Neurodydaktyczne podłoże klasycznych zasad nauczania – uczenia się dla wykonawstwa solowych instrumentalnych dzieł muzycznych klasycznych

Main Article Content

Maria Dymnikowa
Joanna Lasoń

Abstrakt

The article combines the classical didactics and neuro-didactics of pedagogical areas, music psychology and instrumental music pedagogy of classical music art areas.The methodological study concerns:– the theme as the process of solo instrumental classical music performance;– the subject as the neuro-didactic basis of classical teaching principles - learning in this process;– the pragmatic scientific novelty as the methodological development of a set of key elements of thelesson as professional workshop activities for this process, for universal use for all musical instrumentsperformed by solo classical music works, for various available forms of professional classicalmusic education;– the practical usage for different levels of classical music education, depending on the level of people’spreparation for solo instrumental classical music performance, and promotion of this activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Dymnikowa, M., & Lasoń, J. (2021). Neurodydaktyczne podłoże klasycznych zasad nauczania – uczenia się dla wykonawstwa solowych instrumentalnych dzieł muzycznych klasycznych. Studia Edukacyjne, (61), 229-258. https://doi.org/10.14746/se.2021.61.13
Dział
Studia i rozprawy

Bibliografia

  1. Ansari D., Coch D., Bridges over troubled waters: education and cognitive neuroscience, Trends in Cognitive Sciences, April 2006, 10(4).
  2. Arnold M., Brain-based learning and teaching – prinzipien und elemente, [w:] U. Herrmann, Neurodidaktik. grundlagen und vorschläge für gehirngerechtes lehren und lernen, Beltz Verlag, Weinheim und Basel 2009.
  3. Ball K., Edwards J.D., Ross L.A., The impact of speed of processing training on cognitive and everyday functions, The Journals of Gerontology, Series B, Psychological Sciences and Social Sciences, June 2007, 62, Spec. Number 1.
  4. Bandura A., Teoria społecznego uczenia się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  5. Bauer J., Warum ich fuhle, was du fuhlst. Intuitive kommunikation und das geheimnis der spiegelneurone, Hoffmann und Campe, Hamburg 2005.
  6. Bauer J., Empatia. Co potrafią lustrzane neurony, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  7. Bąbel P., Wiśniak M., 12 zasad skutecznej edukacji, czyli jak uczyć żeby nauczyć, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
  8. Blakemore S.J., Frith U., Jak uczy się mózg, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
  9. Bruel-Jungerman E., Laroche S., Rampon C., New neurons in the dentate gyrus are involved in the expression of enhanced long-term memory following environmental enrichment, European Journal of Neuroscience, January 2005, 21(2).
  10. Champagne F.A., Curley J.P., How social experiences influence the brain, Current Opinion in Neurobiology, December 2005, 15(6).
  11. Chodkowski A., Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  12. Chojak M., Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka. Fakty i mity, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019.
  13. Coch D., Ansari D., Thinking about mechanisms is crucial to connecting neuroscience and education,
  14. Cortex: a Journal Devoted to the Study of the Nervous System and Behavior, April 2009, 45(4).
  15. Cowan N., The magical number 4 in short-term memory: a reconsideration of mental storage capacity, The Behavioral and Brain Sciences, February 2001, 24(1).
  16. Diamond D.M., Campbell A.M., Park C.R., Halonen J., Zoladz P.R., The temporal dynamics model of emotional memory processing: a synthesis on the neurobiological basis of stress-induced amnesia, flashbulb and traumatic memories, and the Yerkes-Dodson law, Neural Plasticity, 2007.
  17. Draganski B., Gaser C., Busch V., Schuierer G., Bogdahn U., May A., Neuroplasticity: changes in grey matter induced by training, Nature, January 2004, 427(6972).
  18. Duckworth A.L., Seligman M.E.P., Self-discipline outdoes IQ in predicting academic performance of adolescents, Psychological Science, December 2005, 16(12).
  19. Ekman P., Emotions revealed: recognizing faces and feelings to improve communication and emotional life, Henry Holt and Co., New York 2003.
  20. Erickson K.I., Prakash R.S., Voss M.W., Chaddock L., Hu L., Morris K.S., White S.M., Wójcicki T.R., McAuley E., Kramer A.F., Aerobic fitness is associated with hippocampal volume, Hippocampus, October 2009, 19(19).
  21. Fields R.D., Drugi mózg, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2011.
  22. Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Słownik terminów literackich, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2008.
  23. Gobet F., Clarkson G., Chunks in expert memory: evidence for the magical number four…s or is it two?, Memory, November 2004, 12(6).
  24. Goswami U., Neuroscience and education: from research to practice?, Nature Reviews Neuroscience, May 2006, 7(5).
  25. Herrmann U., Gehirnforschung und die pädagogik des lehrens und lernens: Auf dem weg zu einer “Neurodidaktik”?, Zeitschrift fur Pedagogik, 2004, 50, 4.
  26. Herrmann U., Neurodidaktik – neue mode oder neue wege des lehrens unsd lernens?, Jugendhilfe, 2017, 55, 5.
  27. https://studienseminar.rlp.de/fileadmin/user_upload/studienseminar.rlp.de/gy-ko/Pflichtmodule_18-19/28_Lernprozess_IV_-_29.10.2018/06_Lehr-Lern-Prinzipien_der_Neurodidaktik.pdf [dostęp: 15.12.2020].
  28. Huther G., Die macht der innerer bilder, wie visionen das gehirn, den menschen und die welt verandern, Vandenhoeck und Ruprecht, Gottingen 2010.
  29. Huther G., Was wir sind und was wir sein konnten, Fischer Verlag, Frankfurt am Main 2011.
