Metody terapeutyczne, wykorzystywane we wspomaganiu funkcjonowania poznawczego osób z udarem niedokrwiennym
PDF

Słowa kluczowe

ischemic stroke
brain
ergotherapy

Jak cytować

Bączyk , M., & Jakoniuk-Diallo , A. (2022). Metody terapeutyczne, wykorzystywane we wspomaganiu funkcjonowania poznawczego osób z udarem niedokrwiennym. Studia Edukacyjne, (64), 35–45. https://doi.org/10.14746/se.2022.64.3

Abstrakt

An ischemic stroke is one of the most common causes of human death and disability, especially among the elderly. However, the condition affects people of all ages. The article outlines the possible consequences of an ischemic stroke depending on the affected brain area. It describes examples of therapeutic activities carried out by special educators, psychologists and speech therapists aimed at restoring at least some of the cognitive and communication skills of people affected by the disease. Of particular interest was the role of ergotherapy.

https://doi.org/10.14746/se.2022.64.3
PDF

Bibliografia

Arts M., Ergotherapie im Arbeitsfeld Neurologie, Georg Thieme Verlag, 2002.

Jankowiak B., Soroko E., Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, [w:] Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka, red. B. Jankowiak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013.

Janus E., Nowa rola terapeuty zajęciowego w opiece zdrowotnej i społecznej na rzecz osób przewlekle chorych i z niepełnosprawnością, Choroba Przewlekła, 2016, 26.

Juśkiewicz-Swaczyna B., Białkowska J., Rola terapii zajęciowej w rehabilitacji, Szkice Humanistyczne, 2015, 15, 3-4.

Kozołub A., Biomedyczne podstawy logopedii, [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, tom I, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2017.

Maruszewski M., Afazja. Zagadnienia teorii i terapii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1966.

Mazur R., Świerkocka-Miastkowska M., Udar mózgu – pierwsze objawy, Choroby Serca i Naczyń, 2005, 2, 2.

Nyka W., Jankowska B., Zasady wczesnej rehabilitacji chorych z udarem niedokrwiennym mózgu, Forum Medycyny Rodzinnej, 2009.

Pałka T., Puchowska-Florek M., Chory po udarze – rehabilitacja ruchowa i zaburzeń mowy, Choroby Serca i Naczyń, 2007, 4, 2.

Rączkowska D., Rehabilitacja po urazowym uszkodzeniu rdzenia kręgowego na poziomie C4, Śląski Uniwersytet Medyczny, Katowice 2009.

Ryglewicz D., Milewska D., Epidemiologia afazji u chorych z udarem mózgu, Udar Mózgu. Problemy Interdyscyplinarne, 2004, 6, 2.

Sabiniewicz M. i in., Wybrane zaburzenia funkcji poznawczych po udarze mózgu – charakterystyka kliniczna i diagnostyka, Aktualności Neurologiczne, 2015, 15, 1. DOI: https://doi.org/10.15557/AN.2015.0006

Sadowski B., Rola mózgu w procesach nadawania i odbioru mowy, [w:] Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005.

Sobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003.

Szeląg E., Mózgowa organizacja funkcjonowania poznawczego, [w:] Wprowadzenie do neurologopedii, red. A. Obrębowski, Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań 2018.

Szeligiewicz-Urban D., Rola prac ręcznych w terapii zajęciowej osób niepełnosprawnych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2015, 11. DOI: https://doi.org/10.5604/18998658.1186372

Turaj W., Objawy i zespoły kliniczne udaru, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.