Oczyma wyobraźni – o znaczeniu zabawy w rozwoju dzieci niewidomych
PDF

Słowa kluczowe

play time
rehabilitation
blind child
toy
development

Jak cytować

Lewandowska, P., & Jakoniuk-Diallo, A. (2022). Oczyma wyobraźni – o znaczeniu zabawy w rozwoju dzieci niewidomych. Studia Edukacyjne, (67), 95–104. https://doi.org/10.14746/se.2022.67.7

Abstrakt

The Article points to the meaning of children’s play time, in the stimulation of development in blind People. The authors highlight the role of specialized types of play, i.e. didactical and rehabilitation, in the process of supporting early development.

https://doi.org/10.14746/se.2022.67.7
PDF

Bibliografia

Appelt, K. (2005). Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Brzezińska, A.I., Bątkowski, M., Kaczmarska, D., Włodarczyk, A., Zamęcka, N. (2011). O zabawce. Wychowanie w Przedszkolu, 11, 5-12.

Czerwińska, K., Stępińska, J., Wiśniewska, D. (2014). Rozwój poznawczy małych dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: Wydawnictwo APS

Czerwińska, K., Konieczna, I. (2015). Rola zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii. Warszawa: Wydawnictwo APS

Dmochowska, H. (2006). Zabawa tematyczna istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój ma- łego dziecka. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Guyton, G. (2011). Using toys to support infant-toddler learning and development. Young Children, 66, 5, 50-54

Konarska, J. (2010). Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidomego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego

Kornaś, D. (2014). Rola zabawek edukacyjnych we wczesnym wspomaganiu dziecka z dysfunkcją wzroku. W: G. Gunia, D. Baraniewicz (red.), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością. Tom 3.1. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego

Manterys, B. (2001). Miękka zabawka dydaktyczna wśród pięciolatków. Wychowanie w Przedszkolu, 10, 595-599

Marszałek, L., Moraczewska, B. (2008). Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Cz. I. Szkoła Specjalna, 1

Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Meyer, M. (2009). Zabawy dydaktyczne w życiu dziecka. Bliżej Przedszkola, 10

Nalaskowski, A. (2009). Pedagogiczne złudzenia, zmyślenia, fikcje. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Sarota, B. (2010). O zabawkach kształtujących świadomość estetyczną u dzieci. Bliżej Przedszkola, 5, 104

Twardowski, A. (2008). Wpływ nauczających relacji z pełnosprawnymi rówieśnikami na rozwój dzieci z niepełnosprawnościami. W: T. Żółkowska, M. Wlazło (red.), Socjopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Tom III. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński

Zacłona Z. (2012). Wokół zagadnień edukacji wczesnoszkolnej. Nowy Sącz: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej