The assumptions of the European Union’s transportation policy in the 21st century. Conditions, challenges, operating strategies
PDF (Język Polski)

How to Cite

JASKULSKI, A. (2013). The assumptions of the European Union’s transportation policy in the 21st century. Conditions, challenges, operating strategies. Rocznik Integracji Europejskiej, (7), 281–292. https://doi.org/10.14746/rie.2013.7.19

Abstract

The objective of this paper is to analyze the conditions, challenges and strategy of the European Union’s transportation policy in the years to come in relation to the initiatives the European Commission has recently undertaken within this sector policy of the European Union. The paper presents the transformations that have taken place as regards the assumptions  of the transportations policy, mainly in terms o f EU activities aimed at resolving the horizontal problems of the transportation sector while departing from focusing solely on the problems of concrete means of transportation. The following can be considered the main challenges faced by EU transportation policy: reducing the negative impact o f transportation on the natural environment, reducing congestion, expanding multimodal infrastructure and full internalization of external costs of transport.

https://doi.org/10.14746/rie.2013.7.19
PDF (Język Polski)

References

Komisja Europejska (2001), White Paper: European transportpolicy fo r 2010: time to decide, Brussels, 12.9.2001, COM(2001)370 final.

Komisja Europejska (2006a), Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego

Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Logistyka transportu towarowego w Europie - klucz do zrównoważonej mobilności, Bruksela, dnia 28.6.2006, K0M(2006) 336 wersja ostateczna.

Komisja Europejska (2006b), Polityka transportu drogowego. Drogi publiczne w Europie, Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, Bruksela 2006.

Komisja Europejska (2007a), Komunikat Komisji, Plan działań na rzecz logistyki transportu towarowego, Bruksela, dnia 18.10.2007, K0M(2007) 607 wersja ostateczna.

Komisja Europejska (2007b), Zielona Księga: W kierunku nowej kultury mobilności w mieście, Bruksela, dnia 25.9.2007, K0M(2007) 551 wersja ostateczna.

Komisja Europejska (2008), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady. Ekologiczny transport, Bruksela, dnia 8.7.2008, K0M(2008) 433 wersja ostateczna.

Komisja Europejska (2009a), Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Plan działania na rzecz mobilności w miastach, Bruksela, dnia 30.9.2009, K0M(2009) 490 wersja ostateczna.

Komisja Europejska (2009b), Zielona Księga, TEN-T: Przegląd polityki. W kierunku lepiej zintegrowanej transeuropejskiej sieci transportowej w służbie wspólnej polityki transportowej, Bruksela, dnia 4.2.2009, K0M(2009) 44 wersja ostateczna.

Komisja Europejska (2011), Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu-dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, Bruksela, dnia 28.3.2011, K0M(2011) 144 wersja ostateczna.

Parlament Europejski (2010), Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lipca 2010 roku sprawie zrównoważonej przyszłości transportu (2011/C 351 E/03).

Woroniuk C., Marinovn M., Zunder T., Mortimer P. (2013), Time series analysis of railfreight services by the private sector in Europe, „Transport Policy”, Issue 25.