Obraz młodzieży w filmie– jako impuls do namysłu nad kondycją tożsamości współczesnych nastolatków
Main Article Content
Abstrakt
The dynamic transformations of the contemporary reality oblige the subject to engage in permanent self-creation and search of their place in the world. Technological development and the increasing role of the pictorial message in socio-cultural life significantlyimpact the individual’s perception of the external environment. A wide filmoffer, an essential element of popular culture, creates both a fictionalimage of the postmodern world and strives to reflectits real image, including the youth participating in its space. In the face of this sketched perspective, a question arises: “To what extent is the image of a young man shown in filmsconsistent with his real face?” and “To what extent does the image of a teenager in a movie affect his own ‘ego’”?
Downloads
Article Details
Bibliografia
- Adamczyk W., Rola filmu w kształtowaniu standardów osobistych młodzieży szkolnej, [w:] U podstaw dialogu o edukacji, red. A. Karpińska, Białystok 2003.
- Adamczyk W., Psychologiczny model percepcji dzieła sztuki filmowej, Kultura i Historia, 2005, 9.
- Adamczyk W., Psychologiczny model widza kinowego. Przyczyny preferencji filmów produkcji amerykańskiej oraz ich skutki wychowawcze wśród młodzieży szkolnej i akademickiej, Bielsko-Biała 2005.
- Adamczyk W., Bohater filmowy w percepcji młodzieży. Film w procesach kształtowania standardów osobistych uczniów szkolnych i studentów oraz konceptualizacji tworzonego przez nich wizerunku rzeczywistości, Bielsko-Biała 2012.
- Aronson E., Człowiek istota społeczna, przekł. J. Radzicki, Warszawa 2006.
- Bauman Z., Ponowoczesne wzory osobowe, Studia Socjologiczne, 1993, 2(19).
- Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2002.
- Beisert M., Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych dzieci i młodzieży, Dziecko Krzywdzone, 2006, 16.
- Burszta W.J., Kuligowski W., Sequel. Dalsze przygody kultury w globalnym świecie, Warszawa 2005.
- Cassidy M.F., Knowlton J.Q., A visual literacy: a failed metaphor? Education Communication and Technology Journal, 1983, 31, 2.
- Celiński P., Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych, Lublin 2013.
- Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne, Poznań 2006.
- Depta H., Fabryka snów czy szkoła życia, Warszawa 1986.
- Galas B., Młodzież, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. II, Warszawa 2005.
- Gergen K.J., Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, Warszawa 2009.
- Golka M., Aparycje współczesności, Warszawa 2015.
- Grunbaum J.A., Kann L., Kinchen S., Ross J., Hawkins J., Lowry R., Harris W.A., McManus T., Chyen D., Collins J., Youth risk behavior surveillance – united states, MMWR Surveill Summary, 2004, 55.
- Jakubowski W., Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006.
- Kluszczyński R.W., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Kraków 2002.
- Kołakowski L., Mini wykłady o maxi sprawach, Seria druga, Kraków 2000.
- Korsak Z., Świadomość filmowa młodzieży, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne, 1990, 16.
- Kosmalska B., Zrozumieć obraz, [w:] Obraz, przestrzeń popkultura. Inspiracje badawcze w polu pedagogiki społecznej, red. M. Ejsmont, B. Kosmalska, M. Mendel, Toruń 2009.
- Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1997.
- Maslow A.H., Motywacja i osobowość, Warszawa 2006.
- Melosik Z., Wychowanie obywatelskie: nowoczesność, ponowoczesność, [w:] Wychowanie obywatelskie, Studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne, red. Z. Melosik, K. Przyszczypkowski, Toruń – Poznań 1998.
- Melosik Z., Młodzież i styl życia. Paradoksy poptożsamości, [w:] Młodzież, styl życia i zdrowie. Konteksty i kontrowersje, red. Z. Melosik, Poznań 2001.
- Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013.
- Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 1998.
- Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
- Obuchowska I., Drogi dorastania, Warszawa 1996.
- Oleszkowicz A., Senejko A., Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji, Warszawa 2013.
- Ostaszewski J., Rozumienie opowiadania filmowego, Kraków 1999.
- Ostaszewski K., Podstawy teoretyczne profilaktyki zachowań problemowych młodzieży, [w:] Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, red. M. Deptuła, Bydgoszcz 2005.
- Panofsky E., Styl i tworzywo w filmie, [w:] Studia z historii sztuki, red. E. Panofsky, wybrał i oprac. J. Białostocki, Warszawa 1971.
- Pisarek J., Francuz P., Poznawcze i emocjonalne zaangażowanie widza w film fabularny w zależności od typu bohatera, [w:] Psychologiczne aspekty komunikacji audiowizualnej, red. P. Francuz, Lublin 2007.
- Plisiecki J., Język filmu i jego mowa, Roczniki Kulturoznawcze, 2010, 1.
- Siudem A., Zachowania ryzykowne młodzieży gimnazjalnej, Psychologia Rozwojowa, 2013, 18.
- Stadnik K., Wójtewicz A., Anielice czy diablice? Warszawa 2009.
- Szafraniec K., Boni M. (red.), Młodzi 2011, Warszawa 2011.
- Woynarowska B., Współwystępowanie palenia tytoniu i picia alkoholu w zespole zachowań ryzykownych u młodzieży szkolnej. Tendencje zmian w latach 1990-2002, Alkoholizm i Narkomania, 2004, 17, 1-2.