Motoryzacja w zrównoważonym rozwoju miasta
Main Article Content
Abstrakt
Motoryzacja jest bardzo różnie rozumiana i oceniana w literaturze przedmiotu. Z jednej strony postrzegana jest jako lokomotywa rozwoju gospodarczego, z drugiej jako źródło wielu problemów, uciążliwości i niekorzyści. Celem artykułu jest analiza pozytywnych i negatywnych skutków rozwoju motoryzacji w miastach w kontekście realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Skutki te uporządkowane zostały według aspektów ekonomicznych, społecznych, ekologicznych i przestrzennych. Z przeprowadzonych na podstawie literatury analiz wynika, że z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju motoryzacja w mieście generuje więcej skutków negatywnych niż pozytywnych. Te ostatnie trudno zidentyfikować przede wszystkim w odniesieniu do sfery przyrodniczej. Pozytywne konsekwencje rozwoju motoryzacji notowane są głównie w sferze gospodarczej i społecznej. Ponieważ rozwoju motoryzacji raczej nie da się zatrzymać, kwestią pozostaje to, jak utrzymując korzyści, eliminować lub minimalizować niekorzyści z niej wynikające, by uczynić rozwój miast bardziej zrównoważonym.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Mierzejewska, L. (1). Motoryzacja w zrównoważonym rozwoju miasta. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (38), 63-77. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/view/12441
Numer
Dział
Artykuły
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Adey P. 2006. If mobility is everything then it is nothing: towards a relational politics of (im)mobilties. Mobilities 1: 75–94.
- Aschauer D.A. 1989. Is Public Expenditure Productive? Journal of Monetary Economics, 23: 177–200.
- Aschauer D.A. 1990. Highway Capacity and Economic Growth. Economic Perspectives, Federal Reserve Bank of Chicago.
- Badyda A.J. 2010. Zagrożenia środowiskowe ze strony transportu. NAUKA, 4: 115–125.
- Banister D., Stead D., Steen P., Akerman J., Dreborg K., Nijkamp P.,
- Schleicher-Teppeser R. 2000. European transport policy and sustainable mobility. Spon Press, London–New York.
- Bartniczak B. 2013. Zrównoważony transport na poziomie regionalnym jako przedmiot pomiaru wskaźnikowego. [W:] M.
- Michałowska (red.), Współczesne uwarunkowania rozwoju transportu w regionie. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, s. 11–20.
- Black W.R. 2001. An unpopular essay on transportation. Journal of Transport Geography, 9: 1–11.
- Borys T. (red.) 1999. Wskaźniki ekorozwoju. Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok.
- Brzeziński A. 2015. Czym może być zrównoważony transport miejski. [W:] A. Kalinowska (red.), Miasto idealne – miasto zrównoważone. Planowanie przestrzenne terenów zurbanizowanych i jego wpływ na ograniczenie skutków zmian klimatu. Uniwersytet Warszawski, Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem, Warszawa, s. 53–60.
- Button K. 2005. Myths and taboos in transport policy. [W:] P. Rietvald, R. Stough (red.), Barriers to sustainable transport, institutions, regulations and sustainability, vSpon Press, London–New York, s. 37–53.
- Cameron I., Lyons T.J., Kenworthy J.R. 2004. Trends in vehicle kilometres of travel in world cities 1960-1990: underlying drivers and policy responses. Transport Policy, 11: 287–298.
- Canning D., Fay M. 1993. The Effect of Transportation Networks on Economic Growth. Discussion Paper, Department of Economics, Columbia University.
- Cervero R. 2013. Transport Infrastructure and the Environment: Sustainable Mobility and Urbanism. Paper prepared for the 2nd Planocosmo International Conference Bandung Institute of Technology, October 2013.
- Chapman L. 2007. Transport and climate change: a review. Journal of Transport Geography, 15: 354–367.
- Clark S.D. 2007. Estimating local car ownership models. Journal of transport Geography, 15: 184–197.
- Cohen M. J. 2006. A social problems framework for the critical appraisal of automobility and sustainable systems innovation. Mobilities, 1: 23–38.
- Collins D., Bean C., Kearns R. 2009. Mind That Child: Child-hood, Traffic and Walking in Automobilized Space. [W:] J. Conley, A.T. Mclaren (red.), Car Troubles. Critical Studies of Automobility and Auto-Mobility. Ashgate Publishing Company, Burlington, s. 127–146.
- Conley J. 2012. A Sociology Of Traffic: Driving, Cycling, Walking. [W:] P. Vannini (red.), Technologies of Mobility in the Americas. Peter Lang, Oxford–Bern, s. 219–237.
- Drewnowski A. 2010. Pożądane kierunki dalszych przekształceń w strukturze podmiotowej i własnościowej PKP CARGO SA z punktu widzenia interesu gospodarczego Polski. Problemy Transportu i Logistyki 9, Uniwersytet Szczeciński Zeszyty Naukowe Nr 599, s. 17–30.
- Economist Magazine. 1996. Taming the Beast – A Survey on Living with the Car. June 22 1996, s. 1–18.
- EU Energy and Transport in Figures. 2010. Statistical Pocketbook 2010, European Commission, Luxembourg.
- Forecasting car ownership. 1982. Road Research. Raport OECD, Paryż.
