Codzienne operacje arytmetyczne a problem kosztów podwójnego zadania: raport z eksperymentu behawioralnego kontrolowanego elektroencefalografem

Main Article Content

Tomasz Przybyła
Michał Klichowski

Abstrakt

Very recent studies show that a cognitive-motor interference can expose people not only to a motor danger but also weaken their cognitive capabilities. This effect is called the dual-task cost. One of the most popular examples of it nowadays is the smartphone use while walking, which is well examined. Yet, there are no studies that would analyse to what extent the other high-popular dual-task situation – shopping at the supermarket, weakens cognitive processes. To shed some light on this issue, we investigated a behavioral experiment on everyday mental calculations. Methods: Twenty mathematical-ly-educated adults took part in this study. We used stimuli in the form of shop labels. The participant’s task was to add two prices or state the price after a discount. They carried out the tasks by turns, either by standing (single-task) or walking with a shopping basket (dual-task). EEG controlled level of their attention. Results: We found that a cognitive-motor interference do not affected the everyday mental calculations. But, such familiar mental arithmetic as calculating prices after discounts was frighteningly difficultfor the participants. Conclusions: While our findingdoes not confirmthe occurrence of dual-task costs in everyday mental calculations, it has profound consequences for a mathematical education, which effects turn out to be useless in real life.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Przybyła, T., & Klichowski, M. (2018). Codzienne operacje arytmetyczne a problem kosztów podwójnego zadania: raport z eksperymentu behawioralnego kontrolowanego elektroencefalografem. Studia Edukacyjne, (49), 145-155. https://doi.org/10.14746/se.2018.49.9
Dział
Studia i rozprawy
Biogramy autorów

Tomasz Przybyła

Tomasz Przybyła, dr, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Michał Klichowski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Michał Klichowski, dr hab., Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Bibliografia

