Młodzież w obszarze mediów lokalnych w Polsce i na Łotwie

Main Article Content

Agnieszka Roguska

Abstrakt

The article is aimed to present scientific results based on young people’s activity in local media. It becomes even more interesting as the young generation is growing up in the era of global expansion, including media of a wide range scale of influence. This makes it even more interesting to trace how young people in Poland and Latvia understand local media. The research was carried out during three visits to Latvia: twice during an internship at Daugavpils University in 2014 and then at Riga Teacher Training and Educational Management Academy in 2015 and during the Erasmus + Project at Riga Teacher Training and Educational Management Academy in 2015. In the same period, similar studies were conducted at the Department of Humanities at Siedlce University of Science and Humanities. The study comprised a group of 160 young Polish and 108 Latvian university students aged 20-26 and was based on a diagnostic survey method. A survey and a questionnaire survey were used as tools, supported by interviews based on previously prepared tasks. The article discusses issues such as the need for local media functioning, the respondents’ most frequently used media and the young people’s participation in creating the content and the image of local media.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Roguska , A. (2020). Młodzież w obszarze mediów lokalnych w Polsce i na Łotwie. Studia Edukacyjne, (57), 201-208. https://doi.org/10.14746/se.2020.57.14
Dział
Studia i rozprawy

Bibliografia

  1. Aldridge M., Understanding The Local Media, Open University Press, Maidenhead 2007.
  2. Berger P.L., Luckman T., The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge, Harmondsworth, New York 1966.
  3. Chorązki W., Polskie media lokalne i sublokalne 1989-1999, Zeszyty Prasoznawcze, 1999, 1-2.
  4. Evans B., Beating Life’s Four Biggest Addictions: How to Have More Time for the Important Things (addiction, social media, internet, web rehab, life habits, technology, low info diet Book), Success First Publishing, Sold by: Amazon Digital Services LLC 2014.
  5. Gromkowska A., Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje, Wydawnictwo Wolumin, Poznań 2002.
  6. Herrmann M., Młodzież o polityce, demokracji i gospodarce. Ocena funkcjonowania demokracji w Polsce, [w:] Młodzież 2013, Centrum Badania Opinii Społecznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2014. http://www.reporterzy.info/1650,internet-zdominowal-informacje-lokalne-telewizja-w-odwrocie.html, [dostęp: 01.03.2018].
  7. Kuss D.J., Griffiths M.D., Internet Addiction in Psychotherapy (Palgrave Studies in Cyberpsychology), Series Editor: J. Binder, Nottingham Trend University, UK 2104.
  8. Lincoln C., Social Media Addiction: The Ultimate Guide to Finally Overcoming This Time-Consuming Addiction (Facebook Addiction, Twitter, Instagram, Tumblr, YouTube, Social Networking, Marketing, Dependency), Kindle Edition 2013.
  9. Roguska A., Telewizja lokalna w upowszechnianiu kultury regionalnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.
  10. Roguska A., Media globalne – media lokalne. Zagadnienia z obszaru pedagogiki medialnej i edukacji regionalnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
  11. Samel A., Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? http://www.ceo.org.pl/pl/sejmmlodziezy/news/mlodzi-aktywni-co-zrobic-zeby-mlodziez-brala-udzial-w-wyborach-i-zyciu-spolecznym, [dostęp: 02.03.2018].
  12. Ustawa z 20 lutego 2015 roku o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, DzU 2015 poz. 378.
  13. Zaczkiewicz H., Pliszka S., Wiadomości lokalne w Internecie. Zawartość i popularność serwisów, profil użytkowników, Polskie Badania Internetu 2017.