  30. Jensen E., Teaching with the brain in mind, Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria 2005.
  31. Johnston-Brooks C.H., Lewis M.A., Evans G.W., Whalen C.K., Chronic stress and illness in children: The role of allostatic load, Psychosomatic Medicine, September – October 1998, 60(5).
  32. Jonides J., Musical Skill and Cognition, [w:] Learning, arts, and the brain: The Dana consortium report on arts and cognition, red. C. Asbury, B. Rich, Dana Press, New York – Washington 2008.
  33. Konorski J., Conditioned reflexes and neuron organization, Cambridge University Press, New York 1948.
  34. Koomen H.M., Hoeksma J.B., Regulation of emotional security by children after entry to special and regular kindergarten classes, Psychological Reports, December 2003, 93(3 Pt 2).
  35. Korte M., Wie kinder heute lernen – was die wissenschaft über das kindliche gehirn weiß – das handbuch für den schulerfolg, Deutsche Verlags-Anstalt, München 2010.
  36. Kossut M., Plastyczność mózgu, Neuropedia – Encyklopedia neuronauki 1(1), 2, wersja 1, 2014; http://neuropedia.org.pl/plastycznosc-mozgu/ [dostęp: 15.12.2020].
  37. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Wydawnictwo Graf Punkt, Warszawa 2000.
  38. Kurzowa Z., Kubiszyn-Mędrala Z.E., Skarżyński M., Winiarska J., Encyklopedia powszechna, tom 1-2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
  39. Lewowicki T., Indywidualizacja kształcenia – dydaktyka różnicowa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977.
  40. Marjoribanks K., Family and ability correlates of academic achievement: social status group differences, Psychological Reports, October 2003, 93(2).
  41. Maruszewski T., Psychologia poznania. Umysł i świat, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2016.
  42. Mazziotta J.C., Woods R., Iacoboni M., Sicotte N., Yaden K., Tran M., Bean C., Kaplan J., Toga A.W., The myth of the normal, average human brain – the ICBM experience: (1) subject screening and eligibility, Neuroimage, February 1, 2009, 44(3).
  43. Meltzoff A.N., Kuhl P.K., Movellan T.J., Sejnowski T.J., Foundations for a new science of learning, Science, July 2009, 325(5938).
  44. Minsky M., The society of mind, Simon and Schuster, New York 1988.
  45. Nawroczyński B., Zasady nauczania, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1961.
  46. Neuroedukacja, htts://dictionary.apa.org/neuroeducation [dostęp: 15.12.2020].
  47. Nowacki T., Aktywizujące metody w kształceniu, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1999.
  48. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988.
  49. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
  50. Ostberg V., Children in classrooms: peer status, status distribution and mental well-being, Social Science and Medicine, January 2003, 56(1).
  51. Ozimek E., Dźwięk i jego percepcja: aspekty fizyczne i psychoakustyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  52. Pąchalska M., Kaczmarek B.L.J., Kropotov J.D., Neuropsychologia kliniczna. Od teorii do praktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
  53. Pereira A.C., Huddleston D.E., Brickman A.M., Sosunov A.A., Hen R., McKhann G.M.,
  54. Sloan R., Gage F.H., Brown T.R., Small S.A., An in vivo correlate of exercise-induced neurogenesis in the adult dentate gyrus, Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA, March 2007, 104(13).
  55. Polley D.B., Steinberg E.E., Merzenich M.M., Perceptual learning directs auditory cortical map reorganization through top-down influences, The Journal of Neuroscience, May 2006, 26(18).
  56. Posner M., Rothbart M.K., Sheese B.K., Kieras J., How arts training influences cognition, [w:] Learning, arts, and the brain: The Dana consortium report on arts and cognition, red. C. Asbury, B. Rich, Dana Press, New York – Washington 2008.
  57. Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Novum, Płock 2002.
  58. Ratey J.J., Hagerman E., Spark: the revolutionary new science of exercise and the brain, Little, Brown Spark 2013.
  59. Rogers T.B., Kuiper N.A., Kirker W.S., Self-reference and the encoding of personal information, Journal of Personality and Social Psychology, September 1977, 35 (9).
  60. Roth G., Warum sind lernen und lehren so schwierig? Zeitschrift fur Pedagogik, 2004, 50, 4.
  61. Roth G., Bildung braucht personlichkeit, wie lernen gelingt, Klett-Cotta Verlag, Stuttgart 2011.
  62. Sapolsky R.M., The influence of social hierarchy on primate health, Science, April 29, 2005, 308(5722).
  63. Sikorski W., Neuroedukacja. Jak wykorzystać potencjał mózgu w procesie uczenia się, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2015.
  64. Spelke E., Effects of music instruction on developing cognitive systems. at the foundations of mathematics and science, [w:] Learning, arts, and the brain: The Dana consortium report on arts and cognition, red. C. Asbury, B. Rich, Dana Press, New York – Washington 2008.
  65. Spitzer M., Jak uczy się mózg, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  66. Strelau J., Badania nad temperamentem. Teoria, diagnoza, zastosowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.
  67. Szlosek F., Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych, Wydawnictwo ITE, Radom 1995.
  68. Śliwerski B., Pedagogika ogólna, podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
  69. Vetulani J., Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Wydawnictwo Homini, Kraków 2014.
  70. Yap J.J., Takase L.F., Kochman L.J., Fornal C.A., Miczek K.A., Jacobs B.L., Repeated brief social defeat episodes in mice: effects on cell proliferation in the dentate gyrus, Behavioral Brain Research, September 25, 2006, 172(2).
  71. Ziomek J., Retoryka opisowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1990.
  72. Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.