To, co może nam przypomnieć Szkoła Chicagowska z lat 20. i 30. XX w. Dyskusja na temat uwspólniania założeń geografii społecznej i socjologii miasta
PDF

Słowa kluczowe

mix methods
myślenie paradygmatyczne
uwspólnianie praktyk badawczych
badania interdyscyplinarne
socjologia miasta
geografia społeczna

Jak cytować

Nowak, M. (2021). To, co może nam przypomnieć Szkoła Chicagowska z lat 20. i 30. XX w. Dyskusja na temat uwspólniania założeń geografii społecznej i socjologii miasta. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (56), 31–43. https://doi.org/10.14746/rrpr.2021.56s.04

Abstrakt

Artykuł jest głosem w dyskusji na temat wspólnej przestrzeni paradygmatycznej geografii społecznej oraz socjologii miasta w odwołaniu do „miejsca”. Tezy opracowania przeciwstawiają sobie dwa sposoby rozumienia relacji pomiędzy dyscyplinami: „uwspólniania” oraz „podzielania”, wskazując na znaczenie tego pierwszego w nawiązaniu do tradycji badawczej socjologicznej Szkoły Chicagowskiej z lat 20. i 30. XX w. Stanowiska i praktyki empiryczne, które wówczas wytworzono doskonale wpisują się w dyskusję, która towarzyszyła usamodzielnianiu się geografii społecznej, będąc jednocześnie jednym z niezwykle wpływowych nurtów socjologii miasta. Tekst eksploatuje analitycznie trzy opracowania poświęcone Szkole Chicagowskiej, które ukazywały się od drugiej połowy lat 90. XX w. Osobnym wątkiem jest pojmowanie paradygmatu empirycznego, a w jego ramach rozumienie mix methods, jako przykład „uwspólniania” praktyk badawczych na gruncie koncepcji paradygmatu empirycznego. Wnioski z opracowania zmierzają do zaproponowania konwencji mix methods dla studiów interdyscyplinarnych socjologii miasta i geografii społecznej.

https://doi.org/10.14746/rrpr.2021.56s.04
PDF

Bibliografia

Abbott A. 1997. Of Time and Space: The Contemporary Relevance of the Chicago School. Social Forces, 75, 4 (Jun., 1997): 1149–1182.

Abbott A. 1999. Department and Discipline. Chicago Sociology at One Hundred. Castells M. 1977. The Urban Question: A Marxist Approach. Edward Arnold, London.

Chojnicki Z. 2010. Koncepcje i studia metodologiczne i teoretyczne w geografii. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Denscombe M. 2008. Communities of Practice A Research Paradigm for the Mixed Methods Appro ach. Journal of Mixed Methods Research, 2, 3: 10.1177/1558689808316807.

Gieryn T.F. 2000. A Space for Place in Sociology. Annual Review of Sociology, 26: 463–496 (https://doi.org/10.1146/annurev.soc.26.1.463).

Harvey D. 1984. On The History And Present Condition Of Geography: An Historical Materialist Manifesto. The Professional Geographer, 36, 1: 1–11. DOI: 10.1111/j.0033-0124.1984.00001.x.

Jackson P. 1986. Social Geography: The Rediscovery of Place. Progress in Human Geography, 10(1): 118–124. DOI: 10.1177/030913258601000107.

Kuhn T. 1970. The Structure of Scientific Revolutions. Second Ed. The University of Chicago. Lisiecki S. 2015. Florian Znaniecki i Janusz Ziółkowski o tradycji i kontynuacjach badań nad wartościowaniem przestrzeni miast. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 1: 13–26.

Lisowski A. 2012. O miejscu geografii społeczno-ekonomicznej w geografii i systemie nauki. Przegląd Geograficzny, 84, 2: 171–198 (http://dx.doi.org/10.7163/PrzG.2012.2.1).

Masterman M. 1970. The Nature of a Paradigm. [W:] I. Lakatos, A. Musgrave (red.), Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge University Press, Cambridge, s. 59–89.

Merriman B. 2015. Three Conceptions of Spatial Locality in Chicago School Sociology (and Their Significance Today). American Sociologist, 46: 269–287. DOI 10.1007/s12108-014-9239-4.

Orman T.F. 2016. „Paradigm” as a Central Concept in Thomas Kuhn’s Thought. International Journal of Humanities and Social Science, 6, 10: 47–52.

Owens B.R. 2012. Mapping the City: Innovation and Continuity in the Chicago School of Sociology, 1920–1934. American Sociologist, 43: 264–293. DOI: 10.1007/s12108-012-9160-7.

Philip L.J. 1998. Combining quantitative and qualitative approaches to social research in human geography – an impossible mixture? Environment and Planning A, 30: 261–276 (https://doi. org/10.1068/a300261).

Ratajczak W. 2018. Przestrzeń publiczna w aspekcie geograficznym i społecznym. [W:] P. Churski (red.), Teoretyczne i aplikacyjne wyzwania współczesnej geografii społeczno-ekonomicznej. Warszawa.

Ritzer G.A. Multiple Paradigm Science. The American Sociologist, 10, 3: 156–167.

Sułek A. 2001. Paul Lazersfeld i socjologia polska. Dzieje kontaktu, percepcji i impaktu. [W:] Sondaż polski. Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.

Thomas W.I., Znaniecki F. 1976. Chłop polski w Europie i Ameryce. T. 3. Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.

Znaniecki F. 1938. Socjologiczne podstawy ekologii ludzkiej. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 18, 1: 89–119 (http://hdl.handle.net/10593/21324).