Valorisation of tourism usefulness of the region using the example of the Great Waterway Loop of Wielkopolska section
PDF (Język Polski)

Keywords

tourist attractiveness
tourist potential
point bonitation
Great Waterway Loop of Wielkopolska

How to Cite

Genstwa, N., Hadyński, J., & Maciejewska, J. (2019). Valorisation of tourism usefulness of the region using the example of the Great Waterway Loop of Wielkopolska section. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (48), 55–65. https://doi.org/10.14746/rrpr.2019.48.05

Abstract

River valleys and forest areas, are the most useful for the development of tourism and recreation. These areas are particularly important for the tourist potential of the region. This article evaluates the tourist potential of areas along the Great Waterway Loop of Wielkopolska. The study was carried out in accordance with the rules of point bonitation and covered communes located directly and indirectly along the valley of the Warta River, on the section from Konin to Rogalinek. Based on selected criteria, variables and using appropriate statistical methods, individual research units were evaluated and a ranking of tourist usefulness of the studied units was created. Recognizing the diversity in the level of tourist utility of municipalities will enable the correct use of natural resources,
in this case the Great Waterway Loop of Wielkopolska and activation of tourism development in the region.

https://doi.org/10.14746/rrpr.2019.48.05
PDF (Język Polski)

References

Alejziak B.D. 2015. Turystyka aktywna młodzieży studenckiej jako forma zdrowego stylu życia. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 21(1).

Basińska A. 2010. Turystyka zgodna z paradygmatem rozwoju zrównoważonego a zdrowy styl życia. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zawodowej Turystyki i Zarządzania Studia Periegetica, 4.

Bezkowska G. 2003. Problemy oceny walorów przyrodniczych dla turystyki i rekreacji na obszarze Nizin Środkowopolskich. Turystyka i Hotelarstwo, 4.

Butler R. 1993. Tourism – an Evolutionary Perspective. Tourism and sustainable Development: Monitoring, Planning, Managing. University of Waterloo Press, Waterloo, s. 25–39.

Dąbrowska B.J. 2008. Rynek turystyczny Unii Europejskiej. Wybrane zagadnienia. Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa, 38.

Dudek D. 2008. Pojęcie turystyki w polskiej tradycji terminologicznej. Folia Turistica, 19.

Galiński M., Siwek G., Szuwarski J. 2013. Metoda bonitacji punktowej jako narzędzie waloryzacji zjawisk przestrzennych. Geomatyka i inżynieria, 5.

Gryszel P., Walesiak M. 2014. Zastosowanie uogólnionej miary odległości GDM w ocenie atrakcyjności turystycznej powiatów Dolnego Śląska.

Jedlińska M., Szubert-Zarzeczny U. 1994. Gospodarka turystyczna. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław.

Kiryluk H., Borkowska-Niszczona M. 2005. Turystyka zrównoważona. Zarządzanie turystyką na obszarach przyrodniczo cennych. Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Białystok, s. 46–64.

Krzymowska-Kostrowicka A. 1999. Geoekologia turystyki i rekreacji. PWN, Warszawa.

Macerinskiene A. 2013. Determination criteria for national water tourism routes. Tourism and Environment, 2.

Marciszewska B. 2010. Potencjał turystyczny regionu a kreowanie jego wizerunku. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 52: 13–21.

Meyer B. 2010. Aktywność samorządu lokalnego jako element potencjału turystycznego na przykładzie wybranych gmin województwa zachodniopomorskiego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 52: 23–32.

Parzych K. 2013. Ocena potencjału walorów turystycznych, przyrodniczych i antropogenicznych dorzeczy Słupi i Łupawy. Słupskie Prace Geograficzne, 10.

Rogalewski A. 1974. Zagospodarowanie turystyczne. WSiP, Warszawa.

Słowiński M., Nadolny G. 2007. Wielka Pętla Wielkopolski: Warta–Noteć–Gopło–Warta: przewodnik nie tylko dla wodniaków. Wydawnictwo Satchwell, Warszawa.

Szmidt Z. 2015. Wielka Pętla Wielkopolski. Atrakcje turystyczne. Wielkopolska Organizacja Turystyczna, Poznań.

Warmińska M., Dąbrowska A., Mozolewski W. 2012. Produkty regionalne narzędziem promocji turystyki na obszarach wiejskich województwa pomorskiego. Barometr Regionalny, 4(30): 111.

Weber K. 2001. Outdoor adventure tourism: A review of research approaches. Annals of Tourism Research, 28(2): 360–377.