Serial jako medium edukacyjne, czyli młodzież i rodzina w serialach „Euforia” i „13 powodów”
PDF

Słowa kluczowe

popular culture
education
TV series

Jak cytować

Płowuszyńska , M. (2022). Serial jako medium edukacyjne, czyli młodzież i rodzina w serialach „Euforia” i „13 powodów” . Studia Edukacyjne, (66), 135–155. https://doi.org/10.14746/se.2022.66.10

Abstrakt

Popular culture surrounds us all and becomes an indispensable part of our lives, which is why it      is important to conduct research in this field. The article is based on two series dedicated to youth, Euforia and 13 Reasons Why. In this text, I described the educational potential of popular culture, introduced the phenomenon of the series and mentioned these types. Moreover, I included information about what attracts the viewer to this type of audiovisual messages. The dominant topic in this analysis of the series is the intra-family relations of young people. I described parenting styles, relationships in adolescent families, family types, conflict issues in families, and the trust and au- tonomy of adolescents. The crucial important issue of social, emotional and spiritual orphanage was raised, too.

https://doi.org/10.14746/se.2022.66.10
PDF

Bibliografia

Anioł J., „Gorsza” i „lepsza” popkultura. O „kłopotliwych” obszarach kultury popularnej w perspektywie pedagogiki krytycznej, [w:] Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, red. W. Jakubowski, Kraków 2016.

Brągiel J., Skutki rozwodu rodziców – z perspektywy dorosłego życia, Rocznik Socjologii Rodziny, 1999, 11.

Cardwell S., Czy telewizja jakościowa jest dobra? Różnice gatunkowe, oceny oraz kłopotliwa kwestia krytycznego osądu, przekł. D. Kuźma [w:] Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2011.

Drabina A., Męskość i homoseksualizm w popkulturze – tożsamość gejów w wybranych współcześnie filmach i serialach. Zarys problematyki, [w:] Genderowe filtry. Różnorodność doświadczenia i percepcji płci w przestrzeni publicznej i prywatnej, red. D. Majka-Rostek, E. Banaszak, P. Czajkowski, Wrocław 2015.

Dybich A., Sytuacja wychowawcza w nowych typach rodzin a zagrożenie niedostosowaniem społecznym, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Katowice 2016.

Dyrdół M., Relacje rodzice-dziecko i ich prawne konteksty, Wydarzenie w Rodzinie, 2014, 10.

Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych – w i pomimo czasów ponowoczesnych, red. J. Aksman, J. Pułka, Kraków 2012.

Dzierżanowski J., Psychospołeczna sytuacja dziecka w małżeństwach rozwodzących się, [w:] Rodzina w nurcie współczesnych przemian, red. D. Krok, P. Landwójtowicz, Opole 2010.

Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej, red. M. Kondracka, A. Łysak, Wrocław 2009.

Franczyk A., Poczucie sieroctwa duchowego jako efekt zaniedbania, Kultura – Przemiany – Edukacja, 2015, 3. DOI: https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.12

Gil A., Wychowani w kulturze pop – patrząca młodzież w trzech odsłonach, [w:] Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej, red. M. Kondracka, A. Łysak, Wrocław 2009.

Godzic W., Telewizja – najważniejsze medium XX wieku, [w:] Telewizja i jej gatunki. Po Wielkim Bracie, red. W. Godzic, Kraków 2004.

Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2008.

Hopfinger M., Literatura i media po 1989 roku, Warszawa 2010.

Ignatowski G., Kształtowanie zaufania w rodzinie podstawą życia społecznego i zawodowego, Pedagogika Rodziny, 2013, 3.

Jakubowska-Baranek J., (Nie)osiąganie autonomii psychicznej u młodzieży w kontekście relacji z rodzicami, [w:] Międzypokoleniowe relacje młodzieży z rodzicami, red. E. Karmolińska-Jagodzik, Leszno 2016.

Jakubowski W., Edukacja wobec kultury globalnej (media i kultura globalna jako wyzwanie edukacyjne), Kultura – Historia – Globalizacja, 2007, 1.

Jakubowski W., Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2011.

Jakubowski W., Media i kultura popularna jako obszar studiów nad edukacją, Studia Edukacyj- ne, 2014, 30. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2014.30.5

Jakubowski W., Pedagogika popkultury – prolegomena, [w:] Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, red. W. Jakubowski, Kraków 2016.

Jakubowski W., Fifty Years After, czyli kilka refleksji o dzisiejszej kulturze młodzieżowej, Studia

Edukacyjne, 2017, 46.

Jakubowski W., Popkulturowe ilustracje utopii społecznych, czyli o edukacyjnym potencjale kultury popularnej, [w:] Utopia a Edukacja, 2020, 4.

Kawula S., Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza, Toruń 1998.

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W. red., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 1998.

Kiwior W., Edukacyjne i socjalizacyjne aspekty kultury popularnej. Fascynacje literackie młodych Polaków, Ogrody Nauk i Sztuk, 2014.

