Abstract
The main goals of regional development policy is to ensure territorial cohesion. Fundamental role in its shaping plays an efficiently working transport infrastructure network. Construction of an efficient transport system is consistent with the adopted in Poland model of development. This paper characterizes the railway network in Greater Poland Voivodeship, through the definition of the main problems of rail transport. Were analyzed availability railway of main city county with the capital of Greater Poland Voivodeship, taking into account the current conditions of the infrastructure. Thinking about rail as an factor for the development of the Greater Poland Voivodeship requires not only investment in infrastructure, but most of all changes in the organization.
References
Beim M. 2012. Szybkie koleje czy koleje dużych prędkości? Komentarz IS 111.
Churski P., Dominiak J., Dolata M., Konecka-Szydłowska B., Perdał R. 2009. Spójność terytorialna regionu wielkopolskiego w aspekcie funkcjonalnym. [W:] P. Churski (red.), Spójność i konkurencyjność regionu wielkopolskiego. Wyniki projektu badawczego zrealizowanego w ramach konkursu dotacji Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie wdrażania funduszy strukturalnych na poziomie Narodowej Strategii Spójności, s. 1–76.
Komornicki T. 2011. Dostępność transportowa Polski Zachodniej. Ekspertyza wykonana na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W. 2009. Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej. Biuletyn KPZK PAN, 241.
Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. 2011. Warszawa.
Plan zagospodarowania przestrzennego województwa wielkopolskiego. 2010. Poznań.
Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności. Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju. 2013. KPRM, Warszawa.
Polska 2030. Wyzwania rozwojowe. 2009. KPRM, Warszawa.
Strategia rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku). 2013. Warszawa.
Strony internetowe: