Zróżnicowanie poziomu dofinansowania przez samorządy wojewódzkie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich
PDF

Słowa kluczowe

transport kolejowy
regionalne przewozy pasażerskie
zadania samorządu wojewódzkiego
metody organizacji przewozów regionalnych

Jak cytować

Górny, J. (2018). Zróżnicowanie poziomu dofinansowania przez samorządy wojewódzkie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (22), 15–28. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/view/13635

Abstrakt

W związku ze zmianami prawa od 2004 r. samorządy wojewódzkie w Polsce są w pełni odpowiedzialne za organizację i finansowanie kolejowego pasażerskiego transportu regionalnego. Ich wydatki, zarówno na dotowanie deficytowych przewozów osób, jak i zakup kolejowych pojazdów szynowych, są bardzo zróżnicowane. Zależą one przede wszystkim od wielkości budżetu województwa, a także od znaczenia tego rodzaju transportu w danym regionie, na które w dużej mierze wpływa zróżnicowanie gęstości sieci kolejowej w Polsce. Poszczególne samorządy nieco inaczej postrzegają obecną i przyszłą rolę regionalnego transportu kolejowego, co uwidacznia się w strukturze wydatków. Wiele z nich inwestuje znaczne środki w jego rozwój oraz modernizację taboru. Niektóre natomiast w taki sposób konstruują budżety, że możliwe jest co najwyżej utrzymanie aktualnej wielkości pracy przewozowej. Ponadto różne są sposoby organizacji tego rodzaju transportu na obszarze województwa, co także wpływa na koszty. Wielkość środków wydatkowanych na regionalny kolejowy transport pasażerski w przeliczeniu na mieszkańca wykazuje duże zróżnicowanie regionalne i najczęściej odzwierciedla poziom zamożności województw. Zróżnicowana jest jednak również struktura wydatkowanych środków – oprócz wydatków na samo utrzymanie połączeń kolejowych pojawiają się wydatki inwestycyjne, w zakresie infrastruktury oraz taboru. Do liderów w organizacji nowoczesnego i niezawodnego regionalnego transportu kolejowego można, biorąc pod uwagę różnorodne kryteria, zaliczyć województwa: dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, mazowieckie, pomorskie, śląskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie.

PDF

Bibliografia

Dyr. T. 2009. Czynniki rozwoju rynku regionalnych przewozów pasażerskich. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom.

Sprawozdania z wykonania budżetów województw w roku 2011 (http://www.bip.gov.pl/).

Taylor Z. 2007. Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce. Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego PAN, Warszawa.

Ustawa z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz.U. 2000 nr 84, poz. 948).

Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. 2011 nr 5, poz. 13).

Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 nr 86, poz. 789).