Chińska Inicjatywa Pasa i Szlaku - perspektywa Republiki Federalnej Niemiec

Main Article Content

Joanna Ciesielska-Klikowska

Abstrakt

Chińska Republika Ludowa osiągnęła pozycję jednego z głównych graczy na arenie międzynarodowej i odważnie realizuje politykę ekspansji zagranicznej. Jej podstawowym instrumentem jest inicjatywa Pasa i Szlaku (Belt and Road Initiative, BRI), która w ostatnich latach jest jednym z najważniejszych projektów chińskich władz, zakładającym zintensyfikowanie współpracy gospodarczej i wymianę kulturalną krajów wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku. Niemcy, czołowe państwo UE i kluczowy partner Chin w Europie, są silnym zwolennikiem inicjatywy BRI. Ponieważ jednak koncepcja ta obejmuje państwa członkowskie Unii Europejskiej, wymaga również silnej reakcji ze strony Wspólnoty. I chociaż stosunki UE z ChRL leżą w interesie gospodarczym wszystkich jej państw członkowskich, w ostatnich latach nie były one wolne od komplikacji. Artykuł analizuje znaczenie społecznego postrzegania i postaw aktorów państwowych Republiki Federalnej Niemiec wobec projektu Pasa i Szlaku od 2013 r., stosując liberalne podejście wyjaśniające. Celem artykułu jest przeanalizowanie reakcji Niemiec na inicjatywę Nowego Jedwabnego Szlaku w dwóch różnych fazach: pierwszej (2013-2016) i drugiej fazie (2016-), w której wypracowano model współpracy i świadomość występujących konfliktów. Ponadto artykuł próbuje zidentyfikować problemy istniejące w stosunkach między Unią Europejską a Chi­nami, ze szczególnym naciskiem na stosunki między Chińską Republiką Ludową a Republiką Federalną Niemiec. Analizę kończą krótki wniosek teoretyczny oraz rekomendacje polityczne.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Ciesielska-Klikowska, J. (2019). Chińska Inicjatywa Pasa i Szlaku - perspektywa Republiki Federalnej Niemiec. Rocznik Integracji Europejskiej, (12), 95-111. https://doi.org/10.14746/rie.2018.12.6
Dział
ROZPRAWY I ARTYKUŁY
Biogram autora

Joanna Ciesielska-Klikowska, Uniwersytet Łódzki

dr, politolog i niemcoznawca, adiunkt w Katedrze Studiów Azjatyckich Uniwersytetu Łódzkiego. Stypendystka Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD), współpracuje z Otto-von Guericke -Universität w Magdeburgu i Universität des Saarlandes. W pracy badawczej zajmuje się znaczeniem RFN w stosunkach międzynarodowych i niemiecką polityką zagraniczną w kontekście relacji niemiecko-chińskich oraz niemieckiego postrzegania chińskiej aktywności w Europie.

