Abstrakt
Popular culture texts, including films, can be an area of research reflection, e.g. in terms of social phenomena, interpersonal relations, and the interpretation of social roles. The article analyzes the content of selected films by Alfred Hitchcock. The aim of the study was to verify the presentation of the mother-child relationship and the role of the mother. For this purpose, research questions were posed: What image of the mother is presented in Alfred Hitchcock’s films, what are the characteristics of the mother in Alfred Hitchcock’s films, what are the similarities between the image of mother presented by Alfred Hitchcock and socially expected features, what are the differences between the mother’s image presented by Alfred Hitchcock maternal image and socially expected traits? Theses have been developed to answer the above questions and have been verified. A thorough analysis led to conclusions which indicate that the role of the mother had pathological features; kind of pattern of negative traits that the film women took on crystallized. Based on the research, the author defined the role as a “Hitchcock mother type”.
Bibliografia
Ackroyd, P. (2017). Alfred Hitchcock. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Berger, P.L. (1995). Zaproszenie do socjologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Bieńko, M. (2016). Perfekcyjna matka oraz bachor w poradnikach i bezładnikach współczesnej
popkultury. W: I. Przybył, A. Żurek (red.), Role rodzinne między przystosowaniem a kreacją. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Borejsza, J.W., Głowiński, M., Jankowski, K., Kołodziejczyk, S., Siemek, M.J., Sprusiński, M., Stemplowski, R., Szaki, J., Szaniawski K. (red.). (1982). Nikt nie rodzi się kobietą. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”
Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Makowska, M. (red.). (2013). Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Mayntz, R., Holm, K., Hubner, P. (1985). Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Melosik, Z. (2012). Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej. W: W. Skrzydlewski, S. Dylak (red.), Media – Edukacja – Kultura. Poznań – Rzeszów: Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych
Merton, R. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Mokrzycki, E., Ofierska, M., Szacki, J. (red.). (1985). O społeczeństwie i teorii społecznej. Księga poświęcona pamięci Stanisława Ossowskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Olechnicki, K., Załęcki, P. (2000). Słownik socjologiczny. Toruń: Wydawnictwo Graffiti BC Raport z badań Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Województwa Śląskiego „Społeczna rola matki – wyzwania współczesnego macierzyństwa” z 2015 roku
Szacka, B. (2003). Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa
Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak
Kebernik, K., Alfred Hitchcock. By poradzić sobie z lękiem, kręcił o nich filmy, https://www.wiez.pl/2023/05/22/alfred-hitchcock-leki/
Wyderka, M. Publiczność poczuła się zamknięta, niczym w klatce. U niektórych film wywołał paniczny lęk przed ptakami. Hitchcock i jego przełomowy horror. W: https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1553858%2Cpublicznosc-poczula-sie-zamknieta-niczym-w-klatce-u-niektorych-film
Zarębski, K.J., Alfred Hitchcock, https://www.sfp.org.pl/osoba,0,1,19264,Alfred-Hit-chcock.html
Film „Marnie” (1964), reż. Alfred Hitchcock Film „Psychoza” (1960), reż. Alfred Hitchcock Film „Osławiona” (1946), reż. Alfred Hitchcock
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Magdalena Juszczak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.