Konflikty destruktywne – trudno rozwiązywalne w perspektywie „wychowania do wartości”

Main Article Content

Małgorzata Cywińska

Abstrakt

Postmodernity born as a result of the crisis of civilization culture is characterized by pluralism, a “category” of difference, reflected, among others, in social (interpersonal, group) conflicts with a constructive and/or destructive impact. Special attention should be paid to difficult-to-solve conflicts due to their extremely unfavorable social consequences. They are characterized by a great complexity of disputable issues, aggression, violence, mutual harm, desire to destroy the opponent, a very escalating character. The persistence of such conflicts causes a sense of hopelessness on the part of the parties involved. Extinguishing or trying to resolve these situations requires extraordinary measures, as traditional dispute resolution strategies such as negotiation and mediation are not effective. “Education for values”, which focuses on identifying fundamental values, cannot be overestimated in the prevention of conflicts that are difficult to resolve. Large differences in values often trigger a conflict process, which is why it is so important to identify a universe accepted by all, which may become a significant inhibitor of hostilities and antagonisms.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Cywińska, M. (2019). Konflikty destruktywne – trudno rozwiązywalne w perspektywie „wychowania do wartości”. Studia Edukacyjne, (52), 23-34. https://doi.org/10.14746/se.2019.52.2
Dział
Artykuły

Bibliografia

  1. Balawajder K., Komunikacja, konflikty, negocjacje w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1998.
  2. Bauman Z., Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.
  3. Białyszewski H., Teoretyczne problemy sprzeczności i konfliktów społecznych, PWN, Warszawa 1983.
  4. Brezinka W., Wychowywać dzisiaj. Zarys problematyki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2007.
  5. Burgess H., Burgess G., Constructive Confrontation: A Transformative Approach to Intractable Conflicts, Mediation Quarterly, 1996, 13.
  6. Burton J., Resolving Deep-Rooted Conflict: A Handbook, University Press of America, Lanham 1987.
  7. Coleman P.T., Konflikt trudno rozwiązywalny, [w:] Rozwiązywanie konfliktów, red. M. Deutsch, P.T. Coleman, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
  8. Cywińska M., Spostrzeganie interpersonalne w sytuacjach konfliktu, [w:] Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej i pedagogiczno-psychologicznej. Wybrane kwestie, red. D. Borecka-Biernat, M. Cywińska, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015.
  9. Deutsch M., Sprawiedliwość i konflikt, [w:], Rozwiązywanie konfliktów, red. M. Deutsch, P.T. Coleman, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
  10. Fisher R.J., Konflikt międzygrupowy, [w:] Rozwiązywanie konfliktów, red. M. Deutsch, P.T. Coleman, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
  11. Fisher R.J., Keashly L.A., Contingency Approach to Third Party Intervention, [w:] The Social Psychology of Intergroup and International Conflict Resolution, red. R.J. Fisher, Springer-Verlag, New York 1991.
  12. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1996.
  13. Lederach J.P., Building Peace: Sustainable Reconciliation in Divided Societies, Institute of Peace Press, Washington D.C. 1997.
  14. Mądrzycki T., Deformacje w spostrzeganiu ludzi, PWN, Warszawa 1986.
  15. Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Wydawnictwo Edytor, Toruń – Poznań 1995.
  16. Melosik Z., Pedagogika postmodernizmu, [w:] Pedagogika, t. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  17. Rothman J., Resolving Identity-Based Conflict in Nations, Organizations and Communities, Jossey-Bass, San Francisco 1977.
  18. Rubacha K., Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania, [w:] Pedagogika, t. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  19. Skarżyńska K., Spostrzeganie ludzi, PWN, Warszawa 1981.
  20. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004.
  21. Toffler A., Future shock, Random House, New York 1970.