Kliś M., Konflikt pokoleń w rodzinach dorastającej młodzieży, Państwo i Społeczeństwo, 2011, 3. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.

Kowalska M., Goździalska A., Jaśkiewicz J., Cierpienie w samotności wśród ludzi – o samotności dziecka we współczesnej rodzinie, Państwo i Społeczeństwo, 2013, 13.

Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje), red. W. Jakubowski, Kraków 2010.

Lutka K., Antologia: stara/nowa forma serialu: czyli ile twarzy może mieć bohater [w:] Między trendem a tradycją. Kulturowe oblicza seriali, red. B. Panek, A. Wójtowicz, Lublin 2015.

Łukowski M., Film seryjny w programie telewizji polskiej (lata 1959-1970), Warszawa 1980.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008.

Melosik Z., Kultura instant – paradoksy pop-tożsamości, [w]: Edukacja – społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości, red. M. Cylkowska-Nowak, Poznań 2000.

Melosik Z., Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej, Poznań 2012. Międzypokoleniowe relacje młodzieży z rodzicami, red. E. Karmolińska-Jagodzik, Leszno 2016.

Między trendem a tradycją. Kulturowe oblicza seriali, red. B. Panek, A. Wójtowicz, Lublin 2015.

Mikołajski B., Czego Jaś nauczy się z telewizji? [w:] Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych – w i pomimo czasów ponowoczesnych, red. J. Aksman, J. Pułka, Kraków 2012.

Mitologie popularne, red. S. Czaja, Kraków 1994.

Młodak D., Jakość relacji międzypokoleniowych między młodzieżą licealną a jej rodzicami, [w:] Międzypokoleniowe relacje młodzieży z rodzicami, red. E. Karmolińska-Jagodzik, Leszno 2016.

Muszyńska K., MUSISZ TO OBEJRZEĆ! Analiza funkcjonowania oraz oddziaływania seryjności i serialu telewizyjnego w kulturę popularną, [w:] Między trendem a tradycją. Kulturowe oblicza seriali, red. B. Panek, A. Wójtowicz, Lublin 2015.

Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, red. W. Jakubowski, Kraków 2016.

Pedagogika rodziny, Obszary i panorama problematyki, red. S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Toruń 1998.

Prawne, administracyjne i etyczne aspekty wychowania w rodzinie, tom 1, red. S. Bębas, E. Jasiuk, Radom 2011.

Rudnicka K., Edukacja mimowolna. W poszukiwaniu nowych przestrzeni edukacyjnych w społeczeństwie konsumpcyjnym [w:] Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje), red. W. Jakubowski, Kraków 2010.

Sigda K., Matusiak R., Dysfunkcjonalność współczesnej rodziny skutkiem różnego rodzaju uzależnień, Społeczeństwo i Rodzina, 2016, 46.

Smoręda A., Internetowy serial telewizyjny. Netflix i jego konkurencja, a tradycyjna telewizja, [w:] Między trendem a tradycją. Kulturowe oblicza seriali, red. B. Panek, A. Wójtowicz, Lublin 2015.

Sokołowski M., Mass culture versus popular culture, Olsztyn 2012.

Stachówna G., Seriale – opowieści telewizyjne, [w:] Mitologie popularne, red. D. Czaja, Kraków 1994.

Szumera M., Biografie na Facebooku, [w:] Pedagogika kultury popularnej – teorie metody, obszary badań, red. W. Jakubowski, Kraków 2017.

Szwedzik A., Skutki sieroctwa dziecka w wymiarze społecznym, moralnym i osobowościowym w wyniku emigracji rodziców, Homo et Societas, 2019, 4. DOI: https://doi.org/10.4467/25436104HS.19.005.12317

Tunkiewicz M., Rodzina adopcyjna a potrzeby dziecka, Studia Redemptorystowskie, 2011, 9(2).

Wierzba P., Edukacja w czasach popkultury. Pedagogika kultury popularnej we współczesnej praktyce edukacyjnej, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2015, 18, 2.

Wiśniewska A., Seriale telewizyjne i jego bohaterowie w przestrzeni edukacyjnej, Przegląd Pedagogiczny, 2007, 1.

Wrzochul-Stawinoga J., Między fikcją a rzeczywistością, czyli po co i dlaczego ogląda się seriale paradokumentalne, Kultura Popularna, 2015, 2.

Zaborowska A., Zbyt wczesna inicjacja seksualna kobiet jako współczesna patologia i zagrożenie dla funkcjonowania rodziny, [w:] Prawne, administracyjne i etyczne aspekty wychowania w rodzinie, tom 1, red. S. Bębas, E. Jasiuk, Radom 2011.

Serial „13 powodów”, Brian Yorkey – sezon 1-4, 2017- (...). Serial „Euforia”, Sam Levinson – sezon 1-2, 2019- (...).