Abstract
The article presents the current state of operation of the DK11 and DK10 national roads as a “framework” on the basis of which the actual implementation of investment tasks for the construction of sections of the S-11 and S-10 expressways in the area of northern Greater Poland, with particular emphasis on the region of the city of Piła, was initiated. The aim of the article is a detailed characterization of the volume of motor vehicle traffic on individual sections of national roads DK11 and DK10 and the supporting roads DW 179, 188 and 180. In order to determine in detail the role and importance of the S-11 and S-10 expressways in the area of northern Greater Poland, research on potential accessibility for 2015 and expected potential availability for 2030 according to T. Komornicki, pointing out that the need to build the S-11 and S-10 expressways was already justified in these models. The author of the study, based on potential modeling, also compared the results of GPR tests for individual sections of DK11 and DK10 in northern Greater Poland for the years 2005, 2010, 2015 and 2020/2021 performed by GDDKIA. The obtained results of the volume of vehicle traffic as well as the directions and scale of traffic confirmed to a decisive extent the actual need to start the construction of individual sections of the S-11 and S-10 expressways. The analyzes also used the recorded volumes of truck traffic as well as changes in the load on the road network for the years 2015 – 2020/2021. The work also refers, to some extent, to the current structure of the settlement network of northern Greater Poland according to the studies by Sabala-Gwosdz (2024) and the classification of the settlement system, in which Piła is defined as a key city of subregional importance and is indicated as the only center for balancing the development of northern Greater Poland. The expected very strong improvement in transport accessibility for the road transport system in northern Greater Poland will mean a very strong increase in the socio-economic importance of the city of Piła. This city of 70,000 inhabitants, together with several neighboring urban centers, as a center for balancing development at the intersection of the S-11 and S-10 expressways, may become a location for new economic activities and logistics and industrial facilities. Eventually, the city of Piła will also become the shortest connection of several urban agglomerations of the country with the seaports of the west coast, and via S-11 it will connect the Polish agglomeration with the key seaside recreation and health resort area of the country – Central Pomerania and Kołobrzeg as the largest health resort in Poland. Thus, the S-11 and S-10 expressways will play a key transport and economic role for the region of northern Greater Poland and transit to several agglomerations, seaports and main resorts on the western and central coast. The S-11 and S-10 roads should become a key impulse for the development of Piła and a large part of northern Greater Poland.
References
Bocheński T. 2018. Warehouse and logistics centres in Poland. European Journal of Service Management, 4 (28/2): 73-79. DOI: https://doi.org/10.18276/ejsm.2018.28/2-08
Brodawczuk J.W. 2021. Ekspertyza w sprawie możliwości rozbudowy portu w Kołobrzegu, w tym przeprowadzenie analizy nawigacyjnej, analizy hydrotechnicznej i analizy falowania – analiza hydrotechniczna. Przedsiębiorstwo Budowlano-Projektowe PB P INWEST, Szczecin, s. 21.
Dyba W. 2020. Czynniki oraz efekty lokalizacji zakładu Volkswagena w powiecie wrzesińskim. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 52: 161-180. DOI: https://doi.org/10.14746/rrpr.2020.52.10
Gucma L. 2021. Ekspertyza w sprawie możliwości rozbudowy portu w Kołobrzegu, w tym przeprowadzenie analizy nawigacyjnej, analizy hydrotechnicznej i analizy falowania – analiza nawigacyjna. 3GTech sp. Z o.o., Szczecin, s. 16.
Komornicki T. 2015. Dostępność przestrzenna polskich portów morskich – opracowanie eksperckie dla Instytutu Morskiego w Gdańsku, załącznik 10, s. 46
Komornicki T., Bański J., Śleszyński P., Rosik P., Świątek D., Czapiewski K.Ł., Bednarek-Szczepańska M., Stępniak M., Mazur M., Wiśniewski R., Solon B. 2010. Ocena wpływu inwestycji infrastruktury transportowej realizowanych w ramach polityki spójności na wzrost konkurencyjności regionów (w ramach ewaluacji ex post NPR 2004-2006). Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, s. 152.
Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S. 2013. Wpływ budowy autostrad i dróg ekspresowych na rozwój społeczno-gospodarczy i terytorialny Polski. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, s. 39.
Litman T. 2017. Ocena dostępności na potrzeby planowania transportu. Victoria Transport Policy Institute, Victoria, Kolumbia Brytyjska, Kanada, s. 64.
Lucas K. 2012. Transport and Social Exclusion: Where Are We Now? Transport Policy, 20: 105-113. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2012.01.013
Mapa stanu budowy drogi ekspresowej S-11 w północnej Wielkopolsce na dzień 03.07.2024 r. (https://www.gov.pl/web/gddkia-poznan/ruszamy-z-s11-oborniki--poznan).
Mapa stanu budowy drogi ekspresowej S-10 w północnej Wielkopolsce na dzień 03.07.2024 r. (https://www.gov.pl/web/gddkia-poznan/ruszamy-z-s10-w-woj-wielkopolskim).
