Młodzież NEET we fragmentarycznej rzeczywistości społecznej – próba charakterystyki
PDF

Słowa kluczowe

NEET youth
labor market
unemployment
education
social reality

Jak cytować

Stawska , M. (2022). Młodzież NEET we fragmentarycznej rzeczywistości społecznej – próba charakterystyki . Studia Edukacyjne, (66), 113–134. https://doi.org/10.14746/se.2022.66.9

Abstrakt

The following article is devoted to a social phenomenon that is increasingly becoming a point of interest to many research communities. It is a NEET youth Not in Employment, Education or Training), who simultaneously meet three conditions: they are not studying, not working and not training in formal education system. On the basis of literature on the subject and available data, the article discusses the theoretical aspects of the NEET phenomenon and fragmented social reality. In addition, statistics and methods of reintegration to facilitate re-entry into the labor market are presented.

 

https://doi.org/10.14746/se.2022.66.9
PDF

Bibliografia

Barszcz P., Młodzież NEET jako grupa społeczna zagrożona wykluczeniem społecznym i zawodowym, Komparatystyka Pedagogiczna. Studia z Teorii Wychowania, 2019, X, 2(27).

Borkowska A., Przedwczesne kończenie nauki – droga ku wykluczeniu, [w:] Zrozumieć edukację w Europie. 20 lat EURYDICE w Polsce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2017.

Cybulski L., Analiza sytuacji osób młodych i diagnoza barier ich aktywizacji zawodowej na Dolnym Śląsku w kontekście realizacji „Gwarancji dla Młodzieży”, Program Operacyjny Wiedza, Edukacja i Rozwój na lata 2014 - 2020, Wrocław 2014.

Golinowska S., Podatność młodzieży na ubóstwo i wykluczenie społeczne, Kultura i Społeczeństwo, Polska Akademia Nauk, 2010, LIV, 3. DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2010.54.3.3

Karkowska M., Tożsamość młodzieży polskiej na przełomie wieków w perspektywie badań fenomenologicznych. Wyzwania współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. DOI: https://doi.org/10.18778/7525-840-0

Kędzior J., Młodzież jako specyficzna grupa społeczna, [w:] Współczesna młodzież. Pomiędzy Eros a Thanatos, red. J. Kurzępa, A. Lisowska, A. Pierzchalska, FALOCHRON, Wrocław 2008.

Kopertyńska M.W., Kmiotek K., Budowanie zaangażowania pracowników pokolenia Y, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Management Forum, 2014, 4. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2014.358.03

Kotlarska-Michalska A., Nowe wymiary wykluczenia społecznego, [w:] Wielowymiarowość wykluczenia społecznego. Diagnoza i profilaktyka, red. B. Szluz, Spišská Nová Ves, 2015.

Krause E., Zjawisko NEET, czyli o młodzieży trzy razy nic, Problemy Profesjologii, 2016, 2.

Kurzawa I., Generacja NEET w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2018. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2018.529.13

Kwieciński Z., Odpad szkolny na wsi. Studium socjopedagogiczne, Komitet Badań Rejonów Uprzemysławianych i Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1972.

Leek J., Młodzież zagrożona przedwczesnym kończeniem nauki a partycypacja w szkole – doniesienia z badań, Studia z Teorii Wychowania, 2017, 8/1 (18).

Leś E., Negatywne konsekwencje ekonomiczne i społeczne przemian współczesnego rynku pracy w Polsce dla ludzi młodych. Główne obszary ryzyka i propozycje rozwiązań, [w:] Młody człowiek wobec pracy, wyzysku i bezrobocia. Perspektywy fides i ratio, red. A. Hennel-Brzozowska, Wydawnictwo Scriptum, Kraków 2016.

Marchlik P., Tomaszewska-Pękała H., Importance and dimensions of ESL in Poland – school staff’s perception, Kwartalnik Pedagogiczny, 2016, 4(242).

Możliwości i ograniczenia osób młodych na wielkopolskim rynku pracy, Wielkopolskie Obserwatorium Rynku Pracy II, Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu, Poznań 2015.

Muster R., Zjawisko NEET na europejskim rynku pracy – zarys problemu, Górnośląskie Studia Socjologiczne, Seria Nowa, 2020, 11. DOI: https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2020.11.09

Myszka L., Obraz ponowoczesnego świata z perspektywy współczesnej młodzieży, Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2014, 2(6). DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2014.6.2.09

Niezgoda M., Młodzież. Kłopotliwa kategoria socjologiczna, [w:] Młodzież w społeczeństwie ryzyka, red. P. Długosz, M. Niezgoda, S. Solecki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.

Padowicz W., Rosnące bezrobocie i kryzys zatrudnienia w Polsce (przyczyny i uwarunkowania), Praca i Zabezpieczenie Społeczne, 2002, 1.