Referencje

  1. AIIB (2015), "Articles of Agreement - AIIB," Asian Infrastructure Investment Bank.
  2. Auswärtiges Amt (2017a), "Eurasische Konnektivität": Regionale Botschafterkonferenz im Auswärtigen Amt, 28.06.2017, https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/regionaleschwer-punkte/asien/170622-eurasische-boko/290956, 20.02.2018.
  3. Auswärtiges Amt (2017b), Europa in einer unbequemeren Welt. Warum Europa eine neue Außenpolitik braucht - Rede von Außenminister Gabriel beim Forum Außenpolitik, https://www.auswaertiges-amt.de/de/newsroom/berliner-forum-aussenpolitik/746464, 10.12.2017.
  4. Auswärtiges Amt (2018), Protektionismus und Abschottung dürfen nicht die Oberhand gewinnen, 31.05.2018, https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/china-node/maaschina-welthandel-/2099996, 10.06.2018.
  5. BDI (2017), “Wir wollen das China sich öffnet,” BDI-Agenda 2017/06, 07.06.2017, https://bdi.eu/newsletter/agenda/issue-2017-06-17/wir-wollen-nicht-dass-europa-sich-abschottet-wir-wollen-dass-china-sich-oeffnet, 30.05.2018.
  6. Beijing Rundschau (2015), Chronik März 2015, http://german.beijingreview.com.cn/Dossiers/ydyl/Chronik/201704/t20170425_800094632.html, 25.06.2018.
  7. Bērziņa-Čerenkova U. A. (2016), BRI Instead of OBOR – China Edits the English Name of its Most Ambitious International Project, http://www.lai.lv/viedokli/bri-instead-of-obor-china-editsthe-english-name-of-its-most-ambitious-international-project-53, 28.02.2018.
  8. BMWi (2017), Verordnung der Bundesregierung. Neunte Verordnung zur Änderung der Außenwirtschaftsverordnung, Bundesministerium für Wirtschaft und Energie, http://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Pressemitteilungen/2017/20170712-zypries-besserer-schutz-bei- firmenuebernahmen.html, 20.12.2018.
  9. Brummer K., Oppermann K. (2014), Außenpolitikanalyse, München, Oldenbourg.
  10. Bundesregierung (2014), Aktionsrahmen für die deutsch-chinesische Zusammenarbeit: “Innovation gemeinsam gestalten!,” Presse- und Informationsamt der Bundesregierung, 10.10.2014, http://www.bundesregierung.de/Content/DE/_Anlagen/2014/10/2014-10-10-aktionsrahmen-dt- chin.pdf?__blob=publicationFile&v=1, 17.03.2018.
  11. Bundesregierung (2018), Pressestatement von Bundeskanzlerin Merkel zum Abschluss der Reise nach China, 25.05.2018, https://www.bundesregierung.de/Content/DE/Mitschrift/Pressekonferenzen/2018/05/2018-05-25-merkel-statement-shenzhen.html, 10.06.2018.
  12. Campbell C. (2017), China Says It’s Building the New Silk Road. Here Are Five Things to Know Ahead of a Key Summit, 12.05.2017, http://time.com/4776845/china-xi-jinping-belt-road- initiative-obor/, 28.02.2018.
  13. Cnotka D. (2014), Großer Bahnhof für Xi Jinping, “Westdeutsche Allgemeine Zeitung,” 31.03.2014, https://www.waz.de/staedte/duisburg/grosser-bahnhof-fuer-xi-jinping-id9184012.html, 15.03.2018.
  14. Dams J., Grabitz I. (2018), Deutschland wird zwischen zwei Giganten zerrieben, “Die Welt,”03.03.2018.
  15. Deutsche Welle (2017), Was bringt Chinas Neue Seidenstraße?, 17.11.2017, http://www.dw.com/de/was-bringt-chinas-neue-seidenstra%C3%9Fe/a-41421445, 20.02.2018.
  16. Deutsche Welle (2018), Schwelende Handelskonflikte verunsichern Unternehmer, 25.06.2018, https://www.dw.com/de/schwelende-handelskonflikte-verunsichem-untemehmer/a-44378746, 27.06.2018.
  17. dpa (2016), Chinesen starten größte Übernahme in Deutschland, “Der Spiegel,” 4.02.2016, http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/eew-chinesen-kaufen-deutschen-abfallkonzern-a-1075662.html, 23.06.2018.
