Dojazdy do pracy i szkół jako podstawowe kryterium delimitacji obszarów funkcjonalnych miast
PDF

Słowa kluczowe

dojazdy do pracy
szkolnictwo ponadgimnazjalne
dojazdy do szkół
miejski obszar funkcjonalny
Poznań

Jak cytować

Bul, R., & Walaszek, M. (2015). Dojazdy do pracy i szkół jako podstawowe kryterium delimitacji obszarów funkcjonalnych miast. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (29), 119–138. https://doi.org/10.14746/rrpr.2015.29.09

Abstrakt

Celem artykułu jest wskazanie roli dojazdów do pracy i szkół jako ważnego identyfikatora powiązań przestrzenno-funkcjonalnych, które zachodzą pomiędzy wielkimi ośrodkami miejskimi a jednostkami gminnymi stanowiącymi ich bezpośrednie zaplecze. W pierwszej części pracy dokonano przeglądu literatury oraz doświadczeń krajowych i zagranicznych w aspekcie badań dojazdów do miejsc pracy i nauki. Przedstawione zostały również źródła danych oraz metody badawcze. W części empirycznej autorzy przytoczyli wyniki badań zasięgów oddziaływania miasta Poznania jako ośrodka szkolnictwa ponadgimnazjalnego i dojazdów do pracy. Badania te zostały przeprowadzone na potrzeby projektu delimitacji poznańskiego obszaru metropolitalnego, który został zrealizowany przez zespół Centrum Badań Metropolitalnych UAM w Poznaniu na zlecenie Stowarzyszenia Metropolia Poznań.
https://doi.org/10.14746/rrpr.2015.29.09
PDF

Bibliografia

Analiza powiązań funkcjonalnych na obszarze województwa śląskiego. 2012. Regionalne Centrum Analiz Strategicznych, Wydział Planowania Strategicznego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Katowice.

Bagiński E. 2006. Sieć osadnicza jako przedmiot badań. Katedra Planowania Przestrzennego Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.

Bajerski A. 2011. Organizacja przestrzenna i funkcjonowanie usług edukacyjnych w aglomeracji poznańskiej. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Borowiec M. 2007. Krakowski obszar metropolitalny w świetle powiązań z kształceniem akademickim (przykład Akademii Pedagogicznej w Krakowie). [W:] K. Heffner, T. Marszał (red), Małe miasta w obszarach metropolitalnych. Biuletyn KPZK PAN, Warszawa.

Bul R. 2012. Dostępność transportowa, [W:] T. Kaczmarek (red.), Pozycja konkurencyjna Poznania i aglomeracji poznańskiej w sieci metropolii europejskich i krajowych. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Bul R. 2014. Migracje wahadłowe mieszkańców aglomeracji poznańskiej. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Chojnicki Z. 1996, Region w ujęciu geograficzno-systemowym. [W:] T. Czyż (red.), Podstawy regionalizacji geograficznej. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Czapiewski K.Ł., Kozak M., Śleszyński P. 2011. Znaczenie ośrodków miejskich oraz ich hierarchicznych powiązań dla regionalnego i lokalnego rozwoju ekonomicznego i społecznego Polski Wschodniej. Ekspertyza wykonana na zalecenie MRR, Warszawa.

Czyszkiewicz R., Durka W. 2010. Regionalne i środowiskowe granice rekrutacji na uczelnię wyższą. Przykład Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Regionalne i Lokalne, 3, Warszawa.

Czyż T., Churski P., Spychała-Szyszka H., Weryfikacja makroregionu poznańskiego w świetle migracji studentów. [W:] T. Czyż (red.), Podstawy regionalizacji geograficznej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań

Guzik R. 2011. Dostępność komunikacyjna wybranych miast małopolski 2011-2020. Ekspertyza zrealizowana na zlecenie Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Kraków.

