Rola samorządu terytorialnego w kreowaniu produktu lokalnego na przykładzie gminy Trzcianka
pdf

Słowa kluczowe

produkt lokalny
samorząd terytorialny
marka miasta

Jak cytować

Chudzyńska, I. (2021). Rola samorządu terytorialnego w kreowaniu produktu lokalnego na przykładzie gminy Trzcianka. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, 14(57), 195–205. https://doi.org/10.14746/rrpr.2021.57.13

Abstrakt

W 1989 r. w Polsce rozpoczął się proces zmian ustrojowych, które ukierunkowane były na przejście od państwa totalitarnego do demokratycznego oraz od gospodarki centralnie planowanej do wolnorynkowej. Pierwszym zauważalnym efektem tych zmian było zatowarowanie sklepów produktami spożywczymi z całego świata. W tym czasie konsumenci niechętnie sięgali po produkty pochodzące od lokalnych firm, kojarząc je z żywnością gorszej jakości. Z czasem wzorem innych krajów Unii Europejskiej nastąpiło znużenie tanim produktem spożywczym, powstającym na masową skalę. W efekcie regiony oraz poszczególne miasta rozpoczęły poszukiwania charakterystycznych dla nich potraw/produktów, które mogłyby się stać „jedzeniową marką” danego miejsca.

Celem opracowania jest wskazanie roli samorządu terytorialnego w tworzeniu rozpoznawalnego dla miasta/regionu produktu spożywczego. Jako przykład posłużyła tu wielkopolska gmina Trzcianka. Całość badań terenowych przypadła na 2021 r. Wykonano je metodą sondażu diagnostycznego. W ramach badań zrealizowano wywiady z pracownikami Urzędu Miasta w Trzciance, z właścicielami lokalnych piekarni oraz badania ankietowe z mieszkańcami gminy Trzcianka. Wykazano, że w opinii lokalnych przedsiębiorców wsparcie władz gminy ma bardzo duży wpływ na rozpoznawalność ich produktów. Zdaniem mieszkańców trzcianeckie pieczywo jest chętnie przez nich kupowane, choć nie jest kojarzone jako produkt lokalny. Badania wykazały, że brak akcji promocyjnej ukierunkowanej na wybrany produkt spożywczy sprawia, iż pochodzące z trzcianeckich piekarni pieczywo, licznie nagradzane na krajowych piekarskich konkursach, choć mogłoby być, nie jest „jedzeniową marką” Trzcianki.

https://doi.org/10.14746/rrpr.2021.57.13
pdf

Bibliografia

Brunori G., Local food and alternative food networks: a communication perspective. Antropology of Food. From Local Food to Localised Food; https://journals.openedition.org/aof/430 (dostęp: 10.09.2021).

Gałek O. 2012. Produkt lokalny – dziedzictwo regionu. [W:] J. Majewski (red.), Wiejski produkt turystyczny – doświadczenia i wyzwania. Kieleckie Towarzystwo Edukacji Ekonomicznej, Kielce, s. 241-253.

Gębarowski M. 2010. Tradycyjne produkty żywnościowe w działaniach promocyjnych polskich miast.

Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, 272: 115-120.

Goryńska-Goldmann E., Geneza i pojęcie żywności lokalnej w powiązaniu z ideą zrównoważonej konsumpcji. Turystyka i Rozwój Regionalny, 11: 23-35.

Hartman Group: Consumer understanding of buying local, Hartbeat. 2008. 27; https://www.hartman-group.com/hartbeat (dostęp: 8.09.2021).

Konecka-Szydłowska B. 2017. Zróżnicowanie polskiej sieci miast Cittaslow w aspekcie społeczno-gospodarczym. [W:] E. Strzelecka (red.), Alternatywne modele rozwoju miast. Sieć miast Cittaslow. Politechnika Łódzka Monografie, Łódź, s. 61-73.

Matysik-Pejas R., Cieślik J., Borecka A., Sowula-Skrzyńska E. 2017. Lokalne systemy żywnościowe i ich znaczenie dla obszarów wiejskich. Roczniki Naukowe Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 19(5): 143-148.

Mrozik E. 2011. Trzcianka miasto chleba i aluminium. Przegląd Wielkopolski, 25(4): 25-27.

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 marca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków uznania działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej (Dz.U. z 2016 r., poz. 451).

Seyfang G. 2003. From Frankenstein foods to Veggie box schemes: Sustainable consumption in cultural perspective. The Centre for Social and Economic Research on the Global Environment EDM, 3-13: 1-28.

Sitek S. 2016. Uwarunkowania rozwoju lokalnego na obszarach przygranicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Warczak M. 2015. Endogeniczne i egzogeniczne czynniki rozwoju gospodarczego z perspektywy finansów gminy. Współczesna Gospodarka, 6(4): 111-122.

Woźniczko M., Orłowski D. 2010. Etnografia i jej znaczenie w kształtowaniu współczesnej turystyki kulinarnej w Polsce. [W:] D. Orłowski, E. Puchnarewicz (red.), Turystyka kulturowa a regiony turystyczne w Polsce. Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie, Warszawa, s. 164-180.

Zadęcka E. 2017. Rola marki sieci Cittaslow w budowaniu wizerunku małego miasta. Modern Management Review, 24(4): 159-172.

Zalesko E. 2017. Produkty regionalne i tradycyjne jako instrumenty wspierania rozwoju gospodarczego regionu (na przykładzie województwa podlaskiego). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 487: 341-352.

Strony internetowe

https://trzcianka.pl/dla-turysty (dostęp: 23.08.2021).

http://www.konkurs-hit.pl/index.php?option (dostęp: 10.09.2021).

https://www.orlypiekarnictwa.pl/ (dostęp: 10.09.2021).

https://cittaslowpolska.pl/index.php/pl/miasta-cittaslow (dostęp: 4.11.2021).