„Grafika komputerowa” – nauczyciel i uczeń w cyfrowym świecie obrazów. Notatki pedagogiczne
PDF

Słowa kluczowe

computer graphics
raster & vector graphics
graphic skills of teachers and students
early education
creativity

Jak cytować

Materne , A. (2023). „Grafika komputerowa” – nauczyciel i uczeń w cyfrowym świecie obrazów. Notatki pedagogiczne. Studia Edukacyjne, (70), 93–109. https://doi.org/10.14746/se.2023.70.6

Abstrakt

In the era of visual culture, the reception and creation of images becomes an inseparable element of everyday life. Unfortunately, as research shows, both students and teachers suffer from a shortage of skills related to the creation of graphic messages legible in the form (aesthetic) and content. Despite the hypertectuality of the young generation, they also appear as digital immigration as defined by Prensky.
In this paper, I focus on indicating the theoretical and historical foundations of computer graphics and its types, i.e. raster and vector graphics. In school practice, both of these graphic areas are poorly understood and often used inadequately (or not at all, e.g. vector graphics) for didactic needs. Getting to know the graphic software and its capacities will allow both teachers and students to function adequately to the digital times and will sensitize them to the possible visual manipulation of reality, i.e. presenting lies as truth, half-truth or “true facts” that often cause extreme emotional reactions.

https://doi.org/10.14746/se.2023.70.6
PDF

Bibliografia

Al-Dwairi, M.O., Alqadi, Z.A., AbuJazar, AA., Zneit, R.A. (2010). Optimized True-Color Image Processing. World Applied Sciences Journal, 8(10), 1175-1182

Baudrillard, J. (2005). Symulakry i symulacja (przekł. S. Królak). Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bobrowska, E. (2008). Wspólnota. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VII (ss. 276-278). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

Domagalska-Grędys, M. (2017). Wartości w pracy młodych pokoleń Y i Z. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2, 19

Gasquet, J. (2012). Cézanne. Paris: Encre Marine DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782350880563

Gołaszewska, M. (1986). Zarys estetyki. Problematyka – metody – teorie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Hall, S. (1991). The Local and The Global: Globalization and Ethnicity. W: A.D. King (red.), Culture, Globalization and the World-System. Contemporary Conditions for the Reprezentation of Identity. Minneapolis: University of Minnesota Press DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-11902-8_2

Hessen, S. (1997). Podstawy pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

Jankowski, D. (2009). Świat kultury jednostki – kultury czyjejś. Wnioski dla współczesnej pedagogiki kultury. W: J. Gajda (red.), Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Jemioło, T., Sienkiewicz, P. (2004). Zagrożenia dla bezpieczeństwa informacyjnego państwa. Identyfikacja, analiza zagrożeń i ryzyka. Raport z badań (t. 1). Warszawa: Akademia Obrony Narodowej

Kamleshun, R., Mejias, S.G. (2018). Is „Snapchat Dysmorphia” a Real Issue? Cureus Journal of Medical Science, 10(3)

Kościelecki, S. (1979). Współczesna koncepcja wychowania plastycznego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Krzyżak-Szymańska, E., Szymański, A. (2013). Młodzież w świecie online a ich kompetencje internetowe. Tolerancja. Studia i Szkice, 17, 81-103

Materne, A. (2019). Fenomen mangi i anime w środowisku młodzieży: Studium dyfuzji kultur. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Michniuk, A., Pastwa, A., Konieczna, P. (2014). Młodzi pedagodzy kontra «digital natives». Kultura Popularna, 3(41), 114-119

Piecuch, A. (2011). Wybrane multimedialne kompetencje nauczycieli. Edukacja – Technika – Informatyka, 2(2), 133-145

Rideout, V., Robb, M.B. (2018). Social Media, Social Life: Teens Reveal Their Experiences. Common Sense

Ryan, D. (2011). History of Computer Graphics: Dlr Associates Series. AuthorHouse

Stanaszek, P., Czarna, A.Z. (2018). Narcyzm w sieci. Narcyzm jako osobowościowa determinanta Problemowego Używania Internetu i zachowania w mediach społecznościowych. W: B.A. Nowak, K. Maciąg (red.), Diagnoza współczesnego społeczeństwa: Przegląd wybranych aspektów (ss. 26-49). Lublin: Wydawnictwo Naukowe Tygiel

Szacki, J. (1981). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Toffler, A. (2001). Trzecia fala. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy

Toffler, A., Toffler, H. (1997). Wojna i antywojna. Jak przetrwać na progu XXI wielu. Warszawa: Wydawnictwo Muza

Tytko, M.M. (2009). Artysta a wychowawca w koncepcji Stefana Szumana, W: K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała, A. Wąsiński (red.), Intersubiektywność sztuki w recepcji i tworzeniu: diagnoza, edukacja, wsparcie rozwoju (ss. 304-309). Katowice: Wyższa Szkoła Administracji

Więckiewicz, M. (2006). Emotikony – Pismo obrazkowe XXI wieku. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 2, 224-237

Załęski, P. (2011). Tönnies i społeczeństwo cywilne. Źródła nowoczesnej koncepcji społeczeństwa. Przegląd Socjologii Jakościowej, 7(7), 72-83 DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.7.2.06

Fraillon, J., Ainley, J., Schulz, W., Friedman, T., Duckworth, D. (2020). Preparing for life in a digital world. IEA International Computer and Information Literacy Study 2018 International Report. IEA; https://www.iea.nl/publications/study-reports/preparing-life-digital-world DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-38781-5

Instagram – Historia, idea, wzloty, upadki i wyzwania. (2020). Ideo Force; https://www.ideoforce.pl/akademia/instagram-historia-idea-wzloty-upadki-wyzwania-popularnosc,483.html

OECD. (2011). PISA 2009 Results: Students On Line. Digital Technologies and Performance (VI); https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/48270093.pdf DOI: https://doi.org/10.1787/9789264112995-en

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. „On the Horizon”, 9(5). https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Rosewood. (2014). Philips CDI 450 & 550 and Mad Dog McCree. Retrostuff.org.; https://retrostuff.org/2014/08/26/philips-cdi-450-550-mad-dog-mccree/

Sewastianowicz, M. (2019). Szkolny komputer zwykle nie pierwszej młodości. Prawo.pl.; https://www.prawo.pl/oswiata/informatyka-i-sprzet-w-szkole-stanowiskomen,496754.html

Wspólnota. (2021). W: Encyklopedia PWN. PWN; https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/wspolnota;3998410.html