Planowanie rozwoju systemu transportowego Kopenhagi w ramach Kommuneplan 2019 w świetle koncepcji zrównoważonej mobilności
PDF

Słowa kluczowe

zrównoważona mobilność
planowanie rozwoju
logistyka miejska
Kopenhaga
Kommuneplan 2019

Jak cytować

Sokołowski, J. (2024). Planowanie rozwoju systemu transportowego Kopenhagi w ramach Kommuneplan 2019 w świetle koncepcji zrównoważonej mobilności. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, 17(70), 81–98. https://doi.org/10.14746/rrpr.2024.70s.07

Abstrakt

Jednym z kluczowych wyzwań XXI w. jest wzrastający poziom urbanizacji, który w połączeniu ze wzrostem liczby ludności miejskiej powoduje trudności w zarządzaniu miastem, zwłaszcza w dziedzinie użytkowania i organizacji transportu. Odpowiedzią na to jest koncepcja zrównoważonej mobilności, mająca na celu optymalizację zarządzania i planowania rozwoju systemu transportowego miasta przy jednoczesnym odejściu od podejścia sektorowego, tj. rozpatrywania kwestii tylko na jednej płaszczyźnie (w tym przypadku aspektów ekonomicznych). Zamiast tego zaproponowano holistyczne podejście, skupiające się na wielopłaszczyznowych działaniach, obejmujących, oprócz kwestii gospodarczych, również kwestie ekologiczne i społeczne. Jednym z przykładów stosowania takiego podejścia jest Kommuneplan 2019, definiujący plany rozwojowe Kopenhagi w perspektywie lat 2019–2031. Przedmiotem artykułu jest analiza Kommuneplan 2019, dokumentu przedstawiającego plany rozwojowe Kopenhagi, skoncentrowana na kwestiach transportowych w odniesieniu do koncepcji zrównoważonej mobilności. Celem artykułu jest omówienie wytycznych Kommuneplan 2019 dotyczących kwestii kształtowania systemu transportu miejskiego na terenie Kopenhagi oraz ich ocena w aspekcie wdrażania koncepcji zrównoważonej mobilności. Zastosowano następujące metody badawcze: desk research, krytyczny przegląd dokumentów, metodę ekspercką i wnioskowanie. Horyzont czasowy badań dotyczy lat 2019–2023. Praca podzielona została na dwie części. W pierwszej dokonano przeglądu literatury oraz analizy dostępnych dokumentów, regulujących kwestie planowania przestrzennego w Kopenhadze. W drugiej zaprezentowano poszczególne planowane przez autorów Kommuneplan 2019 działania, a następnie rozpatrzono je z podziałem na aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne. Wnioski płynące z pracy skupiają się na zastosowaniu holistycznego podejścia uwzględniającego kwestie pozaekonomiczne (np. ekologiczne i społeczne) oraz na dywersyfikacji środków transportu jako koniecznych w przypadku dążenia do wdrożenia koncepcji zrównoważonej mobilności w życie.

https://doi.org/10.14746/rrpr.2024.70s.07
PDF

Bibliografia

Bannister D. 2005. Unsustainable Transport. City Transport in the New Century. Routledge, London. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203003886

Bredal F. 2014. The Case of Copenhagen. Changing urban traffic and the role of bicycles: Russian and International Experiences, s. 24−28.

Castelnovo W., Misuraca G., Savoldelli A. 2016. Smart Cities Governance: The Need for a Holistic Approach to Assessing Urban Participatory Policy Making. Social Science Computer Review, 34: 1-16. DOI: https://doi.org/10.1177/0894439315611103

Hebel K., Wyszomirski O. 2014. Plan zrównoważonej mobilności miejskiej jako kompleksowe podejście do planowania mobilności w miastach. TTS Technika Transportu Szynowego, 11-12: 47-52.

Huk K. 2015. Logistyka miejska a społeczna odpowiedzialność biznesu - wspólne obszary zainteresowania. Studia Ekonomiczne, 249: 155-163.

Kiba-Janiak M. 2016. Kluczowe czynniki sukcesu logistyki miejskiej z perspektywy zarządzania miastem. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 420: 141-152.

Kiba-Janiak M., Witkowski J. 2014. Modelowanie logistyki miejskiej. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Kommuneplan 2019. 2019. City of Copenhagen (https://kp19.kk.dk/copenhagen-municipal-plan-2019).

Krysiuk C., Brdulak J., Banak M. 2015. Mobilność i komunikacja w miastach polskich. TTT Technika Transportu Szynowego, 12: 881-886.

Kwiatkowski M.A. 2018. Bike-sharing-boom - rozwój nowych form zrównoważonego transportu w Polsce na przykładzie roweru publicznego. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 21(3): 60-69. DOI: https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.18.017.10142

Makarova I., Pashkevich A., Shubenkova K., Mukhametdinov E. 2017. Ways to Increase Population Mobility through the Transition to Sustainable Transport. Procedia Engineering 187: 756-762. DOI: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2017.04.434

Mobilitetsredegørelse 2023. City of Copenhagen (https://www.kk.dk/sites/default/files/2023-06/Mobilitetsredeg%C3%B8relsen%202023.pdf).

Nicolaisen M.S., Olesen K., Olesen M. 2017. Vision vs. Evaluation - Case Studies of Light Rail Planning in Denmark. European Journal of Spatial Development, 15(65): 1-26.

Rześny-Cieplińska J. 2018. Strategie logistyki miejskiej wobec koncepcji smart city na przykładzie miast polskich i zachodnioeuropejskich. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 505: 471-480. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2018.505.36

Saniuk S., Witkowski K. 2011. Zadania infrastruktury transportu miejskiego w logistyce miejskiej. Logistyka, 2: 495-506.

Sobol A. 2017. Inteligentne miasta versus zrównoważone miasta. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 320: 75-86.

Taniguchi E. 2014. Concepts of city logistics for sustainable and liveable cities. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 151: 310-317. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.10.029

Tundys B. 2012. Wpływ rozwiązań z zakresu logistyki miejskiej na kształtowanie rozwoju regionów. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 75: 93-102.

Wołek M. 2015. Planowanie zrównoważonej mobilności miejskiej w Polsce i w Europie. TTS Technika Transportu Szynowego, 10: 20-24.

Internet 1 https://kp19.kk.dk/om-kommuneplan-2019 (dostęp: 11.02.2024).

Internet 2 https://www.dinletbane.dk/en/the-vision/stations-and-trains/ (dostęp: 13.02.2024).

Internet 3 https://www.dinletbane.dk/en/the-vision/ (dostęp: 9.02.2024).