- Fyhri A., Hjorthol R. 2009. Children’s independent mobility to school, friends and leisure activities. Journal of Transport Geography, 17: 377–384.
- Gorham R. 2002. Car dependence as a social problem. [W:] W.R. Black, P. Nijkamp (red.), Social change and sustainable transport. Indiana University Press, Bloomington–Indianapolis.
- Hagman O. 2006. Morning queues and parking problems. On the broken promises of the automobile. Mobilities, 1: 63–74.
- Hannam K., Sheller M., Urry J. 2006. Editorial: mobilities, immobilities and mo-orings. Mobilities, 1,1.
- Harvey D. 1996. Justice. Nature and geography of difference. Blackwell Publishers, Cambridge.
- Ingram G.K., Liu Z. 1997. Motorization and Road Provision in Countries and Cities. World Bank Policy Research Working Paper, 1842.
- Ingram G.K., Liu Z. 1999. Motorization and the provision of roads in countries and cities. World Bank, Washington (DC).
- Jenks M., Jones C. 2010. Issuea, Contepts. [W:] M. Jenks, C. Jones (red.), Dimensions of the Sustainable City. Springer, London–New York, s. 1–19.
- Kassenberg A., Jackl F. 2009. Wprowadzenie do debaty transportowej: wyzwania ekologiczno-gospodarcze. [W:] Jaki transport w zrównoważonym rozwoju? Innowacyjne Myślenie Kluczem do Zrównoważonego Rozwoju, 2: 6–10.
- Kaufmann V. 2005. Re-Thinking mobility. Ashgate, Aldershot.
- Komornicki T. 2006, Regionalne zróżnicowanie poziomu motoryzacji w świetle danych GUS – ocena krytyczna. [W:] T. Komornicki, Z. Podgórski (red.), Idee i praktyczny uniwersalizm w geografii. Geografia społeczno-ekonomiczna. Dydaktyka, Dokumentacja Geograficzna, 33, IGiPZ PAN, Warszawa.
- Komornicki T. 2011. Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji. Polska Akademia Nauk, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego, Prace Geograficzne 227.
- Lijewski T. 1996. Czy transport musi ciągle rosnąć? Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 2: 7–20.
- Mańkowska M. 2010. Specyficzne uwarunkowania rozwoju Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów w obszarze oddziaływania lotnisk wschodnich regionów Niemiec. Problemy Transportu I Logistyki 9, Uniwersytet Szczeciński Zeszyty Naukowe, 599: 43–56.
- Mazur E. 1996. Terenochłonność transportu w Polsce. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 2: 157–168.
- Menes E. 2001b. Społeczno-ekonomiczne aspekty rozwoju motoryzacji indywidualnej w Polsce. Przegląd Komunikacyjny, 1: 1–6.
- Mierzejewska L. 2009. Rozwój zrównoważony miasta. Zagadnienia poznawcze i praktyczne. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
- Newman P., Kenworthy J. 1989. Cities and Automobile Dependence. Gower Publishing Company Limited.
- Nijkamp P., Rienstra S.A., Vleugel J. 1998. Transportation planning and the future. John Wiley, Chichester.
- Norton P. 2008. Fighting Traffic: The Dawn of the Motor Age in the American City. The MIT Press, Cambridge–Massachusetts.
- Parysek J.J., Mierzejewska L. 2016. Spatial structure of a city and the mobility of its residents: functional and planning aspects. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, 34: 91–102.
- Pluciński M. 2010. Wpływ procesów globalizacyjnych na funkcjonowanie współczesnych portów morskich. Problemy Transportu i Logistyki 9, Uniwersytet Szczeciński Zeszyty Naukowe, 599: 57–70.
- Poskrobko T., Zrównoważony transport. Zarządzanie zrównoważonym rozwojem (http://www.tposkrobko.pl/; dostęp: 26.01.2017).
- Prud’homme R., Darbera R., Newbery D., Diekman A., Elbeck B. 1997. Is Our Present Transport System Sustainable? Observatoire de l’Economie et des Institutuions Locales, Universite de Paris.
- Spinney J., Scott D.M., Newbold K.B. 2009. Transport mobility benefits and quality of life: A time-use perspective of elderly Canadians. Transport Policy, 16: 1–11.
- Suchorzwski W. 2009. Jaki transport w zrównoważonym rozwoju? [W:] Jaki transport w zrównoważonym rozwoju? Innowacyjne Myślenie Kluczem do Zrównoważonego Rozwoju, 2: 11–17.
- Szczepaniak C. 2000. Motoryzacja na przełomie epok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Łódź.
- Vilhelmson B. 1999. Daily mobility and the use of time for different activities. The case of Sweden, GeoJurnal, 48: 111–185.
- Warakomska K. 1992. Niektóre aspekty rozwoju motoryzacji w Polsce. [W:] K. Warakomska (red.), Współczesne problemy geografii komunikacji, Materiały konferencji naukowej, 18–19 września Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 141–148.
- WCED (The World Commission on Environment and Development) 1987. Our Common Future. Oxford University Press, Oxford.
- Wesołowski J. 2008. Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego. Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź.
- Zając A.P. 2014. Samochód jako wyzwanie dla miasta XXI wieku. Uniwersytet Zielonogórski, Zeszyty Naukowe 155, Inżynieria Środowiska, 35: 84–94.