  18. Escritt T. (2018), China Investment Must Not Undermine EU Joint Policy, Warns Merkel, https://www.nytimes.com/reuters/2018/02/27/business/27reuters-china-europe-merkel.html, 20.04.2018.
  19. EY (2018), Chinesische Unternehmenskäufe in Europa. Eine Analyse von M&A-Deals 2006-2017, Januar.
  20. Gabriel S. (2017), Rede des Bundesministers des Auswärtigen, Sigmar Gabriel, bei der 25. französischen Botschafterkonferenz am 30. August 2017 in Paris, “Bulletin der Bundesregierung,” no. 91-1, 6.09.2017.
  21. Gaspers J., Lang B. (2016), Germany and the Belt and Road Initiative: Tackling Geopolitical Implications through Multilateral frameworks, in: Europe and China ’s New Silk Roads, eds. van der Putten et al., ETNC Report, December.
  22. Ghiasy R., Zhou J. (2017), The Silk Road Economic Belt. Considering security implications and EU-China cooperation prospect, SIPRI, https://www.sipri.org/sites/default/files/The-Silk-Road-Economic-Belt.pdf, 20.02.2018.
  23. Godehardt N. (2014), Chinas »neue« Seidenstraßeninitiative Regionale Nachbarschaft als Kern der chinesischen Außenpolitik unter Xi Jinping, SWP, https://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/studien/2014_S09_gdh.pdf, 12.03.2018.
  24. Godehardt N. (2016), No End of History. A Chinese Alternative Concept of International Order?, SWP, https://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2016RP02_gdh.pdf, 12.03.2018.
  25. Gotev G. (2016), EU unable to adopt statement upholding South China Sea ruling, 14.07.2016, http://www.euractiv.com/section/global-europe/news/eu-unable-to-adopt-s1atement-uphold-ing-south-china-sea-ruling/, 20.02.2018.
  26. Hanemann T., Huotari M. (2017), Record Flows and Growing Imbalances. Chinese Investment in Europe in 2016, MERICS Papers on China, no. 3.
  27. Harnisch S. (2009), German Politics Lecture: The politics of domestication: A New Paradigm in German foreign policy, “German Politics,” no. 18/4.
  28. Harnisch S. (2017), Deutschlands Politik gegenüber der Belt-and-Road-Initiative der Volksrepublik China 2013-2018, Beitrag für die Zeitschrift “Asien” der Deutschen Gesellschaft für Asienkunde, e.V
  29. Harnisch S. (2006), Internationale Politik und Verfassung. Zur Domestizierung des sicherheits-und europapolitischen Prozesses der Bundesrepublik Deutschland, Baden-Baden.
  30. Huawei (Hrsg. in Zusammenarbeit mit dem GIGA und TNS Emnid) (2014), Deutschland und China - Wahrnehmung und Realität. Die Huawei-Studie 2014, http://www.huawei-studie.de/down-loads/Huawei-Studie-2014-DE.pdf, 15.11.2017.
  31. Huawei (Hrsg. in Zusammenarbeit mit dem GIGA, Universität Duisburg-Essen und TNS Emnid) (2016), Deutschland und China - Wahrnehmung und Realität, Die Huawei-Studie 2016, http://www.huawei-studie.de/downloads/Huawei-Studie-2016-DE.pdf, 20.02.2018.
  32. Kundnani H. (2011), Germany as a Geo-economic Power, “The Washington Quarterly,” Summer.
  33. Lu F., Anchetta A. (2015), Taicangpromotes the Belt and Road Initiative, 03.06.2015, China Daily, http://www.chinadaily.com.cn/regional/2015-06/03/content_20902044_2.htm, 15.03.2018.
  34. Majchrowska E. (2014), Wpływ członkostwa w WTO na handel zagraniczny Chin. Implikacje dla gospodarki światowej, Kraków.
  35. Makocki M. (2017), China in the Balkans: The Battle of Principles, European Council on Foreign Relations, http://www.ecfr.eu/article/commentary_china_in_the_balkans_the_battle_of_princip-les_721, 12.02.2018.