Popłonikowska N., Dziady w reżyserii Kazimierza Dejmka – próba demitologizacji, Acta Universitatis Lodziensis, 2015, 1(27).

Przewoźnik S., Młodzież współczesna wobec bezprecedensowo zmiennej rzeczywistości – aspekty społeczne, kulturowe i pedagogiczne, Kultura – Przemiany – Edukacja, 2018, VI. DOI: https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.7

Putkiewicz E., Zahorska M., Społeczne nierówności edukacyjne – studium sześciu gmin, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2001.

Rybicka K., Sytuacja młodzieży na polskim rynku pracy, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 2014, 37.

Rynkiewicz D., Rola pokolenia Y w tworzeniu innowacji otwartych, Edukacja Ekonomistów i Menadżerów, 2014, 4(34). DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.3420

Saczyńska-Sokół S., Łojko M., Sytuacja młodzieży NEET na rynku pracy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie, 2016, 108.

Serafin-Juszczak B., NEET – nowa kategoria młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 2014, 49.

Serafin-Juszczak B., Kim jest polski NEET?, [w:] Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego, red. J. Grotowska-Leder, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014. DOI: https://doi.org/10.18778/7969-483-9.13

Silver H., Reconceptualizing social disadvantage: Three paradigms of social exclusion, [w:] Social Exclusion: Rhetoric Reality Responses, International Institute for Labour Studies, red. G. Rogers, Ch. Gore, J.B. Figueiredo, International Labour Organization, Genewa 1995.

Sińczuch M., Młodzież zagrożona wykluczeniem społecznym w polityce młodzieżowej UE, [w:] Zapotrzebowanie rynku pracy na współczesne i ginące zawody w perspektywie kształcenia młodzieży, red. E. Giermanowska, J. Kotzian, Ochotnicze Hufce Pracy Komenda Główna, Warszawa 2014.

Subocz E., O młodzieży wyłączonej z systemu edukacji i rynku pracy – wybrane aspekty zjawiska z perspektywy europejskiej i polskiej, Praca Socjalna, 2020, 3(35).

Szafraniec K., Młodzi 2011, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2011.

Szcześniak M., Rondón G., Pokolenie „ani-ani”: o młodzieży, która się nie uczy, nie pracuje i nie dba o samokształcenie, Psychologia Społeczna, 2011, 3(18).

Szmyd J., Zagrożone człowieczeństwo. Regresja antropologiczna w świecie ponowoczesnym, Thesaurus Silesiae, Katowice 2015.

Turek D., Wojtczuk-Turek A., Marczak K., Wsparcie młodych osób na mazowieckim rynku pracy, Wojewódzki Urząd Pracy, Warszawa, 2014.

Ustawa z 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw (DzU 2014, poz. 598).

Ustawa z 8 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw

Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DzU 2004, nr 99, poz. 1001).

Wiatrowska K.J., Uczestnictwo młodych ludzi na rynku pracy, Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek, Zachodniopomorska Szkoła Biznesu, Szczecin 2019.

Williamson H., Status Zer0, youth and the “underclass”: Some considerations, [w:] Youth, the ‘underclass’ and social exclusion, red. R. Macdonald, Routledge, London 1997.

Wrzesiński W., Jednostka – rodzina – pokolenie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań,

Zioło-Gwadera K., Młodzież NEET jako wyzwanie współczesnego rynku pracy, Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek, 2018, 1, (53).

Aktywizacja zawodowa młodzieży NEET, neetaktywizacja, <https://neetaktywizacja.pl/czytelnia/Program-aktywizacji-zawodowej-mlodziezy-NEET.pdf>, (dostęp: 20.08.2022)

Eurofound, NEETs – Young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2012, <http://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef_publication/field_ef_document/ef1254en.pdf>

Eurofound, Recent policy developments related to those not in employment, education and training (NEETs), Eurofound, Dublin, 2012, <https://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef_files/docs/erm/tn1109042s/tn1109042s.pdf> [dostęp: 18.08.2022].

Konkluzje Rady w sprawie większego włączenia społecznego młodzieży niepracującej, niekształcącej się ani nieszkolącej, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, (2014/C 30/03), 2014,

<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52014X-G0201(02)&from=PL> [dostęp: 20.08.2022].

Kryzys na rynku pracy dotyka przede wszystkim osoby młode (53/2020) <https://tep.org.pl/kryzys-na-rynku-pracy-dotyka-przede-wszystkim-osoby-mlode/> [dostęp: 15.08.2022].

Problemy Ukraińców z nostryfikacją dyplomów <https://szukampracy.pl/blog/problemy-ukraincow-z-nostryfikacja-dyplomow/> [dostęp: 15.08.2022].