O błędach i ich znaczeniu w rozumowaniach matematycznych
PDF

Słowa kluczowe

errors in mathematical reasoning
types of mathematical errors
use of mathematical errors

Jak cytować

Kolczyńska-Przybycień , K. (2022). O błędach i ich znaczeniu w rozumowaniach matematycznych. Studia Edukacyjne, (64), 75–88. https://doi.org/10.14746/se.2022.64.6

Abstrakt

In this article we discuss selected types of errors in mathematical thinking. We present their causes, some consequences and the possibilities of using this erroneous reasoning for didactic purposes.

https://doi.org/10.14746/se.2022.64.6
PDF

Bibliografia

Bondecka-Krzykowska I., O dowodzeniu twierdzeń, Poznański Portal Matematyczny, https://matematyka.poznan.pl/artykul/o-dowodzeniu-twierdzen/, [dostęp: 10.02.2022].

Błogosławiony błąd – definicja, https://pl.wikipedia.org/wiki/Błogosławiony_błąd#cite_note-kiosk-4, [dostęp: 12.02.2022].

Ciosek M., Błędy popełniane przez uczących się matematyki i ich hipotetyczne przyczyny, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, 1992, 13, 01.

Douady R., Perrin M.J., Aires de surfaces planes, Petit, 1984, X 6.

Grcar J.F., Errors and Corrections in Mathematics Literature, https://www.ams.org/notices/201304/rnoti-p418.pdf, [dostęp: 12.02.2022]. DOI: https://doi.org/10.1090/noti988

Krygowska A.Z., Comprendre l’erreur en metématiques, [w:] Rôle de 1*erreur dans 1*l’apprentissage et l’enseignement de la mathématique, les Éditions de l’Université de Sherbrooke (polskie tłumaczenie w Dydaktyce Matematyki, 1988, 10).

Legutko M., O podręczniku matematyki, Dydaktyka Matematyki, 1992, 23.

Mikołajczyk M., Wrocławski Portal Matematyczny, http://matematyka.wroc.pl/doniesienia/klopotliwe-pytania-5-dlaczego-nie-mozna-dzielic-przez-zero, [dostęp: 12.02.2022].

Młody technik, https://mlodytechnik.pl/eksperymenty-i-zadania-szkolne/matematyka/28548-dlaczego-nie-dzielimy-przez-zero, [dostęp: 12.02.2022].

Mnich W., O zadaniach na poszukiwanie błędu, Matematyka, 1978, 2.

Mnich W., O błędach w rozumowaniu uczniów, Matematyka, 1978, 3.

Mnich W., Aktywności matematyczne jako kryterium doboru zadań w nauczaniu matematyki (rozprawa doktorska), WSP w Krakowie, 1980.

Orzeszek A., Wykorzystać niezaplanowane sytuacje, Nauczanie Matematyki, 2007, 8.

Paradoks Banacha-Tarskiego – twierdzenie, https://pl.wikipedia.org/wiki/Paradoks_Banacha-Tarskiego, [dostęp: 12.02.2022].

Serafin S., Terliński G., Zbiór zadań z matematyki elementarnej. Geometria, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1976.

Siu M.K., Mathematiąues = Demonstration?, APMEP, Bulletin, 2001, 434.

Statystyki cz. korespondencyjnej XVII Olimpiady Matematycznej Juniorów, https://www.omj.edu.pl/uploads/attachments/koresp21.pdf , [dostęp: 12.02.2022].

Steinhaus H., Błędy w matematyce, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, 1969, Wiadomości Matematyczne XI, Seria II.

pl/konfer/dydaktyka/dm23/turnau.htm, [dostęp: 11.02.2022].

Zbieżność jednostajna, https://mathoverflow.net/questions/879/most-interesting-mathematics-mistake, [dostęp: 11.02.2022].

Zbieżność punktowa, https://en.wikipedia.org/wiki/Uniform_convergence#History, [dostęp: 11.02.2022].