Mapa – zmiana wielkości SDR w latach 2015-2020. 2022. Zmiana wielkości średniego dobowego ruchu rocznego pojazdów silnikowych na sieci dróg krajowych pomiędzy GPR 2015 a GPR 2020. GDDKIA.
Mapa – generalny pomiar ruchu 2005 – średni dobowy ruch roczny pojazdów silnikowych na drogach krajowych. 2005. GDDKIA (https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/frontend/web/userfiles/articles/g/generalny-pomiar-ruchu-2005_6428/sdr_kraj_woj_2005_v2.pdf).
Mapa – generalny pomiar ruchu 2010 – średni dobowy ruch roczny pojazdów silnikowych na drogach krajowych. 2010. GDDKIA (https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/g/GENERALNY_POMIAR_RUCHU_2010/Mapa_SDR2010.pdf).
Mapa – generalny pomiar ruchu 2015 – średni dobowy ruch roczny pojazdów silnikowych na drogach krajowych. 2015. GDDKIA (https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/g/generalny-pomiar-ruchu-w-2015_15598//SYNTEZA/MAPA_SDRR2015_DK.pdf).
Mapa – generalny pomiar ruchu 2020/2021 – średni dobowy ruch roczny pojazdów silnikowych na drogach krajowych. 2022. GDDKIA (file:///C:/Users/user/Downloads/Mapa_SDRR_2020_dk_dw_KRAJ%20.pdf).
Mapa – stan autostrad i dróg ekspresowych w Polsce (https://pl.wikipedia.org/wiki/Autostrady_i_drogi_ekspresowe_w_Polsce#/media/Plik:HighwaysMapPoland.svg).
Mapa – warianty przejścia dróg S-11 i S-10 przez miasto Piła (https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/aprint/28229/S11-obwodnica-Pily-i-Ujscia).
Marcinkowski T. 2021. Ekspertyza w sprawie możliwości rozbudowy portu w Kołobrzegu, w tym przeprowadzenie analizy nawigacyjnej, analizy hydrotechnicznej i analizy falowania – analiza falowania. Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Gdańsk, s. 31.
Mróz K., Štraub D. 2024. Powiązania komunikacyjne i dostępność transportowa polskich miast w nawiązaniu do aktualnej hierarchii osadniczej. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków, s. 74.
Poznań-Kołobrzeg. Kolej zaczyna walkę o podróżnych. Rynek Kolejowy, 30.08.2024 (https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/poznan--kolobrzeg-kolej-zaczyna-walke-o-podroznych-120350.html).
Rynek magazynowy w Polsce I-IV kwartał 2023 r. 2024. JLL SEE A BRIGHTER WAY, s. 8 (https://www.jll.pl/content/dam/jll-com/documents/pdf/research/emea/poland/pl/rynek-magazynowy-w-polsce-4-kw-2023.pdf).
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) (https://www.gov.pl/web/infrastruktura/rzadowy-program-budowy-drog-krajowych-do-2030-r-z-perspektywa-do-2033-r).
Smolarski M. 2022. Granica województwa a powiązania regionalnym transportem kolejowym na przykładzie Wielkopolski. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 62: 217-237. DOI: https://doi.org/10.14746/rrpr.2022.62.13
Sobala-Gwosdz A. 2023. Pozycja miast jako ośrodków centralnych. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków (https://obserwatorium.miasta.pl/wp-content/uploads/2023/03/Pozycja-miast-jako-osrodkow-centralnych-1.pdf). DOI: https://doi.org/10.51733/opm.2022.04
Sobala-Gwosdz A., Janas K., Jarczewski W., Czakon P. 2024. Hierarchia funkcjonalna miast w Polsce i jej przemiany w latach 1990-2020. Badania Obserwatorium Polityki Miejskiej, Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków, s. 126. DOI: https://doi.org/10.51733/opm.2024.01
Strategia Rozwoju Miasta Piły do 2035 roku – aktualizacja. 2022. Piła, s. 146 (https://bip.pila.pl/1606-uchwala-nr-lxxii72023-rady-miasta-pily-z-dnia-28-lutego-2023-r-w-sprawie-przyjecia-strategii-ro.html?).
Śleszyński P. 2022. Wpływ rozbudowy sieci drogowej w Polsce w okresie członkostwa w Unii Europejskiej (2004-2021) na dostępność czasową, transportową, przestrzenną i ekonomiczną dla ludności w różnych skalach terytorialnych. Polska Agencja Prasowa, Warszawa, s. 59.
Śleszyński P., Kretowicz P. 2016. Ocena efektów inwestycji drogowych pod względem dostępności przestrzennej wskutek realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego województwa mazowieckiego (2007-2013). Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 19(4): 30-48. DOI: https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.16.021.6319
License
Copyright (c) 2024 Mariusz Miedziński
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.