Konteksty regionalne i tożsamościowe w tekstach piosenek śląskich raperów
PDF

Słowa kluczowe

rap
Silesian identity
popular culture
regional
lyrics

Jak cytować

Stępień, P. (2022). Konteksty regionalne i tożsamościowe w tekstach piosenek śląskich raperów. Studia Edukacyjne, (66), 45–60. https://doi.org/10.14746/se.2022.66.4

Abstrakt

The article is devoted to identify the regional and identity contexts in the lyrics of songs by Silesian rappers. The selection of artists was based on two criteria: they were born or raised in Silesian district and they still live there and the second is the most popular (as an Silesian rapper) by listeners on Spotify.com in June 2022. Rap is a unique kind of music with a lot of listeners. Rap as a part of popular culture would be useful in education as an example of sharing regional values, mentality, desirable behaviors, and the position of the Silesian identity in their lives. The lyrics contain the artists’ points of view on reality, the living conditions, and probably include guidance for listeners. Silesian rappers and their experience of being Silesian and a sense of Silesian identity could be part of the lyrics.

https://doi.org/10.14746/se.2022.66.4
PDF

Bibliografia

Baron M., Ulfik K., WYJĄTKOWE WYDANIE AFEREK (wywiady z Oki, Janusz Walczuk, Wac Toja, Trill Pem, ostro i smiesznie), https://www.youtube.com/watch?v=37wru-GcRV6M, [dostęp: 25.08.2022].

Bollin P., Miuosh: nie jestem zwolennikiem budowania świadomości przez kompleksy [WYWIAD], https://kultura.onet.pl/muzyka/wywiady-i-artykuly/miuosh-premiera-plyty-pie-sni-wspolczesne-wywiad-z-artysta/fk2fyef, [dostęp: 2.10.2022].

Borycki M., Tramwaje i gwiazdy, https://genius.com/Miuosh-tramwaje-i-gwiazdy-lyrics, [dostęp: 4.10.2022].

Bruner J., Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006.

Dejnarowicz B., Wydawniczy dorobek polskiego hip-hopu, adres internetowy: https://www.nck.pl/szkolenia-i-rozwoj/projekty/kongres-kultury/aktualnosci/wydawniczy-do-robek-polskiego-hip-hopu-borys-dejnarowicz, [dostęp: 06.07.2022].

Greń Z., Tożsamość śląska – etniczna czy regionalna?, [w:] Narracja i pamięć. Konstrukcje i destrukcje tożsamości, t. III, red. E. Golachowska, A. Zielińska, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, Warszawa 2014.

Gruchlik B., Grubson o sukcesie „Na szczycie” w Radiu Katowice! | 04.10.2019, https://www.youtube.com/watch?v=0nZCEvINkfI&t=405s, [dostęp: 03.10.2022].

Gwóźdź M., MIUOSH (wywiad, marzec 2017), https://www.youtube.com/watch?v=1xX FW1H_vQk, [dostęp:02.10.2022].

Iwańca T., Nowa Fala, https://genius.com/Grubson-nowa-fala-lyrics, [dostęp: 4.10.2022]. Jakubczyk Ł., Co Grubson konsultuje z żoną?, https://www.radio90.pl/grubson-w-radiu-90-wideo.html, [dostęp: 2.10.2022].

Jakubowski W., Edukacja w popkulturze – popkultura w edukacji (szkice z pedagogiki kultury popularnej), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2021.

Jankowski J., Laura Palmer, https://genius.com/Kartky-laura-palmer-lyrics, [dostęp: 4.10.2022].

Jankowski J., Muzyka końca lata, https://genius.com/Kartky-muzyka-konca-lata-lyrics, [dostęp: 4.10.2022].

Klimkiewicz K., Kartky: ‚Teraz mam swoją ostoję. Jestem spokojniejszy i bogatszy o doświadczenie’ – rozmowa, https://www.youtube.com/watch?v=Hv-08pYkXt8, [dostęp: 17.09. 2022].

Klimkiewicz K., Miszel: ‚Gdy tworzyłem pierwszy album, ludzie jeszcze nie wiedzieli, jak to ma wyglądać’ – rozmowa, https://www.ckm.pl/m/lifestyle/miszel-gdy-tworzylem-pierwszy-album-ludzie-jeszcze-nie-wiedzieli-jak-to-ma-wygladac-rozmowa,25994,a. html, [dostęp: 4.08.2022].

Krawczyk-Bocian A., Homo narrator, Wydawnictwo Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2021.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003.

Melosik Z., Rap, walka o znaczenia i pedagogika, Kultura Współczesna, 1996, 1-2(9-10).

Misztalski M., MISZEL: Świeża krew ze Śląska, http://www.ultramaryna.pl/tekst.php?id=1319, [dostęp: 4.08.2022].

Natali M., Miuosh – wywiad po płycie „Prosto Przed Siebie” (Popkiller.pl), https://www.youtube.com/watch?v=cSf_ft-hvf4, [dostęp: 2.10.2022].

Niedziałkowski M., Ligota, https://genius.com/Miszel-ligota-lyrics, [dostęp: 4.10.2022].

Niedziałkowski M., Puzzle, https://genius.com/Miszel-puzzle-lyrics, [dostęp: 4.10.2022]. Niedziałkowski M., Requiem, https://genius.com/Miszel-requiem-lyrics, [dostęp: 4.10.2022].

Niedziałkowski M., Zerwany łańcuch, https://genius.com/Miszel-zerwany-ancuch-lyrics, [dostęp: 4.10.2022].

Oprychał M., Kartky, który „trzęsie nową szkołą, choć ma starą duszę” opowiada nam o swojej nowej płycie i patencie na krytykę, https://www.redbull.com/pl-pl/kartky-dom-na-skra-ju-niczego-wywiad, [dostęp: 17.09.2022].

Pieter J., Środowisko wychowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1972. Simonides D., Śląski horror. O diabłach, skarbnikach i utopcach, Wydawnictwo Nowik, Opole 2013.

Sobocińska M., Tożsamość, rola i mit artysty jako uwarunkowania jego wizerunku, Zarządzanie w Kulturze, 2019, 2, 20. DOI: https://doi.org/10.4467/20843976ZK.19.010.10527

Swadźba U., Śląski świat wartości. Z badań empirycznych w Rybniku, Wydawnictwo Gnome, Katowice 2008.

Turzański K., Kartky... Zanim wszystko się zaczęło (15 lat temu), https://www.youtube.com/watch?v=yhH6Fm5QpJU&t=4s, [dostęp: 4.08.2022].