Wybrane aspekty preferencji konsumentów w wyborze placówek gastronomicznych. Studium przypadku osiedla Jeżyce w Poznaniu
pdf

Słowa kluczowe

usługi gastronomiczne
food district
Jeżyce
Poznań

Jak cytować

Kopacki, I., & Bogacka, E. (2020). Wybrane aspekty preferencji konsumentów w wyborze placówek gastronomicznych. Studium przypadku osiedla Jeżyce w Poznaniu. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (50), 25–45. https://doi.org/10.14746/rrpr.2020.50.03

Abstrakt

Współczesna gastronomia pełni ważne funkcje gospodarcze i społeczne i jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się działalności usługowych. Jest to spowodowane m.in. szybszym tempem życia, wyższymi zarobkami i wygodą konsumenta. Celem artykułu jest przedstawienie preferencji wyboru placówki gastronomicznej przez konsumentów, a jako studium przypadku wybrano osiedle Jeżyce w Poznaniu. Podjęto również próbę odpowiedzi na pytanie, czy w kontekście analizowanego obszaru można mówić o tzw. food district. W tym celu wykorzystano wyniki badań ankietowych (165 odpowiedzi) i inwentaryzacji w terenie.

https://doi.org/10.14746/rrpr.2020.50.03
pdf

Bibliografia

Bartkowska M. 2014. Restauracje będą odbierać klientów fast foodom. Nowości Gastronomiczne, 2.

Bombol M., Dąbrowska A. 2003. Czas wolny. Konsument. Rynek. Marketing. Wydawnictwo Liber, Warszawa.

Bryske K. 2013. Jeżyce w Poznaniu pełne nowych kawiarni i knajpek (http://poznan.naszemiasto.pl/artykul/jezyce-w-poznaniu-pelne-nowych-kawiarni-iknajpek,1989555,art,t,id,tm.html; dostęp: 20.06.2018).

Derek M. 2013. Kierunki rozwoju usług gastronomicznych warszawskiej dzielnicy Śródmieście. Prace i Studia Geograficzne, 52: 85–100.

Durydiwka M. 2013. Turystyka kulinarna – nowy (?) trend w turystyce kulturowej. Prace i Studia Geograficzne, 52: 9–30.

Dziadkowiec J. 2014. Preferencje konsumentów usług gastronomicznych. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 8: 63–74.

Dziadkowiec J. 2015. Wpływ płci i wieku na preferencje konsumentów usług gastronomicznych. Handel Wewnętrzny, 2(355): 115–127.

Faracik R. 2007. Usługi gastronomiczne. [W:] W. Kurek (red.), Turystyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 159–164.

Gheribi E. 2016. Perspektywy rozwoju przedsiębiorstw gastronomicznych na polskim rynku. Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 255: 102–112.

Gheribi E. 2017. The foodservice business in big Polish cities. Urban Development Issues, 53, 1: 57–63.

Grębowiec M. 2018. Czynniki wpływające na podejmowanie decyzji nabywczych przez konsumentów na rynku gastronomicznym. Turystyka i Rekreacja, 2(22): 39–52.

Hjalager A.-M., Richards G. 2002. Tourism and Gastronomy. Routledge, Taylor & Francis Group.

Jaciow B. 2008. Handel i usługi. Diagnoza i perspektywy rozwoju w Polsce i województwie śląskim. Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach, Katowice.

Jargoń R. 2000. Obsługa konsumenta. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Kieżel M. 2018. Systemy rekomendacji w gastronomii jako determinanta wyboru lokali gastronomicznych przez konsumentów. Handel Wewnętrzny, 1(372): 55–65.

Kim W., Ok C., Canter D. 2010. Contingency variables for customer share of visits to full-service restaurant. International Journal of Hospitality Management, 29: 136–147.

Kivela J., Crotts J.C. 2006. Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s Influence on How Tourists Experience a Destination. Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(3): 354–377.

Kolny B. 2018. Profil konsumentów korzystających z usług gastronomicznych. Handel Wewnętrzny, 1(372): 66–74.

Kosowska P. 2013. W poszukiwaniu smaków Berlina – wybrane aspekty oferty gastronomicznej w dzielnicy Friedrichschain-Kreuzberg. Prace i Studia Geograficzne, 52: 101–114.

Kowalczyk A. 2014. Od street food do food districts – usługi gastronomiczne i turystyka kulinarna w przestrzeni miasta. Turystyka Kulturowa, 9: 6–31.

Krajewski K., Zabrocki R. 2011. Uwarunkowania strategii przedsiębiorstw i decyzji konsumentów na rynku usług żywieniowych w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 171: 255–265.

Kwiatkowska E., Levytska G. 2009. Rynek usług gastronomicznych w Polsce na początku XXI wieku. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, 74: 91–101.

Levytska G. 2011. Usługi gastronomiczne – znaczenie i tendencje rozwoju. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Masłowski A. 2001. Rynek usług gastronomicznych. Uwarunkowania i kierunki rozwoju. Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji, Warszawa.

Mika M., 2007. Formy turystyki poznawczej. [W:] W. Kurek (red.), Turystyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 198–232.

Pérez Gálvez J.C., López-Gúzman T., Cordova Buiza F., Medina-Viruel M.J. 2017. Gastronomy as an element of attraction in a tourist destination: the case of Lima, Peru. Journal of Ethnic Foods, 4(4): 254–261.

Rocznik Statystyczny Poznania, 2019. Urząd Statystyczny w Poznaniu.

Rood A.S., Dziadkowiec J. 2010. Why use Importance Performence Analysis in Mystery Shopping? A USA-Poland comparative answer. Journal of Quality Assurence in Hospitality and Tourism, 11(1): 1–17.

Rousta A., Jamshidi D. 2019. Foof tourism value: Investigating the factors that influence tourist to revisit. Journal of Vacation Marketing, 1–23.

Sala J. 2004. Marketing w gastronomii. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Scholderer J., Brunso K., Brendahl L., Grunert K. 2004. Cross-cultural validity of the food related lifestyles instrument (FRL) within Western Europe. Appetite, 42: 197–211.

Seenivasan S., Thomas D. 2016. Negative consequences of nutrition information disclosure on con¬sumptive behavior in quick-casual restaurants. Journal of Economic Psychologt., 55: 51–60.

Stangierska D., Świątkowska M. 2012a. Metody oceny satysfakcji konsumentów na rynku usług gastronomicznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 236: 164–173.

Stangierska D., Świątkowska M. 2012b. Wybrane determinanty decyzji podejmowanych przez konsumentów na rynku usług gastronomicznych. Episteme, 14: 255–262.

Stasiak A. 2015. Gastronomy as a tourism attraction for Łódź. Tourism, 25(2): 73–85.

Stasiak A. 2007. Gastronomia jako produkt turystyczny. Turystyka i Hotelarstwo, 11: 103–132.

Steklińska P. 2016. Pokochaj Jeżyce! Miejsca do których musisz pójść w tej niezwykłej części Poznania (https://rytmy.pl/pokochaj-jezyce-przewodnik/; dostęp: 20.06.2018).

Sytuacja społeczno-ekonomiczna gospodarstw domowych w latach 2000–2015. Zróżnicowanie miasto–wieś, 2017. GUS.

Zabrocki R. 2008. Rola i funkcje usług żywieniowych we współczesnym świecie. Space–Society–Economy, 8: 37–45.

Wycherley A., McCarthy M., Cowan C. 2008. Specialty food orientation of food related lifestyle (FRL) segments in Great Britain. Food Quality and Preference, 19: 498–510.