Guzik R. 2003. Interpretacja przestrzennej dostępności szkół ponadpodstawowych w oparciu o metodę ilorazu potencjałów. [W:] H. Rogacki (red.), Problemy interpretacji wyników metod badawczych stosowanych w geografii społeczno ekonomicznej i gospodarce przestrzennej. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Harten U. 2008. Mobilitat von Auszubildenden in Niedersachsen und Bremen. Inst. fur Arbeitsmarkt und Berufsforschung der Bundersagentur fur Arbeit, Nurnberg.

Heller J., Bogdański M. 2013. Pochodzenie terytorialne studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w kontekście kształtowania się makroregionu funkcjonalnego Olsztyna. Studia Regionalne i Lokalne, 4 (54).

Kaczmarek T., Matykowski R., Koralewski T. 1998. Ludność świata. [W:] Wielka encyklopedia geograficzna świata. 12. Wydawnictwo Kurpisz, Poznań.

Kaczmarek T., Aglomeracja poznańska jako region badania i działania. [W:] Powiat poznański. Jakość przestrzeni i jakość życia. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Kaczmarek T., Mikuła Ł. 2007. Ustroje terytorialno-administracyjne obszarów metropolitalnych w Europie. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Kaczmarek U., Mikuła Ł. 2010. Mobilność siły roboczej na rynku pracy aglomeracji poznańskiej. [W:] P. Churski (red.), Rynek Pracy i mobilność siły roboczej w aglomeracji poznańskiej. Biblioteka aglomeracji Poznańskiej. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Klaassen L., Paelinck J. 1979. The future of large towos. Environment and Planning.

Korcelli P 1976. Aglomeracje miejskie w systemach osadniczych, Przegląd Geograficzny, 4. Polska Akademia Nauk, Warszawa.

Lijewski T. 1967. Dojazdy do pracy w Polsce, Studia KPZK, XV. PWN, Warszawa.

Maik W. 1992. Podstawy geografii miast. Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, Toruń.

Pacione M. 2001. Urban Geography. Routledge, London.

Packin G. 2009. California Community Colleges: Student Transportation and Karbon Emissions, University of Redlands.

Parysek J.J. 2008. Procesy suburbanizacyjne w aglomeracji poznańskiej. [W:] Powiat poznański. Jakość przestrzeni i jakość życia. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Plaza M. 2012. Powiązania w zakresie dojazdów do szkół. [W:] R. Guzik (red.), Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego w świetle relacji przestrzennych i dostępności komunikacyjnej. UMWP, Gdańsk.

Runge J. 2007. Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej - elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Sierpiński G. 2010. Miary dostępności transportowej miast i regionów. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria Transport, 66, Gliwice.

Śleszyński P 2013. Kryteria delimitacji miejskich obszarów funkcjonalnych ośrodków wojewódzkich. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.

Sobala-Gwosdz A. 2007. Siła i zasięg przestrzenny oddziaływania Rzeszowa jako głównego ośrodka regionalnego Polski południowo-wschodniej. [W:] Z. Makieła, R. Fedan, (red.), Procesy metropolizacji w regionie podkarpackim Rzeszów-Lwów. Biuletyn KPZK PAN, Warszawa.

Walaszek M. 2012. Szkolnictwo ponadgimnazjalne [W:] T. Kaczmarek (red.), Studium uwarunkowań rozwoju przestrzennego aglomeracji poznańskiej. CBM UAM Poznań.

Wykaz dokumentów

Delimitacja Poznańskiego Obszaru Metropolitalnego - opracowanie wykonane przez Centrum Badań Metropolitalnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na zlecenie Stowarzyszenia Metropolia Poznań, styczeń 2014.

Delimitacja Poznańskiego Obszaru Metropolitalnego 2006. Wielkopolskie Biuro Planowania Przestrzennego w Poznaniu.

Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (KPZK 2030) 2012 r. Monitor Polski (poz. 252).

Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2010-2020: Regiony, Miasta, Obszary wiejskie (KSRR).

Określenie specyfiki oraz przygotowanie propozycji delimitacji miejskich obszarów funkcjonalnych Włocławka, Grudziądza i Inowrocławia. Opracowanie dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, CBM UAM Poznań 2013.