Abstrakt
The Deaf Community is a distinct and unique linguistic minority. The article describes this group as collectivist and with its own cultural identity, based on Polish and international literature. Indicating the characteristics of this group and its members, the text shows how it works in Poland and Germany. It points to the many interesting initiatives and associations run by members of the Deaf Community.
Bibliografia
Bahan, B. (1994). Comment on Turner. Sign Language Studies, 84(3), 241-249 DOI: https://doi.org/10.1353/sls.1994.0024
Bauman, Z. (1994). Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury
Czajkowska-Kisil, M. (2006). Dwujęzyczne nauczanie głuchych w Polsce. Warszawa: Instytut Głuchoniemych, Instytut Polskiego Języka Migowego, Szkoła specjalna 4
Dunaj, M. (2015). GŁUCHY-ŚWIAT. Głuchota w perspektywie antropologii zaangażowanej. Łódź: Wydział Filozoficzno-Historyczny Uniwersytetu Łódzkiego
Dunaj, M. (2016). W stronę edukacji dwujęzycznej dzieci głuchych w Polsce. Co wiemy? Czego nie wiemy? Co należy zrobić? Łódź: Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki
Gajda, J. (2003). Antropologia kulturowa. Cz. 1: Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek
Hauland, H. (2008). Sound and Belonging: What is a Community? W: H-D.L. Bauman (red.), Open your eyes: deaf studies talking (ss. 11-123). Minneapolis: University of Minnesota Press
Hofstede, G. (2011). Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Imiołczyk, B. (2020). Osoby głuche w Polsce 2020. Wyzwania i rekomendacje. Raport komisji ekspertów ds. osób głuchych. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
Jakoniuk-Diallo, A., Rożek, A. (2021). Polski język migowy w doświadczeniach osób niesłyszących, ich rodziców i rehabilitantów. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Kotowicz, J. (2018). Dwujęzyczność migowo-pisana dzieci głuchych. Komunikacja i procesy poznawcze. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego
Kusters, A., Meulder, M. De (2013). Understanding Deafhood: in search of its meanings. American Annals of Deaf, 157(5), 428-438 DOI: https://doi.org/10.1353/aad.2013.0004
Kwaśniewski, K. (1987). Tożsamość kulturowa. W: Z. Staszczak (red.), Słownik etnologiczny: terminy ogólne (ss. 351-353). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Ladd, Paddy (2003). Understanding Deaf Culture: In Search of Deafhood. Clevdon, Buffalo, Toronto, Sydney: Multilingual Matters Ltd. DOI: https://doi.org/10.21832/9781853595479
Ladd, Paddy (2005). Deafhood: A concept stressing possibiliteis, not deficits. Scandinavian Journal of Public Health, 33, 12-17 DOI: https://doi.org/10.1080/14034950510033318
Nikitorowicz, J. 2003, Typy tożsamości człowieka w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo. Chowanna 1, 50-66
Padden, C. (2000/1991). The Deaf community and the Culture of Deaf people. W: M. Adams, W. Blumenfeld, C. Castaneda, H.W. Hackman, M.L. Peters (red.), Readings for diversity and social justice (ss. 343-351). New York
Podgórska-Jachnik, D. (2007). Głusi wśród słyszących – głusi wśród Głuchych. Problemy integracji społecznej osób z uszkodzonym słuchem w aspekcie tożsamościowym. W: E. Woźnicka (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych (ss. 11-22). Łódź: Polski Związek Głuchych, Oddział Łódzki
Szczepankowski, B. (1999). Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Tomaszewski, P. (2005). Mówić czy migać? Prawo dziecka głuchego do wychowania dwujęzycznego. W: D. Gorajewska (red.), Społeczeństwo równych szans. Tendencje i kierunki zmian (ss. 113-124). Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
Tomaszewski, P. (2005). Rola wychowania dwujęzycznego w procesie depatologizacji głuchoty. Polskie Forum Psychologiczne, 10, 2, 174-190
Tomaszewski, P., Krzysztofiak, P., Moroń, E. (2019). From Sign Language to Spoken Language? A New Discourse of Language Development in Deaf Children. Psychology of Language and Communication, 23(1), 48-84 DOI: https://doi.org/10.2478/plc-2019-0004
Tylor, E.B. (1871). Primitive Culture. Cambridge: Cambridge University Press
Deutscher Gehörlosen-Bund e.V. [online], Deutscher Gehörlosen-Bund e.V. [dostęp: 4.05.2023]. Dostępny w: https://www.gehoerlosen-bund.de/
Gehörlos, taub, schwerhörig: Hörbehinderungen [online], EnableMe Schweiz, [dostęp: 4.05.2023]. Dostępny w: https://www.enableme.ch/de/behinderungen/horbehinderungen-686?gclid=CjwKCAjwjMiiBhA4EiwAZe6jQzyy9H-jEcx_z6_c2jMGpjP45LWxFNFfJJ--fnL2wK2e2ltPAHxqjxoCRyQQAvD_BwE
Historia stowarzyszeń głuchych w Polsce – Świat Głuchych [online], Świat Głuchych, [dostęp: 4.05.2023]. Dostępny w: https://swiatgluchych.pl/video/historia-stowarzyszengluchych-w-polsce/
Irasiak, A. (2015). Edukacja dwujęzyczna dla rozwoju językowego dzieci Głuchych w kontekście założeń edukacji międzykulturowej. Forum Oświatowe, 27(1), 29-42, Pobrane z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/284
Pieniążek, S., Dankiewicz, M. (2018). Analiza tożsamości kulturowej Głuchych. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 34(2), 429-448. Pobrano z https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/566
Schwerhörige und Menschen mit Sprach – oder Sprechstörungen – Anzahl in Deutschland bis 2021 | Statista [online], (bez daty). Statista, [dostęp: 4.05.2023]. Dostępny w: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/247950/umfrage/anzahl-der-schwerhoerigen-in-deutschland-nach-art-der-behinderung/
Strażnicy dostępności – Polski Związek Głuchych Zarząd Główny [online], Polski Związek Głuchych Zarząd Główny, [dostęp: 4.05.2023]. Dostępny w: https://www.pzg.org.pl/straznicy-dostepnosci-2/
Taub [online], Diversity Arts Culture, [dostęp: 4.05.2023]. Dostępny w: https://diversity-arts-culture.berlin/woerterbuch/taub
Vogel, H. (2002). Kultur und Soziologie der Gehörlosen: Die umgebende Kultur und die Gehörlosenkultur, Hamburg, Quelle: www.kugg.de (Website der KuGG e.V.)
Wprowadzenie do Kultury Głuchych [online] (bez daty), [dostęp: 4.05.2023]. Dostępny w: http://fris.sektor3.wroclaw.pl/index.php/wprowadzenie-do-kultury-gluchych/
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Bączyk Martyna

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
