Sukcesy fińskiego systemu edukacji, czyli dlaczego Finlandia szczyci się jednym z najlepszych systemów szkolnictwa na świecie – porównawcze studium przypadku

Main Article Content

Ewelina Czujko-Moszyk

Abstrakt

This paper seeks to answer the question why Finland is considered to have one of the best education systems in the world. The author aims at providing a descriptive case study of Finland in comparison to the Polish educational system with some reference to other Western countries. The world first noticed Finland following the release of PISA results in 2001. Yet, PISA overview is just a starting point for this case study. The paper analyses different social, economic and political factors which, in the author’s opinion, contributed the most to the Finnish success in education. Major arguments for the Finnish success are preceded by an overview of educational reforms from the 1950s until the present. The author argues that the remarkably high social status of teachers, their autonomy and great qualifications,consistency in educational reforms which offer high quality, equity and decentralization are the primary reasons for Finland’s global success. All of the above achievements are compared to Poland’s current situation in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Czujko-Moszyk, E. (2018). Sukcesy fińskiego systemu edukacji, czyli dlaczego Finlandia szczyci się jednym z najlepszych systemów szkolnictwa na świecie – porównawcze studium przypadku. Studia Edukacyjne, (48), 349-365. https://doi.org/10.14746/se.2018.48.23
Dział
Studia i rozprawy

Bibliografia

    Education at a Glance 2013 Highlights OECD, How much are teachers paid?, http://www.oecd-ilibrary.org/,[dostęp: 02.12.2015].Gmerek T., Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii, Studia i Monografie Wyższej Szkoły Humanistycznej w Lesznie, Poznań – Leszno 2007.Gmerek T., System edukacji w Finlandii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.Hargreaves A., Shirley D., The Forth Way, Changes Next Exit, Association for Supervision and Curriculum, Development, Educational Leadership 2008.Hughes K.L., Bailey T.R., Mechur M.J., School to Work: Making Difference in Education. A Re-search Report to America, Institute on Education and Economy Teachers College, Co-lumbia University 2001 http://www.tc.columbia.edu/iee/PAPERS/Stw.pdf [dostęp: 15.02.2016].Kangasniemi S., Millä ammatilla pääsee naimisiin? [Jaki zawód chciałbyś, aby miał twój part-ner/ka?],Helsingin Sanomat, s. 4-6, w: P. Sahlberg, Finnish Lessons. What Can the World Learn from Educational Change in Finland, Teachers College Columbia University, New York – London 2011.Laukkanen R., Finnish Strategy for High-Level Education for All, w: N. Soguel, P. Jaccard, Governance and Performance of Education Systems, Springer 2008, Dordrecht the Nether-lands.OECD PISA, First Results from PISA 2003 Executive Summary, http://www.oecd.org/edu/school/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/34002454.pdf [do-stęp: 23.02.2016].OECD PISA, PISA 2006: Science Competencies for Tomorrow’s WorldExecutive Summary, http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/39725224.pdf, [dostęp: 23.02.2016].OECD PISA, PISA 2009 Results: Executive Summary, http://www.oecd.org/pisa/46643496.pdf, [dostęp: 23.02.2016].OECD PISA, PISA 2012 Results in Focus, What 15-year-olds know and what they can do with what they know, 2014, http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-o-verview.pdf, [dostęp: 15.02.2016].Ośrodek Rozwoju Edukacji, Raport, Wzmocnienie rozwoju wspierania szkół ze szczególnym uwzględnieniem doskonalenia nauczycieli i doradztwa metodycznego, Warszawa 2010, s. 25, https://www.ore.edu.pl/.../121-raporty?...doskonalenia-nauczycieli.pdf, [do-stęp: 25.02.2016].Prokop J., Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej. Teoria i praktyka europejska, Instytut Wy-dawniczy ERICA, Warszawa 2013.Sahlberg P., Finnish Lessons. What Can the World Learn from Educational Change in Finland, Teachers College Columbia University, New York – London 2011.Śliwerski B., Cóż to za zachwyt władzy wynikami PISA 2012?, 2013,http://sliwerski-peda-gog.blogspot.com/2013/12/coz-za-optymistyczny-zachwyt-wadzy.html, [dostęp: 16.02.2016].University of Helsinki, Center for Continuing Education Palmenia, Teacher Qualifica-tions, http://www.helsinki.fi/palmenia/kotka/opettajaksi/eng_screen.pdf, [dostęp: 25.02.2016].University of Jyväskylä, Master’s Degree Program – Program Overview, https://www.jyu.fi/en/studywithus/programmes/mdped/programme-overview, [dostęp: 25.02.2016].Välijärvi J., Kupari P., Linnakyjä P., Reinikainen P., Sulkunen S., Törnroos J., Arffman I., Finnish success in PISA and some reasons behind it, OECD PISA 2003.