  1. Abo-Zahhad M., Ahmed S.M., Abbas S.N., A new multi-level approach to EEG based human authentication using eye blinking, Pattern Recognition Letters, 2016, 82.
  2. Al-Yahya E., Dawes H., Smith L., Dennis A., Howells K., Cockburn J., Cognitive motor interference while walking: a systematic review and meta-analysis, Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 2011, 35.
  3. Anderson M., Bucks R.S., Bayliss D.M., Della Sala S., Effect of age on dual-task performance in children and adults, Memory & Cognition, 2011, 39.
  4. Bakker M., De Lange F.P., Helmich R.C., Scheeringa R., Bloem B.R., Toni I., Cerebral correlates of motor imagery of normal and precision gait, NeuroImage, 2008, 41.
  5. Bonato M., Priftis K., Spironelli C., Lisi M., Umilta C., Zorzi M., Dual-tasks induce awareness deficits for the contralesional hemispace, Frontiers in Human Neuroscience, 2012, 129.
  6. Buchwald, M., Przybylski L., Króliczak G., Decoding Brain States for Planning Functional Grasps of Tools: A Functional Magnetic Resonance Imaging Multivoxel Pattern Analysis Study, Journal of the International Neuropsychological Society, FirstView, 2018.
  7. Dąbrowski M., Wiatrak E., Umiejętności matematyczne trzecioklasistów, [w:] Ogólnopolskie badanie umiejętności trzecioklasistów. Raport z badania OBUT 2013, red. A. Pregler, E. Wiatrak, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2011.
  8. Federowicz M., Sitek M., Raport o stanie edukacji 2010. Społeczeństwo w drodze do wiedzy, Instytut Badań Edukacyjnych. Warszawa 2011.
  9. Francis S., Lin X., Aboushoushah S., White T.P., Phillips M., Bowtell R., Constantinescu C.S., fMRI analysis of active, passive and electrically stimulated ankle dorsiflexion, Neuro-Image, 2009, 44.
  10. Fujiwara T., Liu M., Chino N., Effect of pedaling exercise on the hemiplegic lower limb, American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation, 2003, 82.
  11. Gruszczyk-Kolczyńska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.
  12. Hagmann-von Arx P., Manicolo O., Lemola S., Grob A., Walking in school-aged children in a dual-task paradigm is related to age but not to cognition, motor behavior, injuries, or psychosocial functioning, Frontiers in Psychology, 2016, 7.
  13. Harada T., Miyai I., Suzuki M., Kubota K., Gait capacity affects cortical activation patterns related to speed control in the elderly, Experimental Brain Research, 2009, 193.
  14. Huda S., Rodriguez R., Lastra L., Warren M., Lacourse M.G., Cohen M.J., Cramer S.C., Cortical activation during foot movements. II. Effect of movement rate and side, Neuroreport, 2008, 19.
  15. Iseki K., Hanakawa T., Shinozaki J., Nankaku M., Fukuyama H., Neural mechanisms involved in mental imagery and observation of gait, NeuroImage, 2008, 41.
  16. Klichowski M., Learning in CyberParks. A theoretical and empirical study, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017.
  17. Klichowski M., Króliczak G., Numbers and functional lateralization: a visual half-field and dichotic listening study in proficient bilinguals, Neuropsychologia, 2017, 100.
  18. Króliczak G., Buchwald M., Potok W., Przybylski L., Ręczność, praksja i język: nowe spojrzenie na delikatną triadę, Polskie Forum Psychologiczne, 2018, 23.
  19. Nagamatsu L.S., Voss M., Neider M.B., Gaspar J.G., Handy T.C., Kramer A.F., Liu-Ambrose T.Y., Increased cognitive load leads to impaired mobility decisions in seniors at risk for falls, Psychology and Aging, 2011, 26.
  20. Pothier K., Benguigui N., Kulpa R., Chavoix C., Multiple object tracking while walking: similarities and differences between young, young-old, and old-old adults, Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences,2014, 70.
  21. Przybyła T., Klichowski M., Does cyberspace increase young children’s numerical performance? A brief overview from the perspective of cognitive neuroscience, [w:] Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017.
  22. Przybyła T., Klichowski M., „Cyfrowe liczby”: Przykłady narzędzi ICT służących kształtowaniu kompetencji matematycznych ucznia poprzez stymulację praksji, [w:] Psychoedukacyjne problemy młodzieży, czyli jak być świadomym wychowawcą, Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Poznań 2018.
  23. Rosano C., Aizenstein H., Brach J., Longenberger A., Studenski S., Newman A.B., Gait measures indicate underlying focal gray matter atrophy in the brain of older adults, Journals of Gerontology Series A-Biological Sciences and Medical Sciences, 2008, 63.
  24. Ruffieux J., Keller M., Lauber B., Taube W., Changes in standing and walking performance under dual-task conditions across the lifespan, Sports Medicine, 2015, 45.
  25. Rura G., Klichowski M., Kompetencje matematyczne – założone sposoby kształtowania i dyskursy popkulturowe, [w:] Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, red. H. Sowińska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011.
  26. Salabun W., Processing and spectral analysis of the raw EEG signal from the MindWave, Przegląd Elektrotechniczny, 2014, 90.
  27. Siegel J.D., Brainstorm the power and purpose of the teenage brain, Jeremy P. Tarcher/Penguin, New York 2013.
  28. Sun J.C.Y., Yeh K.P.C., The effects of attention monitoring with EEG biofeedback on university students’ attention and self-efficacy: the case of anti-phishing instructional materials, Computers & Education, 2017, 106.
  29. Takeuchi N., Mori T., Suzukamo Y., Tanaka N., Izumi S.-I., Parallel processing of cognitive and physical demands in left and right prefrontal cortices during smartphone use while walking, BMC Neuroscience, 2016, 17.
  30. Wajda D.A., Motl R.W., Sosnoff J.J., Dual task cost of walking is related to fall risk in persons with multiple sclerosis, Journal of the Neurological Sciences, 2013, 335.
  31. Woollacott M., Shumway-Cook A., Attention and the control of posture and gait: a review of an emerging area of research, Gait & Posture, 2002, 16.
  32. Yamada M., Aoyama T., Okamoto K., Nagai K., Tanaka B., Takemura T., Using a smartphone while walking: a measure of dual-tasking ability as a falls risk assessment tool, Age and Ageing, 2011, 40.
  33. Yuan P., Koppelmans V., Reuter-Lorenz P.A., De Dios Y.E., Gadd N.E., Wood S.J., Riascos R., Kofman I.S., Bloomberg J.J., Mulavara A.P., Seidler R.D., Increased brain activation for dual tasking with 70-days head-down bed rest, Frontiers in Systems Neuroscience, 2016, 10.