Gry i zabawy ruchowe na lekcjach wychowania fizycznego w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem sytuacji trudnych – kilka przykładów z praktyki
PDF

Słowa kluczowe

physical education
early education
difficult situation
good practices
team games

Jak cytować

Wojewoda , A. (2023). Gry i zabawy ruchowe na lekcjach wychowania fizycznego w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem sytuacji trudnych – kilka przykładów z praktyki . Studia Edukacyjne, (71), 233–244. https://doi.org/10.14746/se.2023.71.15

Abstrakt

Physical education lessons in grades 1-3 of primary school play an important role in the processes of upbringing and socialization. Due to the great need to move and relieve tension at this age, they are a kind of safety valve. During physical education classes, students interact with one another more often. During contact team games or games focused on competition, tensions often occur, personal space is violated, and the child’s emotions take over. This article presents three movement games:     a bricklayer, a wolf and seven kids, and piggy in the middle. Authentic difficult situations (such as aggression, escaping from the classroom, throwing objects) that occurred during physical education lessons are described here, and proven solutions based on the teacher’s own experience are presented. The examples provided are not a ready-made recipe for every difficult behavior, but they show how small steps can be calmed down or worked out with the appropriate cooperation of the student, peers, parents, specialists, and the teacher.

https://doi.org/10.14746/se.2023.71.15
PDF

Bibliografia

Berczyński, M. (2012). Wychowanie fizyczne w szkole. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa

Brudnik, M. (2009). Uczeń podczas lekcji wychowania fizycznego – zachowania utrudniające pracę nauczyciela. Forum Oświatowe, 40

Brzezińska, A., Hornowska, E. (2004). Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy. Warszawa

Caillois, R. (1997). Gry i ludzie. Warszawa

Huizinga, J. (1985). Homo ludens. Warszawa

Kołodziejczyk, J. (2004). Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole. Kraków

Kopoczek, R. (2013). Wstęp do wiedzy o grach tradycyjnych. Katowice

Napierała, M. (2007). Lekcja gier sportowych a problem agresji. W: S. Żak, M. Spieszny (red.),

Humanistyczny sens gier z piłką w wychowaniu fizycznym. Wrocław

Podstawa programowa kształcenia ogólnego, DzU poz. 356 z późn. zm., MEN, 14 luty 2017 Ranschburg, J. (1980). Lęk, gniew, agresja. Warszawa

Rigby, K. (2010). Przemoc w szkole. Jak ją ograniczać? Poradnik dla rodziców i pedagogów. Kraków

Rogge, J. (2009). Agresja a wychowanie. Czy dzieci mają prawo do agresji? Kielce

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa

Rudik, P.A. (1950). Rodzaje zabaw dziecięcych i ich właściwości. W: W. Okoń (red.), O zabawach dzieci (ss. 89-113). Warszawa

Skubisz, J. (2014). Skala agresji i przemocy w środowisku szkolnym. Zarys problematyki. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 1

Stein, A. (2002). Kiedy dzieci są agresywne. Kielce

Żukowska, Z., Żukowski, R. (1996). Fair play wartością uniwersalną dla sportu i wychowania. W: Z. Żukowska (red.), Fair play – sport – edukacja. Warszawa