Oferta i siła oddziaływania lotniska Poznań-Ławica na obszar województwa wielkopolskiego w kontekście funkcjonowania sąsiednich portów lotniczych
PDF

Słowa kluczowe

port lotniczy
obszar oddziaływania
Poznań Ławica
model Huffa
transport lotniczy

Jak cytować

Bul, R. (2019). Oferta i siła oddziaływania lotniska Poznań-Ławica na obszar województwa wielkopolskiego w kontekście funkcjonowania sąsiednich portów lotniczych. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (44), 67–89. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/view/19327

Abstrakt

Celem opracowania jest ocena konkurencyjności oferty Portu Lotniczego Poznań-Ławica w kontekście działalności sąsiednich lotnisk regionalnych w kraju oraz określenie siły oddziaływania wybranych portów lotniczych na obszar województwa wielkopolskiego przy wykorzystaniu modelu probabilistycznego Huffa. Wyniki analiz wskazują, że sąsiednie lotniska w znaczącym stopniu oddziałują na mieszkańców regionu i mocno wpływają na rynek usług lotniczych w województwie. Lotnisko Ławica jest obiektem pierwszego wyboru przede wszystkim dla mieszkańców centralnej części wielkopolski, im bliżej granicy województwa tym większe dostrzega się oddziaływanie konkurencyjnych portów lotniczych. Duże znaczenie ma w tym względzie oferta połączeń dostępna z poszczególnych lotnisk oraz częstotliwość lotów.
PDF

Bibliografia

Brol W. 2014. Analiza konkurencji lotnisk – model Huffa, WB Data (https://wbdata.pl/model-huffa-dla-lotnisk/).

Chojnicki Z. 2011. Zakres i warunki zastosowania modelu potencjału w badaniach przestrzenno-ekonomicznych. [W:] Z. Chojnicki, T. Czyż, W. Ratajczak (red.), Model potencjału. Podstawy teoretyczne i zastosowania w badaniach przestrzenno-ekonomicznych oraz regionalnych. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Czyż T. 2002. Application of the potential model to the analysis of regional differences in Poland. Geographia Polonica, 75, 1: 13–24.

Gadziński J. 2013. Funkcjonowanie lokalnego system transportowego na tle współczesnych procesów urbanizacyjnych. Przykład aglomeracji poznańskiej. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Juliao R.P. 1998. Measuring Accessibility: a GIS based methodology for accessibility evaluation. GIS PlaNET’98 Proceedings. Edycja CD. USIG.

Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. 2012. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.

Mynarski S., Badania rynkowe w przedsiębiorstwie. 2001. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.

Pijet-Migoń 2012. Zmiany rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, 25.

Trzepacz P., Jemioło J. 2012. Pasażerski transport lotniczy Polski w dobie liberalizacji (2004–2012), Prace Geograficzne, 131: 7–34.