Ja przez teatr, czyli o teatrze terapeutycznym dorosłych aktorów z niepełnosprawnością intelektualną i o pewności siebie w działaniu

Main Article Content

Anita Stefańska

Abstrakt

Support for stage creativity and acting in theater therapy is to encourage participants, i.e. adults with intellectual disabilities, not so much to demonstrate theatrical skills and aesthetic sensitivity, but to discover something new in themselves, important for health and psychosocial well-being. In the therapeutic theater, building a spectacle involves overcoming personal limitations and challenging oneself. The potential benefit of this process may be gaining confidence, an important state in the area of social relations. The article aims to indicate the conditions for raising the level of self-confidence of adults with intellectual disabilities who participate in theater therapy and to indicate the consequences harmful for interpersonal relationships, while self-confidence is associated with more negative attitudes towards other people.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Stefańska , A. (2020). Ja przez teatr, czyli o teatrze terapeutycznym dorosłych aktorów z niepełnosprawnością intelektualną i o pewności siebie w działaniu. Studia Edukacyjne, (57), 77-88. https://doi.org/10.14746/se.2020.57.6
Dział
Studia i rozprawy

Bibliografia

  1. Andresen-Warren M., “Therapeutic theatre”, [w:] Dramatherapy: Clinical Studies, red. S. Mitchell, Jessica Kingsley, London 1996.
  2. Bakiera L., Stelter Ż., Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych intelektualnie, [w:] Potrzeby i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, red. A. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.
  3. Bandura A., Self-Efficacy: The Exercise of Control, Worth Publishers, New York 1997.
  4. Baumgardner A.H., To know oneself is to like oneself. Self-certainty and self-affect, Journal of Personality and Social Psychology, 1990, 58.
  5. Bono de E., Serious Creativity: Using the Power of Lateral Thinking to Create New Ideas, Harper Business, 1993.
  6. Borowiecki P., Samoocena osób z niepełnosprawnością w świetle wybranej literatury i badań własnych, https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/0/584_05-Pawel_Borowiecki.pdf, s.110 [dostęp: 03.02.2020].
  7. Branden N., The art of living consciously: The power of awareness to transform everyday life, Simon i Schuster, New York 1997.
  8. Emunah R., Five progressive phases in dramatherapy and their implications for brief dramatherapy, [w:] Dramatic approaches to brief therapy, red. A. Gersie, Jessica Kingsley, London 1996.
  9. Franklin M., Art Therapy and Self-Esteem, Journal of the American Art Therapy Association, 2013.
  10. Hackett S., Bourne J., The Get Going Group: Dramatherapy with adults who have learning disabilities and mental health difficulties, Dramatherapy, 2014, 36.
  11. Harter S., Visions of self: Beyond the me in the mirror, [w:] Current theory and research in motivation, vol. 40, red. J.E. Jacobs, Nebraska Symposium on Motivation, 1992: Developmental perspectives on motivation, University of Nebraska Press 1993.
  12. Heddon D., Milling J., Devising performance: A critical history, Palgrave, New York 2006.
  13. Janiszewska-Nieścioruk Z., Znaczenie samooceny w społecznej integracji niepełnosprawnych intelektualnie, Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra 2000.
  14. Johnson D.R., The theory and technique of transformations in drama therapy, The Arts in Psychotherapy, 1991, 18(4).
  15. Pasterski M., Pewność siebie i poczucie własnej wartości, https://michalpasterski.pl/listy/pewnosc-siebie-i-poczucie-wlasnej-wartosci/?read-list=1&post=6964 [dostęp: 05.02.2020].
  16. Snow S., D’Amico M., Tanguay D., Therapeutic theatre and well-being, The Arts in Psychotherapy, 2003, 30(2).
  17. Stickley T., Crosbie B., Hui A., The Stage Life: Promoting the Inclusion of Young People Through Participatory Arts, British Journal of Learning Disabilities, 2012, 40.
  18. Żółkowska T., Poziom samoakceptacji osób z głębszą niepełnosprawnością, [w:] Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, tom I – Wybrane problemy osobowości, rodzin i edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, red. Z. Janiszewska-Nieścioruk, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003.