Structural Funds in shaping the factors of the development in gmina Rokietnica in 2004–2012
PDF (Język Polski)

Keywords

local development
factors of local development
structural Funds
gmina Rokietnica

How to Cite

Herodowicz, T. (2018). Structural Funds in shaping the factors of the development in gmina Rokietnica in 2004–2012. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (21), 41–52. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/view/13809

Abstract

The aim of the present study is to evaluate the influence of structural funds on shaping the factors of local development in gmina Rokietnica. The study contains the definition of local development and the characteristic of the commonest factors of this development (human capital, physical capital, financial capital, social capital and territorial marketing). Next part of the study contains short description of gmina Rokietnica, which includes the changes in Rokietnica as the result of suburbanization. The analysis of activity and effectiveness of Rokietnica in raising the structural funds and characteristic of percentages this funds in expenses of Rokietnica were the base to identify and evaluate the influence of structural funds on shaping the quality of factors of the local development. Moreover this study contains description of trends in using the structural funds in gmina Rokietnica. In the text, there is also recommendation for local authorities reffering to possibilities of using the structural funds in programming period 2014–2020.

PDF (Język Polski)

References

Antczak A., Smusz J. 2008. Prawdy i legendy – wszystko o funduszach unijnych. Gmina Rokietnica po środki z Unii Europejskiej. Rokietnickie Wiadomości, 2 (102): 7–8.

Brol R. 1995. Gospodarka lokalna. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław.

Chojnicki Z. 1999. Podstawy metodologiczne i teoretyczne geografii. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Churski P. 2004. Rozwój regionalny w warunkach transformacji gospodarczej i integracji europejskiej. [W:] S. Ciok, D. Ilnicki (red.), Przekształcenia regionalnych struktur funkcjonalno-przestrzennych. Regionalny wymiar integracji europejskiej. T. VIII/1. Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego. Uniwersytet Wrocławski, s. 31–45.

Churski P. 2008. Czynniki rozwoju regionalnego i polityka regionalna w Polsce w okresie integracji z Unią Europejską. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Domański T. 2006. Skuteczna promocja miasta i regionu podstawowym zadaniem marketingu terytorialnego. [W:] T. Markowski (red.), Marketing terytorialny. Studia. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, CXVI: 124–140.

Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu 2010. Komisja Europejska, Bruksela.

Fundusze europejskie w Polsce. Portal Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. 2013 (http://www.paiz.gov.pl/fundusze#top, pobrano dn. 23.04.2013).

Kwieciński J. 2012. Założenia nowej perspektywy finansowej 2014–2020. Co to oznacza dla samorządów? (http://www.innowacyjna.zpp.pl/contents/zpp/pdf/konf_inaugurujaca /02_ISA_Wroclaw_Nowa%20perspektywa_dr_Kwiecinski.pdf, pobrano dn. 23.04.2013).

Programowanie perspektywy finansowej 2014–2020 – uwarunkowania strategiczne. 2012. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.

Szromnik A. 2006. Marketing terytorialny – koncepcja ogólna i doświadczenia praktyczne. [W:] T. Markowski (red.), Marketing terytorialny. Studia. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, CXVI: 33–88.

Wykorzystanie środków z funduszy strukturalnych w Polsce i w nowych państwach członkowskich UE. 2007. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.