Polityzacja Europy. Obraz prezydencji w Radzie UE w polskich mediach
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie wyników badania zawartości polskich mediów z okresu sprawowania przez Polskę przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w 2011 roku. Analiza poświęcona była wpływowi orientacji politycznej organizacji medialnej (wybranych gazet codziennych i tygodników opinii) na sposób relacjonowania polskiej prezydencji. Podstawę teoretyczną badania stanowiły dwie koncepcje: europeizacji sfery publicznej oraz polityzacji Europy. Wyniki badania nie tylko potwierdzają różnice w prezentowaniu tematyki europejskiej i polskiej prezydencji w tytułach o wyraźnie określonej orientacji politycznej, ale ukazują specyfikę polskich mediów: źródłem cen i poglądów prezentowanych na łamach są nie tylko politycy, ale także dziennikarze. Na podstawie wyników wyprowadzić można wniosek nie tylko o instrumentalnym wykorzystywaniu tematyki europejskiej podczas parlamentarnej kampanii wyborczej w Polsce w 2011 roku, ale także o polityzacji Europy jako zjawiska związanego ściśle z wertykalną europeizacją sfery publicznej i demokratyzacją.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Stępińska, A. (2016). Polityzacja Europy. Obraz prezydencji w Radzie UE w polskich mediach. Rocznik Integracji Europejskiej, (10), 213-228. https://doi.org/10.14746/rie.2016.10.13
Numer
Dział
Articles
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Rocznik Integracji Europejskiej" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Referencje
- Adam S., Berkel B. (2003), Media structures as a brake block of the Europeanization of public spheres? Development of a cross-national Typology, Paper at: Europeanization of Public
- Spheres? International Conference WZB, June 20–22.
- de Vreese C. H. (2001), Europe in the News: A cross-national comparative study of the news coverage of key EU events, “European Union Politics”, no. 2.
- de Vreese C. H., Peter J., Semetko H. A. (2001), Framing politics at the launch of the euro: A cross-national comparative study of frames in the news, “Political Communication”, no. 2.
- Dobek-Ostrowska B., Głowacki M. (2008), Introduction: Central European Media between Politicization and Commercialization, in:
- Comparing Media Systems in Central Europe. Between Commercialization and Politization, eds. B. Dobek-Ostrowska, M. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, pp. 9–24.
- Gerhards J. (2000), Europäisierung von Ökonomie und Politik und die Trägheit der Entstehung einer europäischen Öffentlichkeit, in: Die Europäisierung nationaler Gesellschaften. Kölner
- Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, ed. M. Bach, Sonderheft, Westdeutscher Verlag, pp. 277–305.
- Hallin D., Mancini P. (2004), Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics, Cambridge University Press, Cambridge.
- Hepp A. et al. (2016), The Communicative Construction of Europe. Cultures of Political Discourse, Public Sphere and the Euro Crisis, Palgrave Macmillan, Basingstoke–Hampshire–England.
- Hooghe L., Marks G. (2009), A postfunctionalist theory of European integration: From permissive consensus to constraining dissensus, “British Journal of Political Science”, no. 39 (1), pp. 1–23.
- Hutter S., Grande E., Kriesi H. (2016), Politicising Europe: Integration and Mass Politics, Cambridge University Press, Cambridge.
- Jakubowicz K. (1999), The Role of Broadcasters is to Serve the Public Not the State, Presentation during the Zagreb Conference on Reforming Broadcasting, in: A. W. Wyka, In Search of The
- East Central European Media Model – The Italianization Model? A Comparative Perspective on the East Central European and South European Media Systems, in: Comparing Media
- Systems in Central Europe. Between Commercialization and Politization, eds. B. Dobek-Ostrowska, M. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, pp. 55–70.
- Kevin D. (2003), Europe in the Media. A Comparison of reporting, Representation, and Rhetoric in National Media Systems in Europe, Mahwah, Lawrence Erlbaum Associates, New York.
- Kolczyński M. (ed.) (2013), Obraz prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej (2011) w wybranych tytułach prasy polskiej, GNOME – Wydawnictwa Naukowe i Artystyczne, Katowice.
- Koopmans R., Statham P. (eds.) (2010), The making of a European public sphere: Media discourse and political contention, Cambridge University Press, Cambridge.
- Kriesi H. (2001), Die Rolle der Öffentlichkeit im politischen Entscheidungsprozess. Ein konzeptueller Rahmen für ein international vergleichendes Forschungsprojekt, “Discussion Paper”, P 01-701, Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung.
- Kriesi H. (2014), The populist challenge, “West European Politics”, no. 37, vol. 3, pp. 361–378.
- Offerhaus A., Mollen A., Hepp A. (2014), Nationalizing Europe Regionally – The Europeanization of Public Spheres in Regional Newspaper Reporting and the “Crisis” in Europe, in: Media
- and Communication in Europe, ed. A. Stępińska, Logos Verlag, Berlin.
- Ociepka B. (1998), Komunikacyjny wymiar integracji i rozszerzenia Unii Europejskiej, in: Jaka Europa?, ed. E. Stadtmüller, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław.
- Ociepka B. (2005), Populism as “good communication with people”. The Polish Case during the Referendum Campaign, in: Populism and Media Democracy, ed. B. Ociepka, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- Ociepka B. (2011), Foreign News in the Press. Summary of Research on the Coverage of European Events in Poland and Germany, in: News in Europe, Europe on News, ed. A. Stępińska, Logos Verlag, Berlin, pp. 99–114.
- Pfetsch B. (1994), Themenkarrieren und politische Kommunikation, in: Aus Politik und Zeitgeschichte. Supplement to Das Parlament, B 39, pp. 11–20.
- Piontek D., Hordecki B. (2009), Ideał polityka w „Super Expressie” i „Fakcie. Gazecie Codziennej” (lipiec–sierpień 2007), in: Polityka i politycy. Diagnozy, oceny, doświadczenia, ed. J.
- Miluska, Poznań, pp. 391–412.
- Risse T., et al. (2001), Europeanization and Domestic Change: Introduction, in: Transforming Europe. Europeanization and Domestic Change, eds. M. Green Cowles, J. Caporaso, T. Risse,
- Cornell University Press, Ithaca–London, pp. 1–20.
- Risse T. (2010), A Community of Europeans? Transnational Identities and Public Spheres, Cornell University Press.
- Stathman P., Trenz H. J. (eds.) (2013), The Politicization of Europe: Contesting the Constitution in the Mass Media, Routledge.
- Stathman P., Trenz H. J. (2015), Understanding the mechanisms of EU politicization: Lessons from the Eurozone crisis, „Comparative European Politics”, vol. 13, issue 3, pp. 287–306.
- Stępińska A. (2004a), Problematyka europejska w przekazach programowych kandydatów na urząd Prezydenta RP w latach 1990–2000, in: Europejskie dylematy i wyzwania, ed. S. Wojciechowski, Wydawnictwo WNPiD UAM, Poznań, pp. 107–124.
- Stępińska A. (2004b), Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce (1990–2000), Poznań.
- Stępińska A. (2012), Media Coverage of the Polish EU Presidency, “Yearbook of Polish European Studies”, no. 15, pp. 61–81.
- Stępińska, A. (2013a), The Polish EU presidency in Polish press: Did we actually notice it?, “Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, no. 3, pp. 191–206.
- Stępińska A. (2013b), International project: Media coverage of the Polish EU presidency, “Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, no. 3, pp. 71–86.
- Stępińska A., Secler B. (2014), Polish Printed Media Coverage and Evaluation of the Polish Presidency in the EU Council, in:
- Media and Communication in Europe, ed. A. Stępińska, Logos
- Verlag, Berlin, pp. 211–226.
- Stępińska A., Ossowski Sz., Pokrzycka L., Nowak J. (2012),
- The Journalists and Journalism of Poland, in: The Global Journalist in the 21st Century, eds. D. H. Weaver, L. Willnat, Routledge,
- New York–London, pp. 255–266.
- Świerczyński M. (2004), Polskie media w kampanii przed i poreferendalnej, in: Media a integracja europejska, eds. T. Sasińska-Klas, A. Hess, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Wessler H., et al. (2008), Transnationalization of Public Spheres, Plagrave Macmillan, Basingstoke.
- Wilke J., Reinemann C. (2007), Invisible second-order campaigns? A longitudinal study of the coverage of the European Parliamentary elections 1974–2004 in four German quality newspapers, “Communications”, no. 5.