Abstrakt
Celem opracowania jest określenie zmian dostępności publicznego transportu zbiorowego na obszarze osiedla Bohnice w Pradze na skutek realizacji planu budowy kolei linowej. Artykuł skupia się na analizie dostępności osiedla mieszkaniowego Bohnice zlokalizowanego w północnej części Pragi. Pomiaru dostępności dokonano przy wykorzystaniu metody analizy właściwości obrazów rastrowych, a rezultaty przedstawiono na rycinach utworzonych za pomocą oprogramowania GIS. Wyniki analizy wskazują na wyraźną poprawę dostępności na badanym obszarze. Na podstawie analiz przedstawiono rekomendacje dla realizacji projektu budowy kolei linowej. Dodatkowo w artykule przybliżono aktualny stan opisywanego przedsięwzięcia.
Bibliografia
Albrecht V. 2014. Lust auf noch mehr Schweben. Eine Seilbahn fuer Wuppertal? Verkehrszeichen, 30(1).
Dávila J.D., Daste D. 2013. Medellín’s aerial cable-cars: Social inclusion and reduced emissions. UNEP-IPSRM Cities, Decoupling and Urban Infrastructure.
Escobar G.D.A., Sarache W., Jiménez-Riaño E. 2022. The impact of a new aerial cable-car project on accessibility and CO2 emissions considering socioeconomic stratum. A case study in Colombia. Journal of Cleaner Production, 340: 130802.
Gadziński J. 2013. Funkcjonowanie lokalnego systemu transportowego na tle współczesnych procesów urbanizacyjnych: przykład aglomeracji poznańskiej. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Guzik R. 2016a. Dostępność komunikacyjna wybranych miast Małopolski: raport z badania dostępności w 2016 roku wraz z prognozą dostępności w latach 2020 i 2023.
Guzik R. 2016b. Transport publiczny a dostępność na obszarach wiejskich Szwajcarii. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 19(4): 49-61.
Hägerstraand T. 1970. What About People In Regional Science? Papers in Regional Science, 24(1): 7-21.
Hansen W.G. 1959. How Accessibility Shapes Land Use. Journal of the American Institute of Planners, 25(2): 73-76.
Heinrichs D., Bernet J.S. 2014. Public Transport and Accessibility in Informal Settlements: Aerial Cable Cars in Medellín, Colombia. Transportation Research Procedia, 4: 55-67.
Ingram D.R. 1971. The concept of accessibility: A search for an operational form. Regional Studies, 5(2): 101-107.
Julião R.P. 1998. Measuring Accessibility: A GIS based methodology for accessibility evaluation. GIS PlaNET’98 Proc., USIG.
Knawa-Hawryszków M. 2014. Napowietrzne koleje linowe – zarys historyczny i współczesne rozwiązania techniczne. Przegląd Budowlany, 85(6).
Komornicki T., Sleszynski P., Rosik P., Pomianowski W., Stepniak M., Silka P. 2010. Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej. Biuletyn PAN, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, 241.
Litman T. 2024. Evaluating accessibility for transport planning. Victoria Transport Policy Institute, Victoria, BC, Canada.
Magiera T. 2019. Analiza porównawcza miejskich kolei linowych ze środkami transportu publicznego. Transport Miejski i Regionalny, 7.
Magistrát Hlavního Města Prahy. 2024. Závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí (No. MHMP 193876/2024).
Prieto-Rodriguez J., Azuela-Flores J.I., Groft D., Perez-Villadoniga M.J., Salas R. 2025. Assessing the impact of the new Mexico cable car on air pollution. Journal of Transport Geography, 122: 104052.
Rokita T. 2010. Kolej linowa przez Wisłę w Kazimierzu Dolnym. Transport Miejski i Regionalny.
Rokita T., Wójcik M. 2010. Miejska kolej linowa dla Kłodzka. Transport Miejski i Regionalny.
Rokita T., Wójcik M., Olszyna G., Próchniak P. 2012. Studium osobowego transportu linowego w Gdańsku. Transport Miejski i Regionalny, 12.
Rosik P. 2012. Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim. IGiPZ PAN.
Szłapacki W. 2024. Dostępność transportu publicznego w wybranych średniej wielkości miastach Pomorza Środkowego. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 71: 31-48.
Artykuł dotyczący losów inwestycji budowy kolei linowej_1 (https://www.idnes.cz/praha/zpravy/lanovka-podbaba-troja-bohnice-projekt-posudek-eia-zamitnuti.A240220_121724_praha-zpravy_vich; dostęp: 14.02.2025).
Artykuł dotyczący losów inwestycji budowy kolei linowej_2 (https://praha8.pirati.cz/aktuality/lanovka-z-podbaby-do-bohnic-nebude-neziskala-kladny-posudek-eia.html; dostęp: 14.02.2025).
Decyzja Departamentu Ochrony Środowiska Miasta Pragi (https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PHA1102?lang=en; dostęp: 14.02.2025).
Geoportal miasta Pragi (https://geoportalpraha.cz ; dostęp: 12.10.2022).
OpenStreetMap (https://www.openstreetmap.org ; dostęp: 12.10.2022).
Strona internetowa czeskiego urzędu geodezji i kartografii (https://geoportal.cuzk.gov.cz ; dostęp: 12.10.2022).
Strona internetowa do pobierania materiałów organizatora publicznego transportu zbiorowego w Pradze (https://pid.cz/en/downloads/ ; dostęp: 12.10.2022).
Strona internetowa ogrodu zoologicznego w Pradze – podsumowanie roku 2022 (https://www.zoopraha.cz/en/about-zoo/news/director-s-view/13881-the-breakthrough-year-2022-in-prague-zoo ; dostęp: 16.04.2025).
Strona internetowa przewoźnika publicznego transportu zbiorowego w Pradze (https://www.dpp.cz; dostęp : 12.10.2022).
Studium budowy połączenia tramwajowego do osiedla Bohnice (https://iprpraha.cz/assets/files/files/ff676739cb3ee1f8d1db5748959f9418.pdf; dostęp: 7.02.2025).
Wyniki spisu powszechnego Republiki Czeskiej z 2021 r. (https://csu.gov.cz/produkty/vysledky-scitani-2021-otevrena-data; dostęp: 16.04.2025).
Wywiad z pomysłodawcą projektu kolei linowej przeprowadzony po wydaniu negatywnej decyzji środowiskowej (https://zdopravy.cz/lanovka-je-nejekologictejsi-druh-dopravy-v-krajine-ani-neni-videt-zamitnuti-eia-ohrozuje-i-dalsi-stavby-rika-scheinherr-195073/?_zn=aWQ9NTM4MDk5Mzk1NTYwMDQ3OTEzNXx0PTE3NDAzODAxNjQuODA4fHRlPTE3NDAzODAxNjQuODA4fGM9RkJBREIzNjdDN0YyOUZCMkQzMTE5QjEzMzYzNDUzRTI%3D; dostęp: 14.02.2025).
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Jakub Domagalski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
