Dostępność przestrzenna szkół w badaniach usług edukacyjnych – przykład aglomeracji poznańskiej
PDF

Słowa kluczowe

dostępność przestrzenna
sieć szkolna
obwody szkolne
aglomeracja poznańska

Jak cytować

Walaszek, M. (2019). Dostępność przestrzenna szkół w badaniach usług edukacyjnych – przykład aglomeracji poznańskiej. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (43), 109–122. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/view/19292

Abstrakt

Celem artykułu jest przybliżenie zagadnienia dostępności przestrzennej w badaniach usług edukacyjnych. W publikacji przedstawiono wyniki badań ankietowych w aglomeracji poznańskiej dotyczące motywacji wyboru szkoły z uwzględnieniem jej typu (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadpodstawowa) oraz odległości i sposobu dotarcia do szkoły z uwagi na jej lokalizację (miasto Poznań i strefa podmiejska – powiat poznański). W pracy zaprezentowano dane dotyczące spełniania obowiązku szkolnego w podstawowych szkołach obwodowych na przykładzie Poznania oraz wykonano badanie współzależności pomiędzy odległościami od szkół podstawowych obwodowych a odsetkiem dzieci uczęszczających do szkół obwodowych. Przy uwzględnieniu preferencji użytkowników opracowano również mapę dostępności czasowej szkół podstawowych obwodowych w Poznaniu. Artykuł kończy się podsumowaniem oraz sformułowaniem rekomendacji dla organów prowadzących szkoły.
PDF

Bibliografia

Burgess S., Greaves E., Vignoles A., Wilson D. 2015. What parents want: school preferences and school choice. The Economic Journal, 125/2015: 1262–1289.

Guzik R. 2003. Przestrzenna dostępność szkolnictwa ponadpodstawowego. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Matykowski R. 1990. Struktura przestrzenna Gniezna i przemieszczenia jego mieszkańców. Prace Komisji Geograficzno-Geologicznej PTPN, 22.

Rosik P., Pomianowski W., Goliszek S., Stępniak M., Kowalczyk K., Guzik R., Kołoś A., Komornicki T. 2017. Multimodalna dostępność transportem publicznym gmin w Polsce (MULTIMODACC). Prace Geograficzne 258. Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa.

Rowe E. 2017. Middle-class school choice in urban spaces. The economics of public schooling and globalized education reform. Routledge research in education policy and politics.

Śleszyński P. 2014. Dostępność czasowa i jej zastosowania. Przegląd Geograficzny, 86, 2: 171–215.

Stępień N. 2015. Wyrównywanie szans edukacyjnych w warunkach polskiej szkoły po 1989 r. O potrzebie wyrównywania szans edukacyjnych. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 14: 122–134.

Stępniak M., Wiśniewski M., Goliszek S., Marcińczak S. 2017. Dostępność przestrzenna do usług publicznych w Polsce. Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. S. Leszczyckiego PAN, Prace Geograficzne, 261, Warszawa.

Talen E. 2001. School, community, and spatial equity: an empirical investigation of access to elementary schools in West Virginia. Annals of the Association of American Geographers, 91, 3: 465–486.

Taylor Z. 1999. Przestrzenna dostępność miejsc zatrudnienia, kształcenia i usług a codzienna ruchliwość ludności wiejskiej. Prace Geograficzne IGiPZ PAN.

Uchwała nr XLVIII.588.2017 Rady Miasta Zielona Góra z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ustalenia kryteriów rekrutacji do publicznych szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Zielona Góra.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).

Walaszek M. 2016. Dostępność przestrzenna szkół oraz warunki i wyniki nauczania w aglomeracji poznańskiej. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Warakomska K. 1992. Zagadnienie dostępności w geografii transportu. Przegląd Geograficzny, 64, 1–2: 67–76.