School commuting in the Wielkopolskie Voivodeship in the 2022/23 school year
Journal cover , no. 72, year 2024
PDF (Język Polski)

Keywords

school commuting
Wielkopolskie Voivodeship
matrix of school commuting
analysis of educational services accessibility

How to Cite

Bul, R. (2024). School commuting in the Wielkopolskie Voivodeship in the 2022/23 school year. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, 17(72), 231–259. https://doi.org/10.14746/rrpr.2024.72.13

Abstract

The goal of the paper is to identify the scale and directions of school commuting in the Wielkopolskie Voivodeship. Compared to other voivodeships, the region is characterized by a large scale of movements related to the accessibility of educational services. A place where the most intensive movements are noticed is the Poznań agglomeration. The main city of the agglomeration (according to data published by the Statistics Poland) is the second largest destination for school commuters in Poland. Movements to primary and secondary schools differ significantly due to their scale, direction and distance, which is a result of the location of educational functions. Taking these issues into account, the Wielkopolskie Voivodeship is an interesting area of research. The study based on statistical data about the scale and directions of school commuting, divided into primary and secondary schools in the 2022/2023 school year, was published by the Statistics Poland. They were made available in the form of relational tables that could be downloaded from the office’s website. The mentioned data are, in fact, the first such summary of school commuting in the range of communes in Poland. The analyses and research results presented in the paper indicate that school commuting is an important component of daily mobility in the Wielkopolskie Voivodeship. Urbanized areas are characterized by a particularly large scale of displacement, where school commuting is an indicator of strong functional and spatial connections in the region.

https://doi.org/10.14746/rrpr.2024.72.13
PDF (Język Polski)

References

Bajerski A. 2009. Badania zasięgów oddziaływania przestrzennego szkolnictwa wyższego w Polsce: stan i perspektywy rozwoju. Czasopismo Geograficzne, 79(3): 352-363.

Bajerski A., Kisiała W. 2023. Wybrane czynniki kształtujące natężenie dojazdów do różnych typów szkół ponadpodstawowych w Poznaniu. Czasopismo Geograficzne, 94(2): 289-306. DOI: https://doi.org/10.12657/czageo-94-12

Brzuchowska J., Sławski J. 2012. Analiza rozkładów przestrzennych podróży „dom-szkoła” we Wrocławiu. Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, 1(97): 5-20.

Bul R. 2014. Migracje wahadłowe mieszkańców aglomeracji poznańskiej. Biblioteka Aglomeracji Poznańskiej, 24. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Bul R. 2019. Dojazdy do pracy w aglomeracji poznańskiej i województwie wielkopolskim w 2016 roku. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 22(4): 75-94. DOI: https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.19.022.11543

Chojnicki Z., Czyż T. 1992. Region-regionalizacja-regionalizm. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 2.

Cooper A., Page A., Foster L., Qahwaji D. 2003. Commuting to school: are children who walk more physically active? Am. J. Prev. Med., 25(4). DOI: https://doi.org/10.1016/S0749-3797(03)00205-8

Gaczek W. 2006. Poznań jako ośrodek akademicki. [W:] Poznański ośrodek akademicki. Próba określenia wpływu studentów na rozwój miasta.

Gaczek W., Kaczmarek M., Marcinowicz D., Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Główny Urząd Statystyczny. 2023. Dojazdy uczniów do szkół podstawowych i ponadpodstawowych w roku szkolnym 2022/2023. Informacje sygnalne. Urząd Statystyczny w Poznaniu.

Główny Urząd Statystyczny. 2022. Notatka z pracy metodologicznej „Dojazdy uczniów do szkół w Polsce”. Ośrodek Statystyki Miast, Urząd Statystyczny w Poznaniu.

Harten U. 2008. Mobilität von Auszubildenden in Niedersachsen und Bremen. Inst. fur Arbeitsmarkt- und Berufsforschung der Bundesagentur fur Arbeit, Nürnberg.

Kaczmarek T., Mikuła Ł. 2007. Ustroje terytorialno-administracyjne obszarów metropolitalnych w Europie. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Korcelli P. 1976. Aglomeracje miejskie w systemach osadniczych. Przegląd Geograficzny, 4. Polska Akademia Nauk, Warszawa.

Oleszczyk A. 2020. Jeżeli nie liceum, to technikum czy szkoła branżowa? Pierwsze edukacyjno-zawodowe wybory uczniów szkół powiatu pilskiego. Szkoła-Zawód-Praca, 20: 228-249.

Packin G. 2009. California Community Colleges: Student Transportation and Carbon Emissions. University of Redlands.

Piwowarski R. 1992. Sieć szkolna a dostępność kształcenia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Śleszyński P. 2013. Delimitacja miejskich obszarów funkcjonalnych stolic województw. Przegląd Geograficzny, 85, 2: 173-197. DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2013.2.2

Walaszek M. 2016. Dostępność przestrzenna szkół oraz warunki i wyniki nauczania w aglomeracji poznańskiej. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Walaszek M. 2018. Kryteria rekrutacji do szkół jako narzędzie selekcji uczniów. Przykład szkół podstawowych w Poznaniu. [W:] A. Gromkowska-Melosik i in. (red.), Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji. Psychologia i Pedagogika – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 286: 229-242.

Walaszek M. 2018. Szkoły prowadzone przez organizacje pozarządowe na tle sieci szkół podstawowych – przykład aglomeracji poznańskiej. [W:] A. Bulicz, B. Springer (red.), Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi. Aspekty społeczne, normatywne, ekonomiczne i organizacyjne. Samorząd Terytorialny w Polsce. Stan Obecny i Szanse Modernizacji, 5: 301-315. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Walaszek M., Kaczmarek T., Karczewicz-Lamparska M., Bul R. 2019. Sieć szkół ponadpodstawowych w Metropolii Poznań wobec reformy edukacji: organizacja przestrzenna, dojazdy i preferencje uczniów. Biblioteka Aglomeracji Poznańskiej, 33: 1-134.