Abstrakt
The purpose of the project was to investigate the level of acceptance of feminine forms of job titles (feminitives) in the academic community of Adam Mickiewicz University in Poznan (The context of gender and university status). The survey was conducted using the Qualtrix platform. The names of professions were selected from the alphabetical index of professions and specialties (2014). Ultimately, 102 occupation names and 11 function names were used in the survey. The respondents were told to define their own level of acceptance of each feminine form on a six-point scale from 0 to 5. The research group consisted of full-time students and academic staff (364 people) working at Adam Mickiewicz University, Poznań.
Bibliografia
Bartłomiejczyk, M. (2012). O kierowcach płci żeńskiej: próba zapełnienia luki leksykalnej. Poradnik Językowy, 3, 38-47
Ciaputa, E., Kowalska, B., Krzaklewska, E. i in. (2016). Równość płci i jakość życia. Raport z badań sondażowych. Kraków: Uniwersytet Jagielloński Grochowska, M., Wierzbicka, A. (2015). Produktywne typy słowotwórcze nazw żeńskich we współczesnej polszczyźnie. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica , 49, 45-55. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6077.49.04
Hall, B. (2019). Gendering Resistance to Right-Wing Populism: Black Protest and a New Wave of Feminist Activism in Poland? American Behavioral Scientist, 63,10, 1497-1515. DOI: https://doi.org/10.1177/0002764219831731
Hołojda, K. (2011). Jak Polki postrzegają feminatywy i dlaczego jest tak źle. Dolnośląska Akademia Gender, Poradnik Równościowy. Oława: Fundacja Grejpfrut.
Jadacka, H. (2005). Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jankowski, H. (2021). W obronie języka czy w obawie przed zmianą? Manipulacje językowe w prawicowych tekstach publicystycznych o nazwach żeńskich. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 55, 73-87. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6077.55.04
Karłowicz, J., Kryński, A., Niedźwiecki, W. (red.) (1900-1927). Słownik języka polskiego. Warszawa
Karwatowska, M., Szpyra, J. (2010). Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Klemensiewicz, Z. (1957). Tytuły i nazwy zawodowe kobiet w świetle teorii i praktyki. „Język Polski” 2, 101-117. [Przedruk, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1982, 729-753].
Krysiak, P. (2011). Rozwój języka polskiego pod względem feminatywów. Dolnośląska Akademia Gender, Poradnik Równościowy. Oława: Fundacja Grejpfrut.
Krysiak, P. (2016). Feminatywa w polskiej tradycji leksykograficznej. Wrocławskie Towarzystwo Naukowe. Rozprawy Komisji Językowej, 42, 83-90.
Kubiszyn-Mędrala, Z. (2007). Żeńskie nazwy tytułów i zawodów w słownikach współczesnego języka polskiego. LingVaria, 1, 31-40.
Linde, S.B. (red.) (1807-1814). Słownik języka polskiego. Lwów: Wydawnictwo Drukarni Zakładu Ossolińskich.
Łaziński, M. (2006). O panach i paniach. Polskie rzeczowniki tytularne i ich asymetria rodzajowo-płciowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Małocha-Krupa, A. (2011). Etykieta równościowa w tekstach publicznych. Poradnik dla urzędów i instytucji (streszczenie całości oczekującej na wydanie). Dolnośląska Akademia Gender, Poradnik Równościowy. Oława: Fundacja Grejpfrut.
Małocha-Krupa, A. (2011). Rozpoznawanie dyskryminacji językowej ze względu na płeć. Dolnośląska Akademia Gender, Poradnik Równościowy. Oława: Fundacja Grejpfrut.
Małocha-Krupa, A. (red.) (2015). Słownik nazw żeńskich polszczyzny. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Małocha-Krupa, A. (2018). Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe
Marzecki, R. (2023). Ideological orientations and left-right self-identifications of young Polish men and women: an image of the political gender-generation gap. Przegląd Politologiczny, 3, 5-18. DOI: https://doi.org/10.14746/pp.2023.28.3.1
Mills, S. (2008). Language and sexism. Nowy Jork: Cambridge University Press.
Pawłowski, E. (1951). Baran mówi o Kowal. O tworzeniu i odmianie nazwisk i tytułów żeńskich. Język Polski, 2, 49-62.
Pojęciownik równościowy. (2021). Poznań: Urząd Miasta Poznania.
Przewodnik po równości. (2021). Warszawa: SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny.
STATUT Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dział I. Przepisy ogólne. Rozdział I. Uniwersytet i jego zadania. §5 Pkt 3. Załącznik do uchwały nr 218/2018/2019 Senatu UAM z 17 kwietnia 2019.
STATUT Akademii Sztuki w Szczecinie. Załącznik do Uchwały Senatu nr 10/2020 z 13 listopada 2020 roku.
Waszyńska, K., Zachorska, M.F., Klon, W. (2022). Feminatywy w edukacji seksualnej – czy (nie) warto ich stosować? Podstawy Edukacji, 15, 119-132. DOI: https://doi.org/10.16926/pe.2022.15.09
Woźniak, E. (2014). Język a emancypacja, feminizm, gender. Rozprawy Komisji Językowej ŁTN, 60, 295-312.
Poradnik: Jak mówić i pisać o grupach narażonych na dyskryminację. Etyka języka i odpowiedzialna komunikacja. Fleishmann Hillard, 2021. https://etykajezyka.pl/wp-content/uploads/2021/03/ETYKA-JEZYKA-Poradnik-FHWYDANIE-1.pdf, [dostęp: 02.07.2024].
Skwarska, A. (2021). Feminatywy z różnych perspektyw. Aneks do dyskusji. Biuro Prasowe Grupy Pracuj Warszawa; https://media.pracuj.pl/152025-feminatywy-zroznych-perspektyw-aneks-do-dyskusji, [dostęp: 02.07.2024].
Stanowisko Rady Języka Polskiego w sprawie żeńskich form nazw zawodów i tytułów, 2012. Rada Języka Polskiego. http://www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1359:stanowisko-rady-jzyka-polskiego-w-sprawie-eskich-form-nazw-zawodow-i-tytuow, [dostęp: 02.07.2024].
Warzęcha, Ł. (2019). Gwałt na języku polskim. Jak feministki próbują zepsuć polszczyznę. (https://dorzeczy.pl/kraj/120715/do-rzeczy-nr-47-gwalt-na-jezyku-polskim-jak-feministki-probuja-zepsuc-polszczyzne.html) [dostęp: 02.07.2024].
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Martyna F. Zachorska, Weronika Klon, Katarzyna Waszyńska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.