wolfgang, Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, tłum. M. Leśniewska w: Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego wokół koncepcji Wolfganga Welscha, red. Roman Kubicki, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1998, s. 195–222.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Jakub Kopaniecki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
