Abstrakt
The aim of this article is to present reflections on the Zet generation/Gen Z, with particular emphasis on the context of the labor market. The analysis of available reports and studies will make it possible to point out the strengths, opportunities, and expectations verbalized by the representatives of Gen Z themselves and the expectations placed upon them. The picture of the Gen Z presented below may become the starting point for determining or modifying educational and advisory solutions aimed at supporting young people in building lifelong careers.
Bibliografia
Deloitte (2022). Striving for balance, advocating for change, The Deloitte Global 2022 Gen Z and Millennial Surveys
Dolot, A. (2017). Pokolenie Z w ocenie pracodawców. Kraków: ATERIMA HR
Dorsey, J., Villa, D. (2022). Zconomy. How Gen Z Will Change the Future of Business – and What to Do About It. New York: Harper Business
Dorsey, J., Villa, D. (2023). The state of Gen Z. New discoveries into what Gen Z wants from leaders, as consumers, and the generation’s perspective on life and their future, The Center for Generational Kinetics, LLC
Grafton recruitment, (2022). Pokolenie na polskim rynku pracy,Warszawa
Gross-Głowacka, E. (2018). Zarządzanie różnorodnością. W kierunku zróżnicowanych zasobów ludzkich w organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin
House of Skills, (2023). Trendy w rozwoju ludzi na rok 2024, Warszawa
Meyer, E. (2015). The Culture Map. Philadelphia: Public affairs
Młodzi Polacy na rynku pracy. III edycja badania – maj 2022. PWC, Well.hr, Absolvent Consulting
Twenge, J.M. (2019). iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nie przygotowane do dorosłości. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa
Wawrzonek, A. (2020). Rynek pracy a wyzwania stojące przed pracodawcami – perspektywa roku 2019. W: S.M. Kwiatkowski, M. Piorunek (red.), Jednostka, edukacja, organizacja wobec przemian rynku pracy (ss. 245-262). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
Wawrzonek, A. (2022). Wielopokoleniowy zespół jako przestrzeń uczenia się dorosłych. W: M. Rosalska, A. Wawrzonek, J. Szłapińska (red.), Człowiek dorosły w zróżnicowanych kontekstach życia (ss. 219-238). Księga jubileuszowa profesor Ewy Solarczyk-Ambrozik. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
World Economic Forum, Future of Jobs Report 2023. Insight Report May 2023.
Wrzesień, W. (2015). Pokoleniowość współczesnej polskiej młodzieży. Władza Sądzenia, 7, 37-55
European Commission, Demography Report 2010. Older, more numerous and diverese Europeans. 2011, Pobrane https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-statistical-books/-/KE-ET-10-001 [dostęp:15.11.2023]
EY – Global, Gen Z is poised to reframe the future, but are business and education ready?, How business and education can help Gen Z reframe the future | EY – Global [dostęp: 05.12.2-23]
Grupa IRCENter, Młodzi dorośli, http://mlodzidorosli.ircenter.com/, [dostęp: 12.12.2023]
GUS, Prognoza ludności na lata 2014-2050. https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5469/1/5/1/prognoza_ludnosci_na_lata2014-_-2050.pdf, [dostęp: 15.11.2023]
James, C. Gen Z in the Workplace: Characteristics & Traits 2023, Generation Z in the Workplace: Characteristics & Traits (colinjamesmethod.com), [dostęp: 12.12.2023]
OECD, Recommendation of the Council on Creating Better Opportunities for Young People, 2022,
OECD Legal Instruments, [dostęp: 15.12.2023]
OECD, Youth employment and social policies, Youth employment and social policies – OECD [dostęp: 12.12.2023]
OECD, The Future Youth Want. Elements of a Youth Manifesto, 2022, The-Future-Youth-Want-MCM-synthesis.pdf (oecd.org), [dostęp: 15.11.2023]
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Anna Wawrzonek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.