Biegi masowe w wybranych miastach Wielkopolski i ich wpływ na lokalny system społeczno-ekonomiczny
pdf

Słowa kluczowe

biegi masowe
wizerunek i promocja miasta
Poznań
Gniezno
Grodzisk Wielkopolski

Jak cytować

Wielec, T., & Matykowski, R. (2021). Biegi masowe w wybranych miastach Wielkopolski i ich wpływ na lokalny system społeczno-ekonomiczny. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, 14(57), 109–127. https://doi.org/10.14746/rrpr.2021.57.08

Abstrakt

Niniejsze opracowanie jest próbą przedstawienia roli i wpływu imprez biegowych na rozwój miast oraz możliwości ich promocji i budowania pozytywnego wizerunku. Scharakteryzowano wpływ organizowanych biegów masowych przez trzy miasta wielkopolskie różnej wielkości: Poznań, Gniezno i Grodzisk Wielkopolski. Rosnąca w XXI w. popularność aktywności fizycznej w postaci biegów może stać się ważnym impulsem dla rozwoju społeczno-gospodarczego miast oraz stanowić nowe źródło poszukiwania tożsamości miasta czy jego nowego wizerunku.

https://doi.org/10.14746/rrpr.2021.57.08
pdf

Bibliografia

Basińska-Zych A., Hołderna-Mielcarek B. 2015. Eventy sportowe jako element strategii marketingowej miasta w kontekście współczesnych tendencji na rynku sportowo-rekreacyjnym. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej, 63, 6: 53-78.

Budner W. 2012. Organizacja wielkich imprez sportowych jako wyraz wzrostu konkurencyjności miasta. [W:] W. Gulczyński (red.), Lokalne i regionalne problemy gospodarki przestrzennej. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu w Gorzowie Wielkopolskim, Gorzów Wielkopolski, s. 43-57 (https://www.klubbiegacza.pl/artykuly/29/imprezy_sportowe_prof_budner.pdf).

Budner W. 2014. Organizacja imprez biegowych źródłem korzyści dla różnych beneficjentów. [W:] Z. Waśkowski (red.), Marketing imprez biegowych. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 41-52.

Dzięgiel A. 2014. Instrumenty promocji imprez biegowych. Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zarządzanie, 41, 2: 33-49.

Dzięgiel A., Lubowiecki-Vikuk A.P. 2013. Imprezy biegowe jako specyficzny rodzaj wydarzeń sportowych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Turystyki i Języków Obcych, Turystyka i Rekreacja, 2(12): 119-135.

Glińska E. 2008. Zarządzanie procesem kształtowania wizerunku miasta wśród jego mieszkańców na przykładzie Zambrowa. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Grzyś P. 2017. Wizerunek miasta a jego tożsamość – współczesne zależności. Architectus, 2(50): 3-13.

Kajdanek K. 2017. Gry wizerunkowe. [W:] K. Bierwiaczonek, T. Nawrocki, M. Dymnicka, K. Kajdanek (red.), Miasto, przestrzeń, tożsamość. Studium trzech miast: Gdańsk, Gliwice, Wrocław. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, s. 182-200.

Kasperska E. 2018. Rynek usług dla organizatorów i uczestników imprez biegowych. Ekonomiczne Problemy Usług, 130: 55-66.

Kostrzewska M. 2016. Przestrzeń miejska areną sportu. Pomorski Przegląd Gospodarczy, 3: 21-29. Kostrzewska M. 2017. Sport nie tylko w wielkim mieście. Aktywizujące przestrzenie publiczne. Zawód: Architekt, 56: 60-70.

Kotarski H. 2018. Marka narodowa i regionalna jako branding miejsca. Pogranicze. Studia Społeczne, 33: 65-80.

Kowalski J.A. 2011. Marka i komunikacja marketingowa w wydarzeniach sportowe. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 690. Ekonomiczne Problemy Usług, 79: 169-176.

Królikowska-Tomczak A. 2011. Sport i rekreacja produktem markowym Poznania. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 690. Ekonomiczne Problemy Usług, 79: 229-240.

Kruczek Z., Walas B. 2004. Promocja i informacja turystyczna. Proksenia, Kraków.

Markowski T. 2006. Marketing miasta. [W:] T. Markowski (red.), Marketing terytorialny. Studia KPZK PAN, 116: 89-123.

Matecki P., Semrau J. 2006. Sport jako element budowy przewagi konkurencyjnej miast i regionów. [W:] H. Mruk, K. Kropielnicki, P. Matecki (red.), Marketing dla sportu. Sport & Business Foundation, Poznań, s. 212-224.

Parysek J.J. 2001. Podstawy gospodarki lokalnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Rogala A. 2011. Rola sportu w promocji miast. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 690. Ekonomiczne Problemy Usług, 79: 217-227.

Szromnik A. 2006. Marketing terytorialny – koncepcja ogólna i doświadczenia praktyczne. [W:] T. Markowski (red.), Marketing terytorialny. Studia KPZK PAN, 116: 33-88.

Szromnik A. 2011. Marketing terytorialny jako atrybut rynkowej orientacji miast oraz regionów. [W:] A. Grzegorczyk, A. Kochaniec (red.), Kreowanie wizerunku miast. Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa, s. 18-41.

Wierzbicka B., Strumiłło J. 2017. Wyzwania i korzyści dla miast, regionów i państw-organizatorów wielkich imprez sportowych. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 5(89/1): 435-447.

Wiśniewski E. 2010. Strategia tożsamości jako plan budowania wizerunku miasta: analiza przypadku miasta turystyczno-uzdrowiskowego Kołobrzeg. Ekonomiczne Problemy Usług, 53: 279-292.