  36. Merkel A. (2015), Rede von Bundeskanzlerin Merkel beim Bergedorfer Gesprächskreis am 29. Oktober 2015, 29.10.2015, https://www.bundesregierung.de/Content/DE/Rede/2015/10/2015-10-29-rede-merkel-bergedorfer-gespraechskreis.html, 30.02.2018.
  37. Miller T. (2017), China’s Asian Dream: Empire Building along the New Silk Road, London.
  38. Moravcsik A. (1997), Taking Preferences Seriously: A Liberal Theory of International Politics, “International Organization,” no. 51, Autumn.
  39. Moravcsik A. (2008), The New Liberalism, in: The Oxford Handbook of International Relations, eds. C. Reus-Smit, D. Snidal, New York, Oxford.
  40. Müller P. (2018), Neue Studie: Wie China die EU unterwandert, “Der Spiegel,” 3.02.2018, http://www.spiegel.de/spiegel/europaeische-union-eine-studie-zeigt-wie-china-die-eu-unterwan-dert-a-1191056.html, 17.03.2018.
  41. OAV, Ebbighausen R. (2017), Die deutsche Sicht auf Chinas Seidenstraße, https://www.oav.de/ueber-uns/oav-pressespiegel/pressebericht-lesen/die-deutsche-sicht-auf-chinas-seidenstrasse.html, 17.04.2018.
  42. Pendrakowska P., Bachulska A. (2017), Forum Pasa i Szlaku w kontekście międzynarodowym, “Analiza Centrum Studiów Polska-Azja,” no. 12, 27.05.2017, http://www.polska-azja.pl/analiza-cspa-12-forum-pasa-i-szlaku-w-kontekscie-miedzynarodowym/, 23.06.2018.
  43. Pepe J. M. (2017), China ’s Inroads into Central, Eastern and South Eastern Europe. Regional and Global Implications for Germany and the EU, “DGAP Analyse,” no. 3.
  44. Popławski K. (2017), Kapitał ma narodowość: obawy w Niemczech wobec chińskich inwestycji, “Komentarze OSW,” no. 230.
  45. Przychodniak M. (2017), Inicjatywa 16+1 i wyzwania dla współpracy Chin z Europą ŚrodkowoWschodnią, “Biuletyn PISM,” no. 121, 5.12.2017, https://www.pism.pl/publikacje/biuletyn/nr-121-1563, 23.06.2018.
  46. Reuters (2016), Germany stalls Osram unit sale to Chinese buyers, 27.10.2016, https://de.reuters.com/article/osram-licht-ma-idUKL8N1CX72E?type=companyNews, 12.06.2018.
  47. Risse-Kappen T. (1991), Public Opinion, Domestic Structure, and Foreign Policy in Liberal Democracies, “World Politics,” no. 43/4.
  48. Rudolf M. (2015), Häfen, Bahnen, Pipelines, “Internationale Politik,” no. 63/3.
  49. Schiek S. (2017), Bewegung auf der Seidenstraße. Chinas Belt and Road-Initiative als Anreiz für zwischenstaatliche Kooperation und Reformen an Zentralasiens Grenzen, SWP, https://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/studien/2017S16_ses.pdf, 20.02.2018.
  50. Schüller M., Schüler-Zhou Y. (2015), Chinas Seidenstraßen-Initiative trifft auf transeuropäische Infrastrukturpolitik, “GIGA-Focus,” no. 8, https://www.giga-hamburg.de/de/system/files/publications/gf_asien_1508_0.pdf, 20.03.2018.
  51. Stanzel A. (2016), China’s Investment in Influence: The Future of 16+1 Cooperation, China Analysis, European Council on Foreign Relations, http://www.ecfr.eu/page/-/China_Analysis_Six-teen_Plus_One.pdf, 12.02.2018.
  52. Wolff P. (2017), Chinas Seidenstraßen-Initiative in der Sackgasse?, 19.05.2017, https://bonnsus-tainabilityportal.de/de/2017/05/wolff-peter-die-is-chinas-silk-road-initiative-at-a-dead-end/, 20.05.2018.
  53. Wübbeke J., Meissner M., Zenglein M. J., Ives J., Conrad B. (2016),Made in China 2025: The making of a high-tech superpower and consequences for industrial countries, Mercator Institute of China Studies, December, no. 2, https://www.merics.org/index.php/en/papers-on-china/made-china-2025, 20.05.2018.