Znaczenie Metody Krakowskiej w procesie wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem
PDF

Słowa kluczowe

Krakow Method
hearing difficulties
rehab of children with hearing difficulties
early child development

Jak cytować

Jakoniuk-Diallo , A., & Wojciechowska, A. (2022). Znaczenie Metody Krakowskiej w procesie wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem. Studia Edukacyjne, (64), 7–19. https://doi.org/10.14746/se.2022.64.1

Abstrakt

The variety of therapeutic tools available in the rehab process of children with disabilities is being extended. Many procedures created in the second half of the 20th century is still used nowadays. The range of their users is permanently increasing, which results in adding new methodological modifications. The Krakow Method is not an exception, as it was originally created for children with hearing difficulties. Currently, it is also used to treat people affected by genetic disorders which requires de-veloping new strategies adapted to such patients. The text aims at evaluating selected strategies of the Krakow Method in the context of early development of children with hearing difficulties.

https://doi.org/10.14746/se.2022.64.1
PDF

Bibliografia

Brocki M., Język ciała w ujęciu antropologicznym, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2001.

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007.

Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000.

Cieszyńska J., Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Centrum Metody Krakowskiej, Kraków 2011.

Cieszyńska-Rożek J., Terapia neurobiologiczna zaburzeń komunikacji językowej, Nowa Logopedia, 2011, 2.

Cieszyńska-Rożek J., Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Centrum Metody Krakowskiej, Kraków 2013.

Cieszyńska-Rożek J., Stymulacja rozwoju systemu językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych.

Propozycje technik komunikacyjnych, Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego, 2014, 2.

Franke U., Podręczny leksykon logopedyczny, Harmonia Universalis, Gdańsk 2014.

Jakoniuk-Diallo A., Percepcja słuchowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012.

Kossut M., Synapsy i plastyczność mózgu, [w:] Nauka światowa i polska. Nauki biologiczne, praca zbiorowa, Fundacja im. Wojciecha Świętosławskiego na rzecz Wspierania Nauki i Rozwoju Potencjału Naukowego w Polsce, Gliwice 2010.

Lipowska M., Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2001.

Obrębowski A., Budowa i działanie narządu słuchu, [w:] Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005.

Wianecka E., Manualne Torowanie Głosek (MTG), Wydawnictwo Arson, Kraków 2008.

Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.