Abstrakt
Polish educational law provides the opportunity for the preschool community to choose a patron. This is usually a deceased person, who is an inspiration in pedagogical work and a role model. Recurring events and ceremonies related to the patron create preschool traditions, which integrate the preschool community. These events are an excellent way to foster social skills and strengthen intergenerational bonds. This article reviews the best practices based on selected municipal preschools in Toruń, demonstrating the importance of the patron in the life of the preschool. The author emphasizes the cooperation between the preschool and the child’s family environment, crucial for the social development of the preschool child. The final conclusions and recommendations help outline the development path of preschool education.
Bibliografia
Jakubowska, E., Jaszczyszyn, E. (2017). Rola nauczycieli i rodziców w wychowaniu obywatelskim uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXVI, 1, 147-155 DOI: https://doi.org/10.17951/lrp.2017.36.1.147
Karbowniczek, J. (2011). Założenia metodyczne pracy pedagogicznej w przedszkolu. W: J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków: Wydawnictwo WAM, 156
Karwowska-Struczyk, M. (2009). Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, 370
Koszewska, K. (2014). Co to są kompetencje społeczne? Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Meritum 2(33), 2-3
Lubowiecka, J. (2011). Kompetencje społeczne dzieci w sytuacjach edukacyjnych w przedszkolu. W: H. Sowińska (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Seria Psychologia i Pedagogika, 156, 367
Magda-Adamowicz, M. (2017). Przemiany edukacji przedszkolnej w Polsce i Czechach okresu transformacji ustrojowej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 133-134
Nowosad, I. (2018). Kultura szkoły w rozumieniu deskryptywnymi normatywnym. Wybrane egzymplikacje. Rocznik Pedagogiczny 41, 46
Okoń, W. (1992). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 232
Sowińska, H. (2011). Rozwój kompetencji społecznych dziecka na etapie edukacji wczesnoszkolnej. W: H. Sowińska (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Seria
Psychologia i Pedagogika, 156, 271, 273-275
Surma, B. (2011). Uczestnicy (podmioty) procesu edukacyjnego w przedszkolu. W: J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką.Kraków: Wydawnictwo WAM, 177
Surma, B. (2011). Udział rodziców w edukacji małych dzieci. W: J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków: Wydawnictwo WAM, 182
Waloszek, D. (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 219
Zawadzka, D., Stalmach, M. (2017). Kompetencje społeczne. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka Konwencja o Prawach Dziecka (DzU z 1991 r., nr 120, poz. 526)
Zalecenie Rady z 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG) (2018/C 189/01), Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 4.6.2018
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 21 marca 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy Prawo oświatowe (DzU z 2024 r., poz. 737)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z nie pełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (DzU poz. 356, z późn. zm.)
Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z 4 grudnia 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkól i publicznych przedszkoli (DzU z 2023 r., poz. 2736)
Uchwały Rady Miasta Torunia z: 7 maja 1998 r.; 30 marca 2000 r.; 1 marca 2001 r.; 14 grudnia 2002 r.; 20 marca 2014 r.
https://krdo.pl/znaczenie-relacji-miedzypokoleniowych-jak-wspierac-relacje-miedzyseniorami-a-dziecmi-i-mlodzieza/ [dostęp: 17.09.2024 r.]
https://pieknoumyslu.com/relacje-miedzypokoleniowe-i-plynace-z-nich-korzysci/ [dostęp: 17.09.2024]
https://sjp.pwn.pl/slowniki/patron.html, [dostęp: 25.11.2024]
https://pl.wikipedia.org/wiki/Patron, [dostęp: 18.09.2024]
Małyska, A. Integracja pokoleń – o znaczeniu inicjatyw propagujących spotkania międzypokoleniowe, https://crealdi.pl/aldona-malyska-integracja-pokolen-o-znaczeniu-inicjatyw-propagujacych-spotkania-miedzypokoleniowe/ [dostęp: 17.09.2024]
https://www.ore.edu.pl, Knopp, K.A., Kompetencje społeczne – pomiar i aplikacja praktyczna. Kompetencje społeczne – pomiar i aplikacja praktyczna – Ośrodek Rozwoju Edukacji [dostęp: 23.12.2024], 1-2
Zawadzka, D., Stalmach, M. Kompetencje społeczne, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017 r., 2.1.1.ZDROWA JA kompetencje społeczne.pdf [dostęp: 26.12.2024], 3
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Łukaszewska Anna

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
