Klasy eksperymentalne w szkołach powszechnych w Wilnie w okresie dwudziestolecia międzywojennego
PDF

Słowa kluczowe

new education
experimental classes
Vilnius
interwar period

Jak cytować

Pękowska , M. (2023). Klasy eksperymentalne w szkołach powszechnych w Wilnie w okresie dwudziestolecia międzywojennego . Studia Edukacyjne, (71), 191–204. https://doi.org/10.14746/se.2023.71.12

Abstrakt

The interwar period was characterized by an experimental movement in the field of educational methods. This movement was the result of postulates announced as part of the new education trend, stimulating an alternative and innovative approach to the didactic and educational work of the school. The publication presents the organization of teaching in experimental classes in elementary schools No. 22 and No. 7 in Vilnius in the years 1918-1939. School inspectors’ reports collected in Lithuanian Central State Archives in Vilnius were mainly used for this purpose.

https://doi.org/10.14746/se.2023.71.12
PDF

Bibliografia

Dobrowolski, S. (1966). Realizacja twórczej myśli pedagogicznej w eksperymentach szkolnych w Polsce w okresie 1900-1939. W: S. Dobrowolski, T. Nowacki (red.), Szkoły eksperymentalne w Polsce 1900-1964 (ss. 60-61). Warszawa

Dzierzbicka, W., Dobrowolski, S. (1963). Eksperymenty pedagogiczne wy Polsce w latach 1900-1939, Wrocław, 223

Jamrożek, W. (2020). Edukacja i myśl pedagogiczna w Drugiej Rzeczypospolitej. W stuletnią rocznicę odzyskania niepodległości. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(11), 96-105 DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.08

Kwella, M. (2022). Laboratoryjny Plan Daltoński według Helen Parkhurst. Annales Universitis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin, XXXV, 4 J, 7-18 DOI: https://doi.org/10.17951/j.2022.35.4.7-18

Moraczewska, B. (2013). Plan daltoński jako narzędzie dla współczesnej edukacji: konieczność czy ekstrawagancja? Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość, 10, 351-364

Okoń, W. (1964). Ruch eksperymentatorski w szkolnictwie światowym. W: W. Okoń (red.), Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1960 (s. 7). Warszawa

Okoń, W. (1966). Główne problemy eksperymentu szkolnego. W: W. Okoń (red.), Szkoły eksperymentalne i wiodące (s. 16). Warszawa

Radzikowska, D. (2015). Pomiędzy reformami. Edukacja początkowa w polskich reformach oświatowych w latach 1932-1961. Łódź, 38-56 DOI: https://doi.org/10.18778/7969-681-9

Sprawozdanie Wacława Fleury: próba indywidualnego nauczania. W: III Kongres Pedagogiczny ZNP we Lwowie. Warszawa 1934, 223-231

Sprawozdanie z pracy eksperymentalnej w Szkole nr 7 im. G. Narutowicza w Wilnie w roku 1933.

III Kongres Pedagogiczny ZNP we Lwowie. Warszawa 1934, 293-308

Wyczesany, J., Mikruta, A. (2022). Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków, 14-18

Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie: Wiodące instytucje edukacyjne we wschodniej Polsce i środkowej Litwie, Zespół 172, op. 1, sygn. 1724. Sprawozdania z wizytacji szkolnictwa powszechnego w Wilnie 1928-1932