Abstrakt
Współczesna gastronomia pełni ważne funkcje gospodarcze i społeczne i jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się działalności usługowych. Jest to spowodowane m.in. szybszym tempem życia, wyższymi zarobkami i wygodą konsumenta. Celem artykułu jest przedstawienie preferencji wyboru placówki gastronomicznej przez konsumentów, a jako studium przypadku wybrano osiedle Jeżyce w Poznaniu. Podjęto również próbę odpowiedzi na pytanie, czy w kontekście analizowanego obszaru można mówić o tzw. food district. W tym celu wykorzystano wyniki badań ankietowych (165 odpowiedzi) i inwentaryzacji w terenie.
Bibliografia
Bartkowska M. 2014. Restauracje będą odbierać klientów fast foodom. Nowości Gastronomiczne, 2.
Bombol M., Dąbrowska A. 2003. Czas wolny. Konsument. Rynek. Marketing. Wydawnictwo Liber, Warszawa.
Bryske K. 2013. Jeżyce w Poznaniu pełne nowych kawiarni i knajpek (http://poznan.naszemiasto.pl/artykul/jezyce-w-poznaniu-pelne-nowych-kawiarni-iknajpek,1989555,art,t,id,tm.html; dostęp: 20.06.2018).
Derek M. 2013. Kierunki rozwoju usług gastronomicznych warszawskiej dzielnicy Śródmieście. Prace i Studia Geograficzne, 52: 85–100.
Durydiwka M. 2013. Turystyka kulinarna – nowy (?) trend w turystyce kulturowej. Prace i Studia Geograficzne, 52: 9–30.
Dziadkowiec J. 2014. Preferencje konsumentów usług gastronomicznych. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 8: 63–74.
Dziadkowiec J. 2015. Wpływ płci i wieku na preferencje konsumentów usług gastronomicznych. Handel Wewnętrzny, 2(355): 115–127.
Faracik R. 2007. Usługi gastronomiczne. [W:] W. Kurek (red.), Turystyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 159–164.
Gheribi E. 2016. Perspektywy rozwoju przedsiębiorstw gastronomicznych na polskim rynku. Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 255: 102–112.
Gheribi E. 2017. The foodservice business in big Polish cities. Urban Development Issues, 53, 1: 57–63.
Grębowiec M. 2018. Czynniki wpływające na podejmowanie decyzji nabywczych przez konsumentów na rynku gastronomicznym. Turystyka i Rekreacja, 2(22): 39–52.
Hjalager A.-M., Richards G. 2002. Tourism and Gastronomy. Routledge, Taylor & Francis Group.
Jaciow B. 2008. Handel i usługi. Diagnoza i perspektywy rozwoju w Polsce i województwie śląskim. Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach, Katowice.
Jargoń R. 2000. Obsługa konsumenta. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Kieżel M. 2018. Systemy rekomendacji w gastronomii jako determinanta wyboru lokali gastronomicznych przez konsumentów. Handel Wewnętrzny, 1(372): 55–65.
Kim W., Ok C., Canter D. 2010. Contingency variables for customer share of visits to full-service restaurant. International Journal of Hospitality Management, 29: 136–147.
Kivela J., Crotts J.C. 2006. Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s Influence on How Tourists Experience a Destination. Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(3): 354–377.
Kolny B. 2018. Profil konsumentów korzystających z usług gastronomicznych. Handel Wewnętrzny, 1(372): 66–74.
Kosowska P. 2013. W poszukiwaniu smaków Berlina – wybrane aspekty oferty gastronomicznej w dzielnicy Friedrichschain-Kreuzberg. Prace i Studia Geograficzne, 52: 101–114.
Kowalczyk A. 2014. Od street food do food districts – usługi gastronomiczne i turystyka kulinarna w przestrzeni miasta. Turystyka Kulturowa, 9: 6–31.
Krajewski K., Zabrocki R. 2011. Uwarunkowania strategii przedsiębiorstw i decyzji konsumentów na rynku usług żywieniowych w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 171: 255–265.
Kwiatkowska E., Levytska G. 2009. Rynek usług gastronomicznych w Polsce na początku XXI wieku. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, 74: 91–101.
Levytska G. 2011. Usługi gastronomiczne – znaczenie i tendencje rozwoju. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Masłowski A. 2001. Rynek usług gastronomicznych. Uwarunkowania i kierunki rozwoju. Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji, Warszawa.
Mika M., 2007. Formy turystyki poznawczej. [W:] W. Kurek (red.), Turystyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 198–232.
Pérez Gálvez J.C., López-Gúzman T., Cordova Buiza F., Medina-Viruel M.J. 2017. Gastronomy as an element of attraction in a tourist destination: the case of Lima, Peru. Journal of Ethnic Foods, 4(4): 254–261.
Rocznik Statystyczny Poznania, 2019. Urząd Statystyczny w Poznaniu.
Rood A.S., Dziadkowiec J. 2010. Why use Importance Performence Analysis in Mystery Shopping? A USA-Poland comparative answer. Journal of Quality Assurence in Hospitality and Tourism, 11(1): 1–17.
Rousta A., Jamshidi D. 2019. Foof tourism value: Investigating the factors that influence tourist to revisit. Journal of Vacation Marketing, 1–23.
Sala J. 2004. Marketing w gastronomii. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Scholderer J., Brunso K., Brendahl L., Grunert K. 2004. Cross-cultural validity of the food related lifestyles instrument (FRL) within Western Europe. Appetite, 42: 197–211.
Seenivasan S., Thomas D. 2016. Negative consequences of nutrition information disclosure on con¬sumptive behavior in quick-casual restaurants. Journal of Economic Psychologt., 55: 51–60.
Stangierska D., Świątkowska M. 2012a. Metody oceny satysfakcji konsumentów na rynku usług gastronomicznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 236: 164–173.
Stangierska D., Świątkowska M. 2012b. Wybrane determinanty decyzji podejmowanych przez konsumentów na rynku usług gastronomicznych. Episteme, 14: 255–262.
Stasiak A. 2015. Gastronomy as a tourism attraction for Łódź. Tourism, 25(2): 73–85.
Stasiak A. 2007. Gastronomia jako produkt turystyczny. Turystyka i Hotelarstwo, 11: 103–132.
Steklińska P. 2016. Pokochaj Jeżyce! Miejsca do których musisz pójść w tej niezwykłej części Poznania (https://rytmy.pl/pokochaj-jezyce-przewodnik/; dostęp: 20.06.2018).
Sytuacja społeczno-ekonomiczna gospodarstw domowych w latach 2000–2015. Zróżnicowanie miasto–wieś, 2017. GUS.
Zabrocki R. 2008. Rola i funkcje usług żywieniowych we współczesnym świecie. Space–Society–Economy, 8: 37–45.
Wycherley A., McCarthy M., Cowan C. 2008. Specialty food orientation of food related lifestyle (FRL) segments in Great Britain. Food Quality and Preference, 19: 498–510.