Wpływ transatlantyckiego dialogu edukatorów na współczesny proces edukacyjny we współpracujących ze sobą szkołach z USA i Europy
Okładka czasopisma Studia Edukacyjne, nr 73, rok 2024
PDF (English)

Słowa kluczowe

TED
Transatlantic Educators Dialogue
international school collaboration
international project
teaching methodology
US-European cooperation in education
language acquisition
glottodidactics
linguistic competence

Jak cytować

Olędzka, M., & Oldham, R. (2024). Wpływ transatlantyckiego dialogu edukatorów na współczesny proces edukacyjny we współpracujących ze sobą szkołach z USA i Europy. Studia Edukacyjne, (73), 7–28. https://doi.org/10.14746/se.2024.73.1

Abstrakt

This article explores the impact of the Transatlantic Educators Dialogue (TED) Program on modern educational practices in schools across the US and Europe, analyzing survey results from participants. It highlights how global education shapes attitudes among students and educators. The TED Program aims to cultivate responsible, culturally aware global citizens through interdisciplinary learning that integrates diverse fields of knowledge. It promotes cultural, linguistic, and social competencies through international collaboration. Surveyed teachers and students report significant social and linguistic development, appreciating the chance to compare educational systems globally. Both data and testimonials underscore TED’s profound influence on international education, fostering personal growth and enhancing global citizenship.

https://doi.org/10.14746/se.2024.73.1
PDF (English)

Bibliografia

Adams, D. (1993). Defining Educational Quality. Arlington VA: Institute for International Research and University of Pittsburgh, USAID, Improving Educational Quality Project

Adams, D., Clayton, T., Rakotamanana, M., Wang, Y. (1993). Implementing Change in Educational Quality. Arlington VA: Institute for International Research and University of Pittsburgh, USAID, Improving Educational Quality Project

Anderson, S.E. (ed.). (2002). Improving Schools through Teacher Development: Case Studies of the Aga Khan Foundation Projects in East Africa. Lisse. The Netherlands: Swets and Zeitlinger

Bazyl, J. (2017). Komentarz grupy roboczej ds. Edukacji globalnej do projektu rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Warszawa: [dostępny on-line 25.09.2019]

Belgeonne, C. (2013). Uczymy jak uczyć edukacji globalnej. Podręcznik dla nauczycieli akademickich. Warszawa: Instytut Globalnej Odpowiedzialności

Boyle, B., While, D., Boyle, T. (2003). A Longitudinal Study of Teacher Change: What Makes Professional Development Effective? Working Paper 1. Manchester: University of Manchester, Institute for Political and Economic Governance DOI: https://doi.org/10.1080/1026716032000189471

Carron, G., Ta Ngoc, Ch. (1996). The Quality of Primary Schools in Different Development Contexts. Paris: UNESCO, IIEP

Dalin, P. (1994). How Schools Improve. New York – London: Cassell

Darling-Hammond, L. (2005). Professional Development Schools: Schools for Developing a Profession. New York: Teachers College Press

Kędzierska, J. (2008). Idee edukacji globalnej w programach nauczania elementarnego (między zaściankiem a globalną wioską). W: J. Danilewska (red.), Wspólnota pedagogicznego niepokoju. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Leu, E. (2005). The Role of Teachers, Schools, and Communities in Quality Education: A Review of the Literature. Washington DC: AED, Global Education Center

Rozumieć lepiej, widzieć wyraźniej (2019). Raport z badania ankietowego dotyczącego edukacji globalnej w edukacji wczesnoszkolnej. Łódź: Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”

Schon, D., McDonald, J. (1998). Doing What You Mean to Do in School Reform. Providence: Brown University Press