50th anniversary of the Geography Olympiad at the Poznań Geographic Center
Journal cover , no. 72, year 2024
PDF (Język Polski)

Keywords

Geography
Olympiad
District Committee of the Geography Olympiad
district competitions
Greater Poland
Poznań Geographic Center

How to Cite

Kostrzewski, A., Piotrowska, I., Kozubek, D., Paluszkiewicz, M., & Cierniak, A. (2024). 50th anniversary of the Geography Olympiad at the Poznań Geographic Center. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, 17(72), 261–281. https://doi.org/10.14746/rrpr.2024.72.14

Abstract

In the functioning of the modern system of science and teaching, special goals and tasks should be assigned to subject competitions. The Geography Olympiad is an excellent place for educating very good students, future generations of geographers, aware of the challenges of the modern world and looking for solutions that care for the resources of the natural environment and the well-being of societies. The concept of the Geography Olympiad is related to the activities of the Polish Geographical Society, which unites research workers, geography teachers and students in work for the science and didactics system.

The article discusses the scientific and didactic individuality of the Poznań Geographic Center of the University of Poznań Adam Mickiewicz University in Poznań, the concept of the Geography Olympiad and its basic goals. 50 years of operation of the District Committee of the Geography Olympiad in Poznań were presented, emphasizing selected issues, which included: the spatial scope of the District Geography Olympiad; composition of the committee organizing the competition, highlighting functions and tasks; participation of schools and teachers; participants – students in the District Committee of the Geography Olympiad competition. The results of the competition were discussed and the memories of the finalists and winners were included. Attention was also paid to the importance of the effects of the District Geography Olympiad in Poznań in the process of educating geographers and in promoting geography in society.

Universities should develop and improve contact with Olympians in terms of preparing them for geographical studies. Olympiads are a very good place for students to cooperate with teachers and researchers. The participation of research workers, regardless of this cooperation within the Olympiad, may also be manifested in the development of textbooks that skillfully transpose geographical knowledge in an appropriate way and constitute important scientific and didactic aid for students. The scientific and educational values of the Geography Olympiad are crucial for the popularization of knowledge both among young people and society. The quoted statements of the participants definitely emphasize the importance of the Geography Olympiad and draw attention to the substantive, educational and social benefits. The District Committee of the Geography Olympiad plays a unique role among schools, teachers and students in Greater Poland. Therefore, the durability of the Olympiads and their improvement should be secured, especially in the period of transformation of science and teaching in Poland.

https://doi.org/10.14746/rrpr.2024.72.14
PDF (Język Polski)

References

Dylikowa A. 1982. Olimpiada Geograficzna IV-VI. Redakcja (wspólnie z M.M. Wilczyńską) i przedmowa. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 5-8.

Dylikowa A. 1991. Olimpiada Geograficzna VII-XII. Redakcja (wspólnie z M. Sikorską) i rozdział: 12 lat Olimpiady Geograficznej. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 5-10.

Dylikowa A. 1995. Olimpiada Geograficzna i Olimpiada Nautologiczna (1991-95). [W:] 20 lat Olimpiady Geograficznej. Gliwice.

Kostrzewski A. 2016. Stanisław Pawłowski (1882-1940). Biografie Rektorów UAM. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Kostrzewski A., Piotrowska I. 2010. Stanisław Pawłowski – geografia przedmiot badań, nauczania i zastosowań praktycznych (wstęp i dobór tekstów). Klasycy Nauki Poznańskiej, PTPN, Poznań, 51: 1-284.

Kostrzewski A., Piotrowska I. 2011. Maria Czekańska – Morze Bałtyckie i dydaktyka geografii w badaniach geograficznych (wstęp i dobór tekstów). Klasycy Nauki Poznańskiej, PTPN, Poznań, 53: 1-252.

Kostrzewski A., Rachlewicz G. 2011. Bogumił Krygowski – geneza, litologia i stratygrafia utworów czwartorzędowych (wstęp i dobór tekstów). Klasycy Nauki Poznańskiej, PTPN, Poznań, 58: 1-235.

Kostrzewski A., Roo-Zielińska E. 2012. Aktualny stan oraz tendencje rozwoju geografii w Polsce. [W:] Zb. Długosz, T. Rachwał (red.), Priorytety badawcze i aplikacyjne geografii polskiej. Wydawnictwo Naukowe UP.

Kostrzewski A., Roo-Zielińska E., Krzemień K., Lisowski A. 2015. Geografia w okresie transformacji systemu nauki w Polsce: aktualny stan, perspektywy rozwoju. Czasopismo Geograficzne, 86(1-2): 23-47.

Kozubek D., Paluszkiewicz M. 2024. Poster: Olimpiada we wspomnieniach finalistów i laureatów. 50-lecie Olimpiady Geograficznej. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.

Piotrowska I. 2014. XL Olimpiada Geograficzna. Życie Uniwersyteckie, 2: 9.

Powałowska D., Stróżyk M., Czugała M., Radzimska J. 2024. Poster: Komitet Okręgowy Olimpiady Geograficznej w Poznaniu. 50-lecie Olimpiady Geograficznej. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.

Akty prawne

Ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz.U. z 1998 nr 96, poz. 603).

Ustawa z dnia 28 maja 1975 r. o dwustopniowym podziale administracyjnym państwa oraz o zmianie ustawy o radach narodowych (Dz.U. z 1975 r. nr 16, poz. 91).

Regulamin Ogólnopolskiej Olimpiady Geograficznej (https://www.olimpiadageograficzna.edu.pl/regulamin/; dostęp: 29.08.2024).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. z 2020 r